اخبار نساجی

تحلیل؛ توقف افت ۱۰ روزه بورس

 

تحلیل؛ توقف افت 10 روزه بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار دیروز پس از ۱۰ روز کاری افت مستمر تحت تاثیر تلاش مسوولان بازار و هماهنگی میان سهامداران عمده، رو به رشد گذاشته و با ثبت رشدی ۱۴۷ واحدی به کار خود پایان داد.

شاخص کل در ده روز کاری گذشته ۸۲۶ واحد معادل سه درصد ارزش خود را از دست داده بود. در همین حال در بازار ارز و سکه نیز رشد قیمت‌ها که از روز شنبه آغاز شده بود، دیروز متوقف شد و قیمت‌ها اندکی نیز کاهش یافت.

تلاش مدیران بازار سرمایه برای هماهنگ‌‌سازی فعالان بازار در کنار بازگشایی برخی از نمادهای متوقف و همچنین بهبود نسبی شرایط بازارهای جهانی دیروز دست به دست هم داد تا روند ۱۰ روزه افت شاخص پایان یافته و شاخص با ۱۴۷واحد رشد همراه شود.
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که تلاش‌های صورت گرفته از روز شنبه برای کاهش جو احساسی بازار به نتیجه نسبی رسیده و اکثر سهامداران عمده تلاش‌هایی را برای کنترل وضعیت شرکت‌های زیر‌مجموعه خود به عمل آوردند. این امر موجب شد تا شرکت‌های بزرگ بازار به ثبات نسبی رسیده و شرایط این نمادها تا حدی به بهبود یابد.

برگشت بازارهای جهانی
اما آنچه دیروز در برگشت روند بازار تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشت، بازگشت بازارهای جهانی بود. اعلام سیاست نجات اقتصادی بانک‌های اسپانیا توام با انتشار آمار مثبت از تولیدات صنعتی فرانسه و همچنین رشد وام‌های جدید در اقتصاد چین موجب شد تا دیروز در بازگشایی بازارها یورو در مقابل دلار تقویت شده و بهای فلزات و نفت خام هم رشد یابد. دیروز بهای نفت خام برنت مجدد به بالای ۱۰۰دلار بازگشت.
هر چند این حرکت به دلیل عمق بحران نمی‌تواند حرکتی میان مدت تلقی شود، اما به نظر می‌رسد در کوتاه مدت بتواند شرایط بازارهای جهانی را از بی ثباتی دور سازد. در بازار دیروز بازگشایی دو نماد پتروشیمی اصفهان و ملی مس نیز با تاثیر مثبت ۸۶واحدی سهم قابل ملاحظه‌ای در رشد شاخص داشتند. نماد پتروشیمی اصفهان با تعدیل ۵۷۵ درصدی سود هر سهم نسبت به زمان توقف، سود سال ۹۰ را برابر ۴۰۵۴ ریال اعلام کرد. این تعدیل شگفت انگیز ناشی از تسعیر ارز صادراتی و همچنین بدهی‌ها و مطالبات ارزی با نرخ آزاد است، هر چند که اختلاف حساب شرکت با پالایش نفت اصفهان پابرجا است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در همین حال، دیروز گشایش نماد ملی صنایع مس با تعدیل مثبت ۴۵ درصدی سود هر سهم سال ۹۰ تا ۹۰۸ ریال انجام شد. این تعدیل بر سهامداران «فملی» از جمله سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری ملی و سرمایه‌گذاری سایپا تاثیر مثبتی خواهد داشت.
در بازار دیروز همچنین معامله‌گران شاهد انجام معامله عمده پتروشیمی بیستون بودند؛ این بلوک را کارگزاری بهین پویا خریداری کرده است و برخی از شایعات اولیه از پتروشیمی اصفهان به عنوان خریدار این واحد نام می‌برد.

افزون بر این، دیروز نماد فولاد مبارکه نیز با معامله بلوکی مواجه شد که گفته می‌شود هدف از انجام این معامله تسویه بخشی از بدهی معوق شرکت سایپا به گروه بهمن بوده است.
در بازار دیروز در گروه سیمانی علی محمد بد کارشناس ارشد صنعت سیمان در گفت‌و‌گو با «سنا»، در خصوص وضعیت صنعت سیمان و دلایل رشد این گروه در بازار گفت: وضعیت صادرات صنعت سیمان مطلوب شده است، به طوری که رشد خوبی در صادرات سیمان در سال جاری داشتیم.
به گفته وی، اردیبهشت ماه سال گذشته صادرات سیمان در کل کشور ۸۷۰ هزار تن بود که این رقم در اردیبهشت ماه امسال به ۱۰۳ هزار تن رسیده است که افزایشی نزدیک به ۵۰ درصد را تجربه کرده‌ایم.
این کارشناس صنعت سیمان با اشاره به اینکه صادرات سیمان در ۲ ماهه ابتدایی سال جاری به بیش از دو میلیون و ۱۹۵ هزار تن رسیده است، گفت: این رقم در دو ماهه ابتدایی سال گذشته یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن بود که این صنعت باز هم افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته را تجربه کرده است.
وی در ادامه با اشاره به روند صادرات سیمان در دو تا سه ماهه ابتدایی سال جاری گفت: پیش‌بینی می‌شود با تداوم این روند صادرات سیمان در سال جاری به رقمی حدود ۱۲میلیون تن برسد که در تاریخ صادرات سیمان کشور بی‌سابقه است.

شرط جدید برای تجدید ارزیابی
در بازار دیروز در گروه بانکی رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس شرط افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را تصویب آیین‌نامه اجرایی این قانون از سوی هیات وزیران اعلام کرد و از امکان بررسی طرح توجیهی افزایش سرمایه شرکت پست بانک در صورت درخواست آن خبر داد.
غلامرضا ابوترابی افزود: پست بانک تاکنون هیچ گونه طرح توجیهی برای افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به سازمان بورس ارائه نداده اما با توجه به شمولیت ماده ۱۵۸ قانون تجارت و نیز اطلاق مفاد قانون بودجه ۱۳۹۱ برای پست بانک، این موضوع قابل اجرا بوده و در صورت درخواست، طرح توجیهی آن بررسی خواهد شد. در گروه مالی دیروز فرابورس شاهد گشایش نماد بیمه میهن بود.

چرا ملت نیامد؟
از سوی دیگر معاون شرکت بورس در مورد زمان عرضه بیمه ملت گفت: به دلیل عدم توافق سهامداران عمده نتوانسته است تاکنون وارد تالار شیشه‌ای شود.
صحرایی گفت: بیمه ملت در اوایل خرداد ماه در بورس تهران درج شد ولی با توجه به قانون بازار دوم بورس مبنی بر عرضه ۱۰ درصدی، هنوز تعهد سهامداران عمده شرکت برای این میزان عرضه به بورس ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه تعداد سهامداران عمده این شرکت زیاد است، توضیح داد: برخی سهامداران تعهد ۱۰ درصدی را ارائه دادند؛ ولی پنج، شش سهامدار تعهد کامل را به کارگزار عرضه کننده ارائه ندادند و خواهان عرضه کمتر از ۱۰درصد هستند.
به گفته صحرایی، تا زمانی که این میزان تامین نشود بورس اجازه عرضه سهام این شرکت را نخواهد داشت.
معاون بازار شرکت بورس اظهار کرد: در صورتی که تعهد سهامداران مبنی بر عرضه ۱۰ درصدی به بورس ارائه شود، این شرکت در خرداد ماه وارد بورس خواهد شد.
در گروه تجهیزات دیروز اعلام شد بررسی افزایش سرمایه شرکت آذرآب از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها با عدم موافقت سازمان بورس مواجه شده است. براساس خبرهای منتشره آذرآب به عنوان نخستین واحد اقتصادی متقاضی استفاده از فرآیند مذکور، تنها درخواست ارزیابی دو قطعه زمین را که یکی از آنها در جوار ساختمان سازمان بورس و دیگری در شهرستان اراک واقع است، به این اداره ارائه‌ کرده که تمامی مراحل ارزیابی آنها از سوی یک کارشناس دادگستری انجام گرفت که بر خلاف مقررات هیات منتخب کانون کارشناسان است.

از سویی با توجه به تداوم روند سودآوری این شرکت، مشخص شد که با افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، علاوه بر اینکه نقدینگی جدیدی به صورت‌های مالی «فاذر» افزوده نمی‌شود، بلکه قیمت بازاری این سهم پس از افزایش سرمایه به شدت پایین‌تر از ارزش اسمی آن نزول خواهد کرد که با منطق سازگار نیست.
در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ۱۰۵میلیارد تومان سهام معامله شد که البته بخشی از معاملات دیروز موضوع انتقال سهام در خارج از زمان معاملات عادی بود. دیروز احتمالا مجموع صندوق بازنشستگی و پس‌انداز کارکنان نفت اقدام به جابه‌جایی ۱۴۰میلیون سهم سیمان فارس و خوزستان و ۶۳۳میلیون سهم غدیر کرد که با حذف این میزان از معاملات ارزش خالص معاملات دیروز به ۴۶میلیارد تومان کاهش می‌یابد. در همین حال از ۲۱۶نمادی که دیروز به روی تابلو رفت ۸۸نماد با کاهش قیمت و ۱۱۹ نماد با رشد ارزش مواجه شدند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×