اخبار فرش ماشینی

تجارت خارجی ایران از مرز ۹۳.۸ میلیارد دلار گذشت

با ۳۹.۵ میلیارد صادرات و ۵۴.۸ میلیارد واردات

براساس تازه‌ترین آمارهای گمرک، ارزش تجارت خارجی ایران از مرز ۹۳ میلیارد و۸۷۰ میلیون دلار گذشت.

به گزارش ایسنا، عباس معمارنژاد ـ رییس کل گمرک ایران ـ افزود: ارزش واردات و صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماهه سال‌جاری بیش از چهار میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی اظهار کرد: در یازده ماهه امسال، صادرات غیرنفتی کشورمان با احتساب میعانات گازی ۲۸.۵ درصد نسبت به پارسال افزایش داشت و به رقم ۳۹ میلیارد و ۵۲ میلیون دلار رسید و کشورمان در این خصوص به یک رکورد جدید دست یافت.

معمارنژاد ادامه داد: همچون ماه‌های گذشته واردات کشورمان باز هم کاهش داشت و با ۶.۴۴ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به رقم ۵۴ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار رسید.

به گفته رییس کل گمرک ایران اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و به تبع آن کاهش واردات فرآورده‌های سوختی و برخی از غلات مصرفی و نیز مدیریت واردات کالاهای غیرضرور از دلایل عمده کاهش واردات به کشور است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

معمارنژاد خاطرنشان کرد: صادرات غیرنفتی ایران از نظر وزن نیز ۶.۵۱ درصد افزایش داشته و در این مدت ۶۸ میلیون و ۶۸۷ هزار تن انواع کالا به خارج از کشور صادر شده است و این در حالی است که وزن کالاهای وارداتی به کشورمان نسبت به سال گذشته ۱۸.۴۷ درصد کاهش یافته و به رقم ۳۳ میلیون و ۵۲۱ هزار تن رسیده است.

وی در ادامه در خصوص عمده‌ترین کالاهای صادراتی کشورمان در مدت یاد شده، گفت: پروپان مایع شده با یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار و با اختصاص ۶.۱۹ درصد سهم ارزشی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با یک میلیارد و ۷۹۷ میلیون دلار و شش درصد سهم ارزشی و متانول با یک میلیارد و ۲۶۹ میلیون دلار و ۴.۲۷ درصد سهم ارزشی عمده‌ترین کالاهای صادراتی کشورمان در این مدت بوده است.

معمارنژاد درخصوص عمده‌ترین کالاهای وارداتی هم گفت: اقلام عمده وارداتی طی ۱۱ ماهه سال جاری شامل شمش از آهن و فولاد غیرممزوج به ارزش دو میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۸۹ درصد، برنج به ارزش یک میلیارد و ۱۴۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲.۰۹ درصد و دانه ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۹۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱.۹۹ درصد بود.

وی در ادامه به عمده‌ترین شرکای تجاری ایران در مدت یاد شده اشاره کرد و افزود: در بخش واردات امارات متحده عربی همچنان بزرگترین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود و ۳۲.۶ درصد از ارزش کل واردات ایران را در این مدت به خود اختصاص داده است و پس از آن به ترتیب کشورهای چین، جمهوری کره، آلمان و ترکیه قرار دارند.

وی درخصوص کشورهای عمده خریدار کالاهای ایرانی هم اظهار کرد: چین بزرگترین واردکننده کالا از ایران در این مدت بود و ۱۶.۷۷ درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی را در مدت یاد شده به خود اختصاص داد و پس از آن به ترتیب کشورهای عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان قرار دارند.

معمارنژاد میزان صادرات غیرنفتی ایران را بدون احتساب میعانات گازی در یازده ماهه سال جاری به میزان ۲۹ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۳.۷۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×