اخبار نساجیمقالات نساجی

تجارت جهانی PPE و تولید رو به افزایش آن

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ترجمه : مهندس امیر هلالی – مهندس شاهد سجادی

شرکت کاوان شیمی سورن

PPE: تجهیزات حفاظت فردی که معمولاً به عنوان PPE نامیده می شود، تجهیزاتی هستند که برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض خطراتی که باعث صدمات و بیماری های جدی می شوند استفاده می شود. این آسیب ها و بیماری ها ممکن است در اثر تماس با خطرات شیمیایی، رادیولوژیکی، فیزیکی، الکتریکی، مکانیکی یا سایر خطرات محیطی ایجاد شود. تجهیزات حفاظت فردی ممکن است شامل اقلامی مانند دستکش، عینک و کفش ایمنی، گوش گیر یا کلاهک، کلاه سخت، ماسک تنفسی، یا روپوش، جلیقه و کت و شلوار تمام بدن باشد. (توضیح مترجم)

در این گزارش منظور از پارچه، منسوجات بی بافت هستند (توضیح مترجم)

با وجود اینکه کل معامله جهانی تا ۱۴% در نیمه اول ۲۰۲۰ در مقایسه با همان دوره زمانی در سال ۲۰۱۹ کاهش یافت، واردات و صادرات کالاهای پزشکی تا ۱۶% افزایش یافت که از حیث مقدار به ۱۱۳۹ بیلیون دلار امریکا می رسید.

تجارت نقش مهمی در تامین تقاضای سرسام آور برای محصولات حفاظتی در طی بحران همه گیری کوید ۱۹ ایفا کرد. و تجارت جهانی این محصولات با رشد ۲۹ درصدی همراه بود.

کل واردات محصولات حفاظتی از صورت در نیمه اول سال ۲۰۲۰ تا ۹۰% در مقایسه با همان دوره تا اخر سال افزایش یافت. تجارت ماسک های پارچه ای حدود شش برابر رشد داشته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

چین عرضه کننده سطح بالای ماسک های صورت با احتساب ۵۶% صادرات جهانی می باشد. برای افزایش تولید ماسک، چین به شدت بر واردات مواد میانی تکیه می نماید: واردات منسوجات بی بافت در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با همان ماه سال ۲۰۱۹ با ژاپن و ایالات متحده به عنوان عرضه کنندگان رهبر سه برابر شد. چین همچنین ششمین واردکننده بزرگ ماسک در نیمه اول سال ۲۰۲۰ بود.

در میان انواع مختلف ماسک های صورت، ماسک های پارچه ای بیشترین میزان معامله را دارند، علیرغم انکه با بالاترین تعرفه ها مواجه می گردند.

واردکنندگان پیشرو محصولات حیاتی کوید ۱۹ رشد دو رقمی واردات را در مقایسه با سال ۲۰۱۹ شامل ۶۲% در فرانسه ۵۲% در ایتالیا ثبت کردند.

صادرات چینی محصولات پزشکی حیاتی برای کووید ۱۹ بیش از سه برابر بنا بر داده های سال به سال برای نیمه اول سال از ۱۸ بیلیون به ۵۵ بیلیون دلار امریکا شد.

تولید جهانی PPE رو به افزایش است از اینرو هر کشوری در تلاش برای خودکفایی در این نوع محصولات حیاتی و کاهش وابستگی به چین و سایر عرضه کنندگان است.

تجارت جهانی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ یک کاهش ۱۴% سال به سال را ثبت کرد که ۱۵% پایین تر از مقادیر آن در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ بود.

تجارت خوب کالاهای پزشکی تعجبی در بر نداشت و رشد ناگهانی ۱۵.۸% سال به سال در نیمه اول ۲۰۲۰ به مراتب بالاتر از ۲% رشد ثبت شده در نیمه اول ۲۰۱۹ بود. ارقام اولیه برای ۹۷ اقتصاد ۱۱۳۰ بیلیون در معاملات (شامل صادرات و واردات) محصولات پزشکی را ثبت کردند. این ارقام مربوط به ۷.۵% سهم تجارت جهانی برای همان دوره و بیش از ۵.۳% سهم در سال ۲۰۱۹ بود.

تجارت محصولات حیاتی همه گیر ۲۹% افزایش یافت

تجارت محصولاتی که در پاسخ به همه گیری در نظر گرفته شد به سرعت در نیمه اول ۲۰۲۰ با افزایش ۲۹% سال به سال ( صادرات و واردات) به ترتیب تا ۳۱% و ۲۷% افزایش یافت. جمع کل تجارت برای این محصولات در نیمه اول ۲۰۲۰ به مقدار ۳۸۱ بیلیون ارزش گذاری شد که معادل با ۶۳% تجارت در کل سال ۲۰۱۹ بود.

در میان این محصولات حیاتی، واردات ماسک های صورت تقریبا دو برابر (یک افزایش سال به سال ۹۰% از ۳۹ بیلیون دلار به ۷۴ بیلیون افزایش یافت) در نیمه اول ۲۰۲۰گردید در حالی که صادرات تا ۸۴% از ۳۸بیلیون الی ۷۰ بیلیون افزایش یافت. جمع کل ماسک های صورت به ارزش ۱۴۰ بیلیون دلار امریکا بود.

سهم چین در ده بازار برتر واردات ماسک های صورت طی نیمه اول سال 2020
سهم چین در ده بازار برتر واردات ماسک های صورت طی نیمه اول سال ۲۰۲۰

ماسک های صورت به طور عمده توسط کشور چین عرضه می شوند

به عنوان یکی از اقدامات حیاتی حفاظتی که توسط سازمان سلامت جهانی (WHO) توصیه شده است، زدن ماسک های صورت قسمتی از “new normal” محسوب می شوند علیرغم انکه بی نهایت ساده هستند، تولید ماسک های صورت به انواع متعدد ورودی ها(نیروی انسانی،انرژی،مواد اولیه) و فرایند پیچیده نیاز دارد. بسیاری کشورها به طور عمده وابسته به واردات برای براورده نمودن تقاضای انبوه هستند؛ این موضوع بالاخص طی فاز ابتدایی همه گیری صادق است.

در نیمه اول سال ۲۰۲۰، جمع کل واردات ماسک های صورت به ۷۴ بیلیون یعنی ۹۰% افزایش از همان دوره تا به اخر سال رسید. کشور چین عرضه کننده برتر ماسک های صورت با احتساب ۵۶% ارزش کل صادرات جهانی (۷۰ بیلیون دلار) برای نیمه اول سال ۲۰۲۰ است. برای ده واردکننده برتر ماسک های صورت (به استثنای خود چین)، چین به طور ثابتی عرضه کننده برتر با احتساب بیش از ۵۰% واردات است، به استثنای مکزیک که ماسک های بیشتری را از ایالات متحده تهیه می کند. چین با احتساب بیش از دو سوم ماسک های صورت وارداتی در بسیاری بازارهای پیشرو شامل تقریبا سه چهارم واردات ماسک صورت است.

چین یک خریدار مهم نیز هست

در نیمه اول ۲۰۲۰، چین نیز ششمین بزرگترین واردکننده ماسک های صورت بود که ۲.۵ بیلیون ارزش واردات بالاخص در شروع همه گیری و عمدتا از المان، ژاپن، جمهوری کره و ایالات متحده را ثبت کرد.

برای افزایش تولید ماسک صورت، چین مواد میانی را از سایر کشورها بدست اورد. به عنوان مثال واردات منسوج نبافته، ماده اصلی برای ماسک های صورت پارچه ای که تحت کدهای HS subheading 0 5603.11، ۵۶۰۳.۱۲ و ۵۶۰۳.۹۱ طبقه بندی می شود در ماه های مارس و اوریل سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. نیمی از این محصولات از ایالات متحده و ژاپن وارد شد.

عرضه کنندگان مهم به بازار امریکا
عرضه کنندگان مهم به بازار امریکا

ماسک های پارچه ای صورت بیشترین معاملات را به خود اختصاص داده اند

مطابق با سازمان جهانی گمرک WCO محصولات حفاظت از صورت یا ماسک های صورت به طور عادی تحت سه کد HS subheading بالاخص کد HS 3926.90 ( برای محافظ پلاستیکی صورت)، HS 9020.00 (ماسک های گاز) و HS 6307.90 (برای ماسک های صورت پارچه ای) طبقه بندی می شوند. می بایست یاداوری شود که این کدهای HS subheading نه تنها ماسک های صورت را پوشش می دهند که در حال حاضر مورد توجه هستند بلکه همچنین سایر محصولات ساخته شده از مواد مشابه یا مشخصات مشابه را پوشش می دهند.

توصیف محصول با کد HS 6307.90 که تحت ان ماسک های صورت پارچه ای طبقه بندی می شوند، سایر موارد از مقالات مواد نساجی شامل الگوهای لباس، n.e.s (یعنی جای دیگری مشخص نشده است) تشکیل شده است. به دلیل انکه این subheading می تواند محدوده وسیعی محصولات نساجی را پوشش دهد که سهم واقعی ماسک های صورت پارچه ای را شناسایی می نماید کار ساده ای نیست. معهذا با نگاه به امار قبلی، احتمال زیادی وجود دارد که نرخ های رشد سال به سال ۶۱۸% برای صادرات و ۵۶۹% برای واردات طی نیمه اول سال ۲۰۲۰ به وسیله افزایش از حیث تقاضا برای ماسک های صورت پارچه ای بدست امده باشند.

چنین نتیجه گیری نیز با افزایش نسبت به نیمه سال قبلی تقویت می گردد- درنیمه اول سال ۲۰۲۰ صادرات ۵۶۲% بالاتر و واردات ۵۳۶% بالاتر از نیمه دوم سال ۲۰۱۹ بودند که به نحو وسیعی بالاتر از نرخ های رشدی است که در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ ثبت شده اند.

هیچ افزایش صادرات قابل مقایسه ای برای دو کد دیگر پیدا نشده است. HS 9020.00 افزایشی ۲۸.۵% را نشان می داد که احتمالا توسط صادرات ماسک های گاز بدست امده بود ولی این اندازه به مراتب کمتر از ماسک های پارچه ای بود. صادرات تحت HS 3926.90 که محافظ های پلاستیکی صورت همراه با سایر محصولات پلاستیکی متفرقه طبقه بندی می شوند واقعا در نیمه اول ۲۰۲۰ کاهش یافت. با این وجود این subheading مقدار زیادی از تجارت را در محدوده وسیعی از محصولات پوشش می دهد و کل کاهش می تواند مانع افزایش از حیث صادرات محافظ صورت گردد.

واردات منسوجات بی بافت چین در نیمه اول سال ۲۰۱۹ و نیمه اول سال ۲۰۲۰ ( میلیون دلار امریکا)

واردات محصولات حیاتی همه گیر توسط ایالات متحده بیش از ۳۰۰% در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت

واردات PPE امریکا در ملایم ترین نرخ ۲.۱۸% در سال ۲۰۱۹ رشد کرد. با این وجود در سال ۲۰۲۰ ( ژانویه – اکتبر) واردات تا ۳۳۱.۵۹% به علت این نوع همه گیری افزایش یافت. ماسک های صورت با احتساب تقریبا ۴۵% کل واردات PPE و به دنبال ان لباس یک بار مصرف به اندازه ۲۳.۴۳% مطرح بودند.

مطابق با داده های OTEXA چین بزرگترین عرضه کننده PPE به امریکا است. سایر عرضه کنندگان حوله ها و پوشش های جراحی به امریکا در سال ۲۰۲۰ شامل جمهوری دومینیکن با سهم حدود ۱۲% ،مکزیک ۲۸% و نیکاراگوا ۰.۷۶% می شوند.

دولت ها از تولید داخلی PPE حمایت می کنند

با وجود اینکه واردات PPE شامل ماسک های صورت می شود که به طور نمایی در سال ۲۰۲۰ افزایش یافتند با این حال تقریبا همه کشورها دارای تولید PPE هستند . هندوستان طی ۴-۵ ماه، دومین تولیدکننده بزرگ PPE و ماسک های صورت در دنیا است. تقریبا هر کشوری در سراسر جهان رشدی را در تولید داخلی این نوع محصولات حیاتی شاهد بوده اند به دلیل انکه دولت ها و صنایع به سرعت به رشد تقاضای داخلی پاسخ دادند. کشورهایی نیز خواستند تا وابستگی به چین را کاهش دهند که بزرگترین عرضه کننده PPE به دنیا است.

نرخ رشد صادرات ماسک های صورت توسط نوع (تغییر درصدی سال به سال)

در شورای ملی سازمان های نساجی امریکا NCTO سیاست هایی اجباری شد تا از تولید داخلی و مصرف PPE حمایت نماید. به طور مشابه، در اروپا PPE به عنوان طبقه مهمی برای بخش SME شناسایی شد. در هندوستان، دولت از رشد صنعت به محض اینکه همه گیری این ویروس برطرف شود، حمایت می کند.

مطابق با گفته اسکات تسر، مدیر عامل و یکی از شرکا اصلی شرکتPrecision Textiles واقع در ایالات متحده، امریکا دیگر نباید سفارش تولید تجهیزات حفاظت شخصی را به چین یا سایر تولیدکنندگان خارجی دیگر لغو نماید. تنها روش تضمین این که اولین پاسخ دهندگان و کارکنان خط مقدم بهداشت(کادر درمان) و سلامت به طور کامل ایمن هستند، این است که دارای مقدار نا محدودی PPE هستند که ذخیره شده و مستقر است.

 

عرضه کنندگان مهم به بازار امریکا
عرضه کنندگان مهم به بازار امریکا

خط تولید این شرکت جهت تولید منسوجات بی بافت برای صنایع خودروسازی و کالای خواب را به خط تولید PPE انتقال دادیم. در حال حاظر، این شرکت ۴ میلیون یارد ماده PPE در هر ماه تولید می کند. ما در حال حاضر تمایلی به برگشت نداریم در دوره کاری ام، به صنایع مختلف تولید بالاخص تجارت پوشاک توجه داشته ام. این صنایع به اهستگی به کشورهای خارجی سفر کردند و هرگز برنگشتند. این موضوع نمی تواند برای کسب و کار حیاتی PPE روی دهد.

او نقل می کند، انچه ملت ما در اکثر شرایط در ماه مارس یادگرفت این بود که تولید داخلی می تواند موجب برانگیخته شدن چالشی گردد. به ترتیبی که مسئولیت ما همچنان ادامه دارد. هنگامی که ویروس منطقه ما را مورد هدف قرار داد، بسیاری از تولیدکنندگان امریکایی به تولید چیزی متمایل شدند که نیاز است با این همه گیری مبارزه کند. تولیدکنندگان اتومبیل کار کردند تا تهویه ها و دستگاه های تنفس را تولید نمایند، صنعت مبلمان خانگی متوقف شد تا تختخواب های بیمارستان و ماسک ها ایجاد گردد و هر یک از ما می تواند بر کار کردن به سمت حداقل نمودن کمبود PPE تمرکز نماید که بتواند در کارخانه های ما ساخته شود.

ما شاهد سطح جدیدی از نبوغ امریکایی بودیم همانگونه که قطعات اتومبیل استفاده شدند تا زندگی های ما را نجات دهند و مواد به کار رفته در کفش ها استفاده می شوند تا تبدیل به ماسک شوند. در یک مورد، کارگران در دو ایالت مختلف به کارخانه رفتند و به مدت یک ماه در آنجا ماندند تا تضمین نمایند برخی از اقلام بسیار مورد نیاز می توانند همچنان به تولید برسند.
ما شاهد این بودیم فاجعه همچنان ادامه می یابد در نتیجه تولید کنندگان داخلی توانایی همکاری با یکدیگر را تولید می کنند تا مواد خام را برای ایجاد مواد PPE بدست اورند.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×