اخبار فرش ماشینیاسلاید شوجذاب‌ترین‌ها

کمپین نه_به_فرش_ماشینی ؛ تبلیغ خود با تخریب دیگری!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

فرشاد سلطانی :: مجله نساجی کهن :: ادبیاتی آشنا، ادبیاتی که در فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور از زبان صنعت‌گران، متولیان امور و مسئولین کشور بسیار دیده شده است. ادبیاتی که گویا در این سال‌ها تبدیل به یک آداب رسوم رسمی شده و زمانیکه از زبان مسئولی یا جناحی علیه طرف مقابل نشونیم تعجب می‌کنیم. ادبیاتی که نه تنها حقانیت طرف به کار برنده را نشان نمی‌دهد بلکه تخریب دیگری برای تبلیغ خود را نشان درماندگی آن شخص یا گروه می‌داند.

اخیراً متنی در فضای مجازی منتشر شده و در بین گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی درحال دست به دست شدن است که در آن از مردم دعوت شده تا از خرید فرش ماشینی دست بکشند آن هم به دلیل اینکه فرش ماشینی سلامتی خانواده را تهدید می‌کند. متن‌هایی کاملا پیش پا افتاده آن هم در آستانه نمایشگاه فرش دستباف که قرار هست هفته اول شهریور در نمایشگاه بین‌المللی برگزار گردد.

طبق شنیده‌ها و مواردی که مشاهده شده است کمپینی در فضای مجازی تشکیل شده تحت عنوان ” نه_به_فرش_ماشینی”. پس از بررسی‌های مختلف و مطالعه متون منتشر شده توسط کارشناسان نشریه کهن به این نکته پی بردیم که این کمپین مسائلی را مطرح ‌می‌کند که در گذشته تعدادی از آنها واقعیت داشت اما امروز با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از آنها رفع شده است.

در طرح‌های تخریبی مسائل مطرح شده و معایب برشمرده شده برای فرش ماشینی شامل “عوارض پوستی، آسم و تنگی نفس، سردردهای مزمن، خارش پوستی و سوزش چشم و گلو از فرش‌های ماشینی، موکت‌ها و کفپوش‌های صنعتی” است. اگر ۳۰ سال قبل گفته می‌شد که فرش ماشینی باعث بیماری های تنفسی می‌شود می‌توانستیم قبول کنیم. اما امروز با این سطح از تکنولوژی و آزمایشگاه‌های تعیین استاندارد برای مواد اولیه آزمایشگات صورت گرفته بر روی فرش بعد از تولید ادعای چنین مطالبی اندکی سخیف به نظر می‌رسد. امروز آزمایشگاه‌هایی وجود دارد که بایستی آنها کیفیت و استانداردهای جهانی لازم برای فرش تولید شده را تأیید کنند و درصورت عدم تأیید و عدم دریافت استاندارد لازم اجازه تولید به فرش و یا کفپوش داده نمی‍‌شود.

ضمنان در برخی طرح های دیگر گفته شده است که “فرش‌های ماشینی و کفپوش‌های صنعتی دیگر  به دلیل داشتن ترکیبات آلی فرار گازهای مضر تولید می‌کنند. اگر ناگزیر از خرید این کفپوش‌های خطرناک شدید حتما پس از پهن کردن از خانه خارج شوید و بگذارید مدت یک روز هوا بخورد. اگر کودکی دارید که مبتلا به آسم و آلرژی است از این نوع فرش و موکت‌ها استفاده نکنید.” امروز مواد اولیه بکار برده شده باری تولید کفپوش‌ها تمامی ایمنی‌های لازم را اخذ کرده‌اند و مطرح کردن اینگونه مسائل برای بدجلوه دادن صنعتی نه کاری اخلاقی نه حرفه‌ای هست.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فرش ماشینی ایراداتی دارد، قطعا تفاوت‌های مهمی نیز با فرش دستباف دارد اما اینکه عده‌ای در این آشفته بازار با سوءاستفاده از فضای ملتهب فرش ماشینی و اختلافات به وجود آمده برای بحث نمایشگاه اقدام به تخریب نادرست یکی از صنایع مهم و اشتغالزای کشور بکنند درخور شأن تولیدکننده‌گان محترم فرش دستباف نیست. انتظار داریم تولیدکننده‌گان حوزه فرش دستباف اگر انتقادی دارند درست و به شکل علمی و منطقی بیان کنند. آیا مسئولین و متولیان فرش دستباف با بیان مطالب غیر تخصصی می‌خواهند کمبودها و نواقص کاری خود را پنهان کنند؟ آیا فرش دستباف ما آنقدر ضعیف شده و هیچ نکته مثبتی ندارد که مردم را به خرید خود ترغیب کند که این چنین اطلاعات غلط درمورد فرش ماشینی می‌دهد؟

می‌دانیم در این سال‌ها فرش دستباف مقداری از بازار خود را به دلیل فروش موفق فرش‌های ماشینی با شانه و تراکم بالا از دست داده است. اما مگر وجود بازار رقابتی کار اشتباهی است که در کانال‌های تلگرامی خود وزیر را متهم به تفرقه افکنی می‌کنید؟ مگر اعطای وام و تسهیلات بانکی منافاتی با حمایت از قالی و دستاندرکاران دارد؟

 

به نظر میرسد حامیان و خالقان این کمپین تنها قصد دارند بر ضعف های مدیریتی و ساختاری مسئولان و فعالان فرش دستباف ایران یکبار دیگر سرپوش بگذارند و با ادعاهای دروغین و عوام فریبی فراری رو به جلو داشته باشند و مثل آنچه در کشور ما مرسوم است برای پیشرفت مقطعی خود، دیگران را پائین بکشند. شایسته است تا با برخورد قاطع صنعتگران و فعالان فرش ماشینی کشور از تخریب صنعت بزرگ و قدرتمند فرش ماشینی کشور که هزاران شغل ایجاد نموده و هر روز با تکیه بر دانش و خلاقیت و نوآوری به پیش می تازد جلوگیری شود. در خاتمه این مقاله را با شعری زیبا از ناصر خسرو به پایان میبریم که وصف حال کمپین سازان فرش دستباف است :

 

آیینه چون نقش تو بنمود راست … خود شکن، آیینه شکستن خطاست

 

فرشاد سلطانی :: مجله نساجی کهن ::

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×