اخبار فرش ماشینی

تایوان، ششمین صادرکننده محصولات نساجی در دنیا

 

تایوان، ششمین صادرکننده محصولات نساجی در دنیا

براساس اطلاعات به دست آمده از فدراسیون نساجی تایوان (TTF) این کشور ششمین صادرکننده محصولات نساجی در دنیاست.

صنعت نساجی و پوشاک تایوان با تمرکز بر روی طراحی و ابتکارات در صدد است که بتواند در هنگام انعقاد توافقنامه های تجاری بدون رقیب ظاهر شود. صنعت نساجی و پوشاک در جمهوری چین – موسوم به تایوان- به واردات مواد اولیه برای تولیدات نساجی و صادرات محصولات آماده استوار است. مانند صنایع پیشرفته این کشور با استفاده از مشتقات مواد پتروشیمی و واردات نخهای پنبه ای و مصنوعی خام شروع میکند. پس از آن زنجیره صنعت الیاف مصنوعی از ریسندگی نخ و بافندگی شروع شده و به رنگرزی و تکمیل ختم میشود. کشور تایوان به دلیل آنکه همواره به سرمایه گذاری برای به روزرسانی ماشین آلاتش ادامه میدهد و محصولاتش را با ابتکارات جدید توسعه میدهد دارای سیستم تولید جامعی شده است که آن را تبدیل به تأمین کننده اصلی تولیدات نساجی در دنیا نموده است. براساس اطلاعات به دست آمده از فدراسیون نساجی تایوان (TTF) این کشور ششمین صادرکننده محصولات نساجی در دنیاست. صنعت نساجی و پوشاک در اقتصاد این کشور نقش تعیین کنندهای داشته و آن را تبدیل به چهارمین کشور بزرگ در مبادلات خارجی در منطقه نموده است.

براساس گزارش فدراسیون نساجی تایوان، این کشور در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۵.۵۴ میلیارد دلار محصولات نساجی و پوشاک تولید نموده است که مقدار ۱۴.۷۴ میلیارد دلار آن مربوط به صادرات بخش نساجی بوده و ۷۹۶.۷ میلیون دلار مربوط به تولیدات پوشاک است. همچنین این کشور در سال ۲۰۱۲ دارای ۴۳۷۵ واحد نساجی و پوشاک بوده که ۳۰۲۶ واحد آن نساجی و ۱۱۶۹ واحد آن مربوط به بخش پوشاک است. شاغلین در بخش نساجی و پوشاک این کشور نیز ۱۴۴۹۷۷ نفر بوده که ۱۱۳۸۳۷ نفر آن در بخش نساجی و ۳۱۱۴۰ نفر در بخش پوشاک مشغول بودند.

صادرات و واردات

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

صنعت نساجی و پوشاک تایوان به طور چشمگیری صادراتگراست. فدراسیون نساجی تایوان اعلام کرد که این کشور طی سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲ بالغ بر ۷۷ درصد از تولیدات نساجی و پوشاک خود را صادر کرده است. این کشور در سال ۲۰۱۲ معادل با ۱۱.۸۲ میلیارد دلار صادرات نساجی و پوشاک داشته که این مقدار ۳.۹ درصد از کل صادرات این کشور را دربرمیگیرد. صادرات نساجی و پوشاک تایوان در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال ۲۰۱۱ که مقدار آن برابر با ۱۲.۷۲ میلیارد دلار بود به اندازه ۷.۶ درصد افت داشته است. صادرات پارچه با سهم ۶۱.۳ درصدی بیشترین سهم را در صادرات نساجی و پوشاک این کشور در سال ۲۰۱۲ داشت و پس از آن نخ با ۱۸.۹ درصد سهم، الیاف با ۱۰ درصد سهم، پوشاک با ۶.۴ درصد سهم و محصولات دیگر نساجی با ۳.۴ درصد سهم در رده های بعدی قرار داشتند. بزرگترین بازار برای محصولات نساجی و پوشاک تایوان در سال ۲۰۱۲، چین با ۲.۵۳ میلیارد دلار صادرات معادل با ۲۱.۴ در صد از کل حجم صادراتش بود و پس از آن ویتنام با وارداتی معادل با ۱.۷۷ میلیارد دلار و سهم ۱۵ درصدی، هنگ کنگ با سهم درصدی از حجم این بازار معادل با ۱.۱۸ میلیارد دلار و سپس ایالات متحده آمریکا به سهم ۸ درصدی معادل با ۹۴۲ میلیون دلار و در نهایت اندونزی با سهم ۵.۱ درصدی معادل با ۵۹۶ میلیون دلار در رده های بعد قرار داشتند.

براساس گزارش فدراسیون نساجی تایوان، این کشور در سال ۲۰۱۲ معادل با ۳.۳۲ میلیارد دلار واردات نساجی و پوشاک داشته که در مقایسه با سال ۲۰۱۱ که واردات آن معادل با ۳.۵۷ میلیارد دلار بود کاهش ۷ درصدی داشته است. سهم ۴۵.۸ درصدی از واردات نساجی و پوشاک تایوان مربوط به بخش پوشاک بوده که دارای بیشترین سهم بود و پس از آن الیاف، پارچه، نخ و محصولات دیگر نساجی به ترتیب با سهم های ۱۹.۳، ۱۴.۷، ۱۲.۳ و ۷.۸ درصدی در رده های بعدی قرار داشتند. بیشترین واردات نساجی و پوشاک در این سال بالغ بر ۱.۲ میلیارد دلار با سهم ۳۶ درصدی از چین بود. پس از آن ویتنام، ایالات متحده، ژاپن و اندونزی به ترتیب با مقادیر ۲۹۷ ، ۲۵۷، ۲۴۹ و ۱۶۱ میلیون دلاری با سهم های ۸.۹، ۷.۷، ۷.۵ و ۴.۸ درصدی دیگر کشورهایی بودند که تایوان از آنها محصولات نساجی و پوشاک وارد کرده است. تایوان پوشاک را از چین ، ویتنام و اندونزی، پنبه را از ایالات متحده و پارچه را از ژاپن وارد میکند.

توافقنامه های تجاری

تایوان و کره جنوبی رقبای دیرینه در تجارت جهانی هستند. زیرا آنها تولیدات نساجی مشابه ای دارند و برای داشتن سهم بیشتری از بازارهای ایالات متحده و اتحادیه اروپا با هم رقابت می کنند. کره جنوبی با هر دو کشور توافقنامه ی آزاد تجاری (FTAs) دارد. توافقنامه با اتحادیه اروپا در جولای ۲۰۱۱ و پس از آن توافقنامه با ایالات متحده آمریکا (KORUS) در مارس ۲۰۱۲ منعقد گشته است. ایالات متحده دومین شریک بزرگ تجاری تایوان است. شورای توسعه ی تجارت خارجی تایوان گزارش کرد که صادرات نساجی و پوشاک این کشور به اتحادیه اروپا به عنوان چهارمین شریک بزرگ تجاری آن در پی تصویب توافقنامه ی آزاد تجاریِ کره جنوبی با اتحادیه اروپا کاهش یافت.
تایوان و ایالات متحده یک توافقنامه تجاری در چارچوب سرمایهگذاری (TIFA) در سال ۱۹۹۴ امضا کردند و پس از ۶ سال فقدان روابط دیپلماتیک روابط خود را در مارس ۲۰۱۳ از سر گرفتند. در حال حاضر تایوان درصدد است برای سهولت در تجارت خود توافقنامه های همکاری با اتحادیه اروپا منعقد نماید.

تایوان یک توافقنامه همکاری اقتصادی با چین با نام ECFA در سپتامبر ۲۰۱۰ منعقد کرد. در این توافقنامه تعرفه های واردات نساجی و پوشاک تایوان توسط چین برداشته شده و انتظار میرفت سهم محصولات نساجی و پوشاک تایوان در بازار چین افزایش یابد. این توافقنامه ها همچنین به تایوان در مذاکره با دیگر کشورها در مورد توافقنامه های آزاد تجاری درکاهشِ ریسکِ تجارت کمک میکرد.

تایوان در مرحله ی نهایی مذاکرات برای انعقاد معاهدات تجاری دوجانبه با نیوزلند و سنگاپور است. تایوان میتواند از انعقاد توافقنامه آزاد تجاری با نیوزلند و سنگاپور برای پیوستن به TPP استفاده کند چرا که هر دو کشور عضو TPP هستند. براساس اظهارات اداره ی تجارت خارجی تایوان، اگر این کشور به TPP بپیوندد سالانه صادرات این کشور ۱۰.۶ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که سهم سود بخش نساجی در آن بیشتر خواهد بود. اگر این کشور عضو TPP نشود نمیتواند با کشور عضو رقابت کند.

تولید در تایوان

دولت تایوان نقش بزرگی در حمایت از صنعت نساجی و پوشاک این کشور ایفا میکند. مخصوصاً اخیراً دولت پروژهای محرک صادراتی نساجی (TEPP) برای افزایش حضور این کشور در بازار رقابتی انجام داده است. پروژه ۴ ساله که در سال ۲۰۰۸ شروع و توسط TTF انجام شد، به شرکتها برای توسعه تولیدات آنها با کاربردهای جدید و ترویج تولیدات تایوانی با نام «ساخت ِ تایوان» در سرتاسر جهان کمک کرد. دولت امیدوار بود که استفاده از برچسب ساختِ تایوان تصویر ذهنی بین المللی را در مورد تولیدات نساجی و پوشاک تایوان بهبود بخشیده و آن را از نظر کیفیت، طرحهای مبتکرانه و ارزش افزوده بالا مشهور کند.

در مرحله اول و دوم این پروژه خروجیِ صنعت از سال ۲۰۰۸ به ارزش ۱۴.۸۹ میلیارد دلار به ۱۶.۶۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ رسیده و جذب سرمایه گذاری ۲.۰۹ میلیارد دلار بین سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ افزایش یافت. در مرحله سوم از پروژه ۹.۳ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم و ۲۶.۷ میلیون دلار سرمایه گذاری غیرمستقیم جذب شد. در مرحله چهارم به ۲۰ صنعتگر نساجی تقریباً معادل با ۵۱ میلیون دلار در فروش کمک شد. به گزارش TTF در مجموع اجرای پروژه ی TEPP منجر به استخدام ۶۰۰ نفر و احیای ۳۴۲ تولیدکننده نساجی شد. در حال حاضر دولت تایوان برای افزایش تولیدات نساجی تا ۱۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۵ و ۲۳ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ هدفگذاری کرده است.

منبع: TextileWorldAsia
ترجمه: مهندس حمیده تشکری شاد

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×