اخبار فرش ماشینی

تاثیر طول الیاف بر رها شدن آن ها در محیط زیست

بر اساس تحقیقی که اخیرا در واشنگتن انجام شده، حجم و اندازه الیاف میکروپلاستیک آزاد شده از منسوجات مصنوعی در طول یک فرایند شبیه سازی شده از شستشوی خانگی و در شرایط آزمایشگاهی کنترل شده، مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه نساجی امروز، محققان دریافتند که طول استیپل الیاف و یا الیاف به جا مانده درون پارچه از مرحله ریسندگی نخ می تواند در رها شدن الیاف در فضا موثر باشد.
محققان هزاران الیاف را به صورت جداگانه از نظر طول و تعداد در فرایندهای شستشوی مختلف اندازه گیری کردند. نتایج نشان داد که ظاهرا استفاده از دترجنت بیشترین تاثیر را بر حجم الیاف آزاد شده دارد، با این حال مواد تشکیل دهنده دترجنت(مایع یا پودر) یا استفاده بیش از حد از دترجنت تاثیر چشمگیری بر آزاد سازی میکروپلاستیک ها ندارد.
محققان می گویند: علی رغم مقادیر مختلفی از الیاف که در اثر اضافه کردن یک سطح فعال آزاد می شود، پروفیل طولی الیاف میکروپلاستیک بدون توجه به شرایط شستشو یا ساختار پارچه یکسان باقی ماند، محدوده طولی بیشتر الیاف بدون توجه به تعداد دفعات شستشو نزدیک به هم بود.
این نشان می دهد که طول استیپل الیاف و یا الیاف به جا مانده درون پارچه از مرحله ریسندگی می تواند تاثیر مستقیم در رها شدن الیاف داشته باشد.
به گزارش سرویس ترجمه نساجی امروز، الیاف میکروپلاستیک حجم زیادی از میکروپلاستیک های یافت شده در محیط زیست و به ویژه مناطق شهری را به خود اختصاص می دهند. منسوجات مصنوعی یک منبع مهم برای الیاف میکروپلاستیک به شمار می روند.
پیش از این در گزارشی که توسط اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت منتشر شده بود بر سر این موضوع که پوشاک مصنوعی باید به گونه ای طراحی شوند که الیاف کمتری از آن ها جدا شود، بحث شده بود. همچنین در این گزارش آمده بود که اجزای پلاستیکی نامریی که در اثر شستشوی لباس های تهیه شده از الیاف مصنوعی از آن ها جدا می شوند، منبع اصلی آلودگی های پلاستیکی دریایی می باشند.
به گزارش سرویس ترجمه نساجی امروز، در گزارش ادعا شده بود که تا کنون بیشترین مقدار ذرات پلاستیکی آزاد شده در اقیانوس ها از شستشوی منسوجات مصنوعی و سایش لاستیک ها در هنگام رانندگی حاصل شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×