اسلاید شو

تاثیر رواج فرش های چاپی بر جایگاه طراحان فرش

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 نگارش: سمیه صالحی 

درست است که فرش های چاپی هنوز ضعف هایی دارد که آن را در رقابت با فرش های کنونی به چالش می کشد اما شرکت های معتبری با در اختیار داشتن دانش فنی بالا در صدد هستند تا هرچه سریعتر برای برطرف نمودن این ضعف ها چاره ای بیاندیشند.

همان طور که می دانیم، این فرش ها نیاز به طراحی پیکسل شده طبق شانه و تراکم دقیق نداشته و تنها تصویر یک فرش بدون محدودیت رنگ، قابلیت چاپ بر فرش را دارد. به بیان دیگر یک گرافیست و یا حتی هرفردی که بتواند از گوگل تصویری را دانلود نماید می تواند به عنوان یک طراح فرش در این بازار کار کند. گذشته از بحث کیفیت طراحی و جایگاه طراحان مشهور و خلاق، باید اذعان نمود این امر، زنگ خطری است برای طراحان فرش!

طراحی-فرش-ماشینی-دستباف
طراحی-فرش-ماشینی-دستباف

چند دهه پیش طراحان فرش زیر بازارچه، هنگامی که آوازه ورود فرش های ماشینی به قلمرو فرش دنیا شنیده شد آن را نفی نموده و اطمینان داشتند فرش ماشینی، هرگز جای فرش دستباف را نخواهد گرفت و نخواهد توانست جایگاه طراحان فرش سنتی که با دست کار می کنند را ذره ای بلغزاند. درست است که در بحث کیفیت و هنر و صنایع دستی و … فرش ماشینی جای فرش دستباف را نگرفت اما بخش اعظمی از بازار را از آن خود نموده و با تقاضای فراوانی روبرو شد که ضربه مهلکی بر پیکر تجارت فرش دستباف وارد نمود. از طرفی طراحان فرش زیر بازارچه، با کاهش چشمگیر سفارش از یک سو و بازماندن از تکنولوژی و طراحی کامپیوتری از سوی دیگر، بیکار و سرخورده شدند.

و اما هم اکنون ندای ورود فرش های چاپی به دنیای فرش را می شنویم و بهتر است آن را بدرستی واکاوی کرده و تاثیر آن بر طراحی فرش و آینده شغلی طراحان فرش را جدی بگیریم. این تاثیر چگونه خواهد بود؟ موضوعی که در ادامه بدان خواهیم پرداخت.

تحریریه مجله نساجی کهن

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

برای آگاهی از آخرین اخبار نمایشگاهی، فرش ماشینی و نساجی ایران و جهان در کانال تلگرام کهن عضو شوید  و با ما به روز باشید…

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×