اخبار نساجیاسلاید شو

تأمین البسه بیمارستانی در داخل از صفر تا صد

اوایل اسفند سال گذشته بود که خبر رسمی شیوع کرونا در ایران توسط منابع رسمی دولتی اعلام شد. با اعلام  اولین بیماران کرونایی در شهر قم کشور در یک مسیر سختی قرار گرفت و تا دو هفته بعد از آن نیز چندان کسی این مسئله و بیماری را جدی نگرفته بود.

در همین روزهای سخت مسئولان کشوری نیز کم کم میزان اهمیت ماجرا را درک می‌کردند. در این میان گروهی از تولیدکنندگان حوزه نساجی و پوشاک پای کار آمدند و اقدام به تولید محصولات لازم برای پزشکان و پرستاران که در بخش خط مقدم حضور داشتند کردند.

به همین منظور به سراغ آقای بهرام شهریاری نایب رئیس  اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران که از بیست اسفند تا همین چند روز قبل درحال خدمت رسانی به جامعه بودند رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان ترتیب دهیم.

به گفته آقای شهریاری، طبق قراردادی که وزارت بهداشت با تولیدکنندگان منعقد کرده است نیازهای داخلی در حوزه البسه بیمارستانی در حال حاضر مرتفع شده است و با اینکه برای پاییز و زمستان نیاز داخلی ۳ میلیون عدد برآورد شده است، تولیدکنندگان داخلی نه تنها آمادگی انجام این مهم را دارند بلکه مشغول رایزنی برای صادرات نیز هستند.

مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آقای شهریاری توضیح کاملی از آنچه که از ابتدا رخ داد بفرمایید.

هفته دوم اسفند آقای خرم از خیرین خیریه سلامت قم با آقای جعفری از اعضا اتحادیه تماس گرفتند و از ایشان درخواست کمک جهت تولید لباس ایزوله بیمارستانی را  داشتند.

قرار شد آقای خرم پارچه را تهیه کنند و آقای جعفری بهمراه یکی دیگر از اعضای اتحادیه جناب آقای خاضع در دو برند سله بن و سارک لباس های ایزوله را  آماده کنند. درهمین زمان وزارت بهداشت نیز که با کمبود شدید این نوع البسه و ماسک  در بیمارستان‌ها و داروخانه ها مواجه شده بود از معاونت صنایع  وزارت صمت جناب آقای صادقی نیارکی استمداد طلبید و همین موضوع باعث تشکیل جلسات متعددی در خصوص تولید سریع لباس بیمارستانی و ماسک شد.

مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صمت سرکار خانم محرابی و همکاران ایشان بلافاصله با شرکت بافتینه و بافتسان که از تولیدکنندگان بزرگ انواع پارچه بدون بافت در خاورمیانه است وارد مذاکره شدند و قرار شد این شرکت پارچه مورد نیاز برای تولید البسه و  ماسک را در تا حدود چند صد هزار دست در اختیار وزارت خانه های صمت و بهداشت قرار دهند.

از طرف دیگر کمپین نفس نیز که توسط اعضای اتاق بازرگانی تهران شکل گرفته بود با آقای زکی پور ریس اتحادیه تماس گرفتند و اعلام نیاز خود را جهت تولید لباس ایزوله اعلام کردند.

این حجم از نیاز بیش از توان یک یا دو برند پوشاک بود لذا بلافاصله ما در محل برند سله بن که امکانات خوبی برای راهبری این پروژه بزرگ را داشت ستاد مشترک برنامه ریزی تولید البسه محافظ ویژه کادر پزشکی و درمانی کرونا را راه اندازی کردیم.

تولید بیش از ۸۰ هزار لباس ایزوله و نزدیک به یک میلیون ماسک در مدت یک ماه هدف گذاری شد. اما بزرگترین مشکل در این راه تعطیلی تمام کارخانجات و کارگاههای تولید پوشاک بخاطر بروز بیماری کرونا و شروع تعطیلات پایان سال بود.

لذا بلافاصله از سوی اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک و شورایعالی برندهای پوشاک ایران فراخوانی مبنی بر پشتیبانی و حمایت از عزیزان پرستار و پزشک که در خط مقدم مبارزه با کرونا حضور داشتند و جانشان بخاطر کمبود تجهیزات لازم از جمله همین لباس ایزوله در خطر بود انجام شد.

در کمال تعجب حدود بیست برند و کارخانه تولید پوشاک اعلام آمادگی کردند و با فراخوان کارگران داوطلب خود در ۲۳ اسفند اولین محموله پارچه که در سه برند سله بن، سارک و وان بای وان برش خورده بود جهت دوخت در اختیار ایشان قرار گرفت.

 

پارچه و مواد اولیه مورد نیاز از کجا تهیه می‌شد؟

این بیماری با تمام مشکلاتی که برای کشور ما بوجود آورد در یک نکته بسیار مثبت بود. توان تولید البسه ایزوله در طول سالها زیر سایه سنگین واردات هیچوقت امکان خودنمایی را پیدا نکرده بود، بحران کرونا این فرصت را به صنعت پوشاک کشور داد.

تمامی مواد اولیه لازم برای تولید این البسه از صفر تا صد در کارخانه های داخل کشور تولید و تهیه می‌شوند. از نکات جالبی که در این دو ماه رخ داد می‌توان به این مسئله اشاره کرد که این پتانسیل مثل یک زنجیری بود که حلقه‌‌هایش در نقاط مختلف کشور وجود داشت اما هیچ ارتباطی با هم نداشتند و کرونا باعث اتصال آنها و شکل گیری این زنجیره شد تا جاییکه امروز ما ادعای توقف واردات و بدنبال مجوز صادرات هستیم.

تشکیل ستاد هم باعث شد نه تنها خود ما که مسئولین نیز متوجه توان بالای صنعت پوشاک در رفع نیاز کشور  به این تجهیزات پزشکی شوند.

آیا استانداردهای لازم جهت صادرات در محصولات تولیدی رعایت شده است؟

مسلما برای رسیدن به استانداردهای جهانی نیاز به ارتقا دانش فنی خصوصا در زمینه لمینت و فیلم های تنفس پذیر داریم ولی ازآنجاکه همه کشورها مانند کشور ما در شرایط بحران هستند.

شاید اجرای کامل همه استانداردها برایشان الزامی نباشد. قطعا این محصول از نایلونی که بعضا دور خود می‌پیچند بهتر است. درهمین یک ماه و نیم نگاه کنید خیلی در دوخت و تهیه محصول پیشرفت کردیم. چیزی که الان تولید می شود با نسل اولیه خیلی متفاوت است. خیلی از شرکت‌ها نمونه‌های آلمانی تهیه کرده اند و سعی دارند به آن کیفیت  برسند.

ستاد  از ۲۳م اسفند تا ۱۲ فروردین که تقریبا کل کشور در قرنطینه بودند و کمتر کسی جرات بیرونآ مدن از خانه را داشت  ستاد فقط ۲ روز تعطیل بود  و هر روز چند صد نفر در ۲۰ کارخانه و محل ستاد مشغول خدمت رسانی به عزیزان پرستار و پزشکان  بودند.

مجموعه ستاد و کارخانجات فعال از حدود ۵ هزار عدد تولید روزانه،  در روزهای آخر به ۱۵ هزار عدد رسیدیم و در مجموع در یک بازه زمانی کمتر از چهار هفته حدود ۸۰ هزار عدد لباس ایزوله و یک میلیون عدد ماسک تولید کردیم که بخش عمده ای از آن بصورت رایگان در اختیار کادر درمانی بیمارستانهای کشور قرار گرفت.

.

هزینه های این حرکت از کجا تامین شد ؟

ما همزمان با فراخوان همکارها برای راه اندازی کارگاهها و کارخانجات ، فراخوان دیگری جهت کمک های نقدی و غیرنقدی دادیم که نزدیک به یک میلیارد تومان جمع آوری شد و عملا این امکان را به ما داد تا حداقل هزینه های کارخانجات و کارگاهها شامل دستمزد کارگران و ملزومات مورد نیاز غیر از پارچه را تامین کنیم .

محل ستاد هم در دفتر اصلی سله بن تشکیل شد و نزدیک به یک ماه و نیم این محل به همراه بیش از ۲۰ نفر پرسنل بصورت رایگان در اختیار ستاد قرارگرفت .

خیلی از همکاران ما  بعد از تعطیلات رفتند و بطور انتفاعی با وزارت بهداشت قرار داد بستند. حدود ۶۰۰ هزار عدد قرارداد بسته شده است که البته ربطی به ستاد ندارد اما این حرکت و فرصت با حرکت ستاد شروع شد. خیلی از دوستانی که در حال حاضر با وزارت بهداشت قرارداد تولید دارند در ایام تعطیلات با دل و جان با ستاد همکاری داشتند.

مبلغی که ستاد در قرارداد بهداشت گرفته بابت قیمت تمام شده بوده است؟

بله یعنی پول کارگر و زیپ و چسب و کش. ما هیچ سودی در نظر نگرفتیم. بعبارتی همکاران بنده در این مدت خالصانه و بدون هیچگونه چشم داشتی کارخانجات خود را در اختیار ستاد قرار دادند و ستاد فقط هزینه کارگران آنها را پرداخت کرد. چون نیت ما فقط کمک در شرایط بحران بود.

آیا کشور دیگر نیاز به واردات ندارد؟

طبق اظهارات مسئولین با توجه به قرارداد  ۶۰۰ هزار عددی که وزارت بهداشت با تولیدکنندگان منعقد کرده است نیاز فعلی مرتفع شده است. اگرچه برای پاییز و زمستان نیاز به  ۳ میلیون عدد برآورد شده است و تولیدکنندگان داخلی آمادگی انجام این مهم را دارند.  در حال حاضر نیز مشغول رایزنی برای صادرات هستیم.

سیستم بوروکراسی اذیت کرد؟

در این مدت و حتی در ایام تعطیلات ، آقای صادقی نیارکی ، خانم محرابی و کارشناسان محترم دفتر نساجی و پوشاک  در صمت کمک زیادی برای حل برخی مشکلات و متقاعد کردن وزارت بهداشت در خصوص توانمندی صنعت پوشاک داخلی انجام دادند که جا دارد همینجا از ایشان قدر دانی کنم.

البته هنوز بوروکراسی اداری اجازه اخذ مجوز تولید به همکاران بنده برای تولید البسه و ماسک را نمی‌دهد. که امیدوارم این مشکل نیز هرچه زودتر حل شود.

اینجا گان تولید می کردید؟

ما اینجا چیزی تولید نمی‌کردیم. اینجا در ستاد ما کار مدیریت بخشهای برش ، برنامه ریزی توزیع البسه برش خورده به واحدهای دوزندگی ، ارسال ملزومات ، جمع آوری البسه آماده ،  کنترل کیفیت و توزیع را بعهده داشتیم. بزبان دیگر کار فرماندهی در این ستاد انجام می شد.

فقط گان تولید می کردید؟

چیزی حدود یک میلیون ماسک هم تولید کردیم. ابتدا با ماسکهای پارچه ای شروع کردیم اما بعدا پس از آشنایی با محصولات شرکت بافتینه و بافتسان ماسکهای کاملا استاندارد مطابق با دستورالعمل وزارت بهداشت تولید و بشکل رایگان توزیع کردیم.

 

 پس چطور اواخر اسفند گفته می شد ماسک کم است؟

یک میلیون عدد جوابگوی کل کشور در آن شرایط نبود. همین الان هم چند صد میلیون ماسک موردنیاز است. الان انبار بیمارستان ها  و داروخانه ها هنوز باندازه کافی ماسک در اختیار ندارند.

برای رفع این نیاز واحدها فعالیت نمی کنند؟

دوستان ما متوجه شدند این کالا کالای استراتژیک است و می بایست همیشه نسبت به میزان موجودی ان در کشور حساس بود. این بحران اولی بود که تجربه کردیم که خوشبختانه پتانسیل صنعت کشور آن را جبران کرد و نسبت به خیلی از کشورها در نقطه خوبی هستیم.

من مطمئن هستم خیلی از کارخانجات تولید پوشاک حتی پس از بحران کرونا هم تولید این اقلام را در دستور کار خود قرار خواهند داد. درحال حاضر ما انقدر البسه ایزوله داریم که خیلی از بیمارستان ها می گویند لازم ندارند.

یعنی انبارشان هم پر است؟

بله بنظرم این طور است و اگر جایی نیاز دارد اعلام کند بفرستیم.

بنظرم اتفاق خوبی افتاد اما برنامه ریزی اتی برمیگردد به وزارت بهداشت.

یعنی برای پیک دوم؟

بله باید آماده باشیم. اگر لازم است باید خیلی از کارخانه هایی که فعال شدند به کارشان ادامه دهند. این مستلزم بودجه ای است که به وزارت بهداشت تزریق شود تا قرارداد ببندد.

ما به هیچ عنوان در این زمینه نیاز به واردات نداریم. بنظرم از فردا صرف حتی یک دلار برای واردات این نوع البسه خیانت به کشور است چون ما  اماده تولید هستیم  و این مطلب را بارها گفته ایم. هم مسئولین صنعت و هم ما به عنوان صنعتگر گفته ایم در زمینه ماسک و لباس ایزوله اماده ایم هر آن چیزی که نیاز دارند تولید کنیم.

بحث کیفیت داخل و خارج چطور؟

وزارت بهداشت می‌گوید به هر کسی امد مجوز موقت دادیم حتی خانمی که در خانه‌اش تهیه کرد و افرادی که تولید خوبی نداشتند. چون در بحران این اتفاق افتاد. الان باید با نظارت کافی بر کیفیت تولیدات مجوزها بازنگری و به تولید کنندگان صنعتی که در این مدت این کار را انجام دادند مجوزهای لازم اعطا شود. ما همانی که در خارج تولید می شود را میتوانیم در داخل تولید کنیم.

در سطح شهر ماسک های بی کیفیت زیادی توزیع می شد. اینها باعث بدبینی به تولید داخل نمی شود؟

ببینید در ان مقطع هر کس هر کاری توانست کرد و برخی هم سواستفاده کردند. اقتضای آن مقطع بود.

اما مطمئنم که از این به بعد خود مردم هم محصول بی کیفیت نمی خرند وقتی حق انتخاب دارند. خود وزارت بهداشت هم نظارت خواهد کرد. نمیشود آن روزها را معیار قرار داد.

آن روز لازم بود چون هیچی نبود. آنچه مسلم است باید برای آینده برنامه ریزی کنیم تا این نوع کمبودها تکرار نشود.

کمپین نفس تبلیغاتش بیشتر بود؟

بله کمپین نفس کارش بزرگ تر بود. خیریه ها و نهادهای  دیگری هم کار کردند. بعضی‌هایشان هم کمک کردند به خیریه ما. فقط ما نبودیم. کمپین نفس خیلی جاهای دیگر هم تولید کرد. حجم کمکش زیاد بود. ما هم توانستیم به کمپین نفس برای تولید حدود بیست هزار لباس ایزوله  کمک کنیم.

اسم شرکت های همکار را می گویید؟

بله

برندهای : سلبون- سارک- وان بای وان -کانیراش –  ای نور بیبی- ال سی من- سیاوود- پارمین جامه – ناسکی – دو میم – جامه باف – باب تن – بهبود -آی تک – بادی اسپینر – تارتن

کارگاه‌های : موافق – وحدانی – ابراهیمی – حسنی نسب – موسوی – عیوض خانی و البته شرکت بافتینه و بافتسان که در تامین پارچه به ستاد کمک بسیاری کردند.

در پایان جا دارد از دبیر محترم اتحادیه جناب آقای مهندس قدیری که در این مدت بدون وقفه در محل ستاد حضور داشتند و نقش موثری را در تامین ملزومات و مدیریت منابع بر عهده داشتند تشکر نمایم.

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×