اخبار نساجی

بخش خصوصی حمایت اعانه‌ای نمی‌خواهد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش چالش های تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی:
بخش خصوصی حمایت اعانه‌ای نمی‌خواهد

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش خصوصی حمایت اعانه‌ای نمی‌خواهد، به دنبال حمایت توانمندساز است. محمد نهاوندیان در همایش چالش‌های تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی اظهار داشت: ما باید بدانیم که چگونه حمایتی را نیاز داریم و در نوع حمایت می‌توان به دو گونه اشاره کرد یکی حمایت اعانه‌ای و دیگری حمایت توانمندساز که هر دو نگاه طرفدارانی دارند.

وی افزود: حمایت اعانه‌ای از تولید، کار و سرمایه با ۳ شاخص قابل شناسایی است اول اینکه تصمیم در تأسیس یک واحد تولیدی مبتنی بر توجیه اقتصادی نیست و ممکن است دلایل اجتماعی یا فشارهای سیاسی باعث آن شده باشد. دوم آنکه مدیریت تولید با سرمایه دولتی و شبه دولتی ایجاد می‌شود و میزان دستمزد تابع بازار رقابتی نیست و شاخص سوم اینکه معمولا در فروش رانت حضور دارد و بدون این اعانه‌ها بنگاه‌ نمی‌تواند سر پا بایستد. آیا وقتی سخن از حمایت از کار و سرمایه می‌کنیم مقصودمان این نوع حمایت است یا حمایت دیگری باید وجود داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در حمایت توانمندساز ۵ شاخص اهمیت دارد، اولین شاخص آنکه حمایت باید در زیرساخت‌ها باشد ، بی‌شک در اقتصاد‌هایی مثل اقتصاد ایران دولت وظایفی دارد و حتی در الگوهای سایر کشورها نیز مثل کره جنوبی می‌توان به این نتیجه رسید که دولت از زیرساخت‌ها حمایت می‌کند و هنوز هم در اقتصاد‌های پیشرفته که درآمد بالایی دارند نیز برخی زیرساخت‌ها برعهده دولت است. دوم اینکه پر کردن فاصله بین توجیه اقتصادی کوتاه مدت و بلند مدت است که در این میان نقش نهادهای مالی بسیار مهم است.

نهاوندیان در تشریح شاخص سوم حمایت توانمندساز گفت: کم کردن ریسک با حمایت استراتژیک دولت بدون آنکه دخالت در بازار صورت گیرد از نکات مهم دیگر است و حتی دولت‌ها می‌توانند شرایط بازار را به نحوی حمایت کنند که ریسک حضور بنگاه خصوصی را به حداقل ممکن برساند. نکته چهارم مقابله با حمایت‌های رقبا است ، در مواردی مثل آنتی دامپینگ که دولت‌ها برای حمایت از اقتصاد کشورشان انجام می‌دهند باید دولت کشوری را که دامپینگ می‌شود بتواند با حمایت قدرت رقابت بخش خصوصی خود را حفظ کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در حمایت توانمندساز مهمترین عامل تقویت مکانیزم رقابتی است و حمایت عظیم‌تر از آن وجود ندارد.

وی افزود: در حمایت توانمندساز باید شرایط به نحوی فراهم شود تا بنگاه داخلی بتواند تمرین رقابت کند، حمایت باید با بحث توانمندسازی باشد اگر حمایت دولتی باعث سلب اختیار بنگاه شود در واقع حمایتی از بخش خصوصی صورت نگرفته است، در حمایت توانمندساز باید اختیار مدیر بنگاه افزایش پیدا کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تحریم‌ها اظهار داشت: ممکن است تحریم‌ها قیمت کالاها را بالا برده باشد که این موارد قابل جبران است اما باید دقت و مراقبت لازم را داشته باشیم و اجازه ندهیم تا تحریم‌ها به ساختار اقتصاد ما ضربه بزنند و این ضربه در نظام بانکی باعث شود تا به جای رقابت به سمت دخالت پیش برویم و یا اینکه مباحثی مثل ارز دو نرخی مطرح شود. اینها آسیب‌هایی است که به ساختار اقتصاد وارد می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ۸ سال دفاع مقدس گفت: جنگ برای ما خاطرات تلخی دارد ، جنگ باعث شد تا دخالت دولت در اقتصاد افزایش پیدا کند و این بیشترین آسیبی است که جنگ به اقتصاد ما وارد کرده است چرا که اقتصاد اسلامی مبتنی بر حرکت مردمی است و پذیرفتن نظام‌های رقابتی و پذیرش عدالت در رقابت از اصول آن است.

وی افزود: سال تولید ملی برنامه می‌خواهد و باید در این سال قانون بهبود مستمر کار اجرا شود. اقتصاد ایران اقتصادی دولت‌مدار است و بحث بحث مالکیت دولت نیست بحث مدیریت دولتی و شبه دولتی است که با اجرای قانون بهبود مستمر کسب و کار بسیاری از واقعیت‌های اقتصادی و اطلاعات اقتصادی شفاف می‌شود و بسیاری از رانت‌ها از بین می‌رود که در بندهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ بیشترین اشاره به این موارد شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×