مد و پوشاک

بگذاریم مد و بخش خصوصی راه خود را پیدا کنند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نویسنده: عیسی کشاورز*

اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی باید طی شود، اما برآیند نمایشگاهی با عنوان اولین نمایشگاه مد و مانتو نسبت به گذشته قابل قیاس نبود. سعی کردیم در این نمایشگاه دو چرخه طراح و تولید کننده را به یکدیگر نزدیک تر کنیم. برای مدعی این امر همین بس که نسبت به دو دهه اخیر در نمایشگاه به سلیقه های بیشتری اجازه حضور داده شد و این کاری بود که برای اولین بار رخ داد. امیدواریم با تمام کمی و کاستی ها این شبکه نظام مند جایگاهش را در ایران پیدا کند و در شرایطی که می بینیم کارهای خارجی و چینی با کیفیت نازل در بازار ایران در حال جولان دادن هستند و این گام های رو به پیشرفت بتواند کارساز باشد. ما براساس افقی که برای سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته ایم باید بتوانیم در زمینه مد و لباس در میان کشورهای اسلامی جایگاهی با پتانسیل خوب خود پیدا کنیم. با توجه به امکانات محدود باید از نگاه های تنگ نظرانه پرهیز کرد. عدم آشنایی و همگرایی با هم از جمله نقاط ضعف ماست که امیدواریم با همت بلند وزارت ارشاد در کارگروه ساماندهی مد و لباس این نقایص برطرف شوند و همه سازمان های دخیل در کنار هم با یک برنامه واحد کار کنند. متاسفانه با توجه به اینکه مانتو پوشش بیرون زنان ماست و یک کالای ایرانی شناخته شده و همچنین به عنوان لباس زنان ما به آن نگاه می شود، اما هنوز نتوانسته جایگاه به روزشده ای را پیدا کند و به همین دلیل نمی تواند در رقابت با عرصه های جهانی مطرح باشد. ما در عرضه مواد لازم در این زمینه نظیر پارچه و تجهیزات کمبودهای بسیاری داریم. در طراحی ها جای خالی اراده ملی و رسانه ها به شدت احساس می شود. مردم باید به این حوزه در سطح گفتمان ملی نگاه کنند و به آن ارزشی فراتر از یک مقوله دولتی بودن بدهند.

پیشگام بودن در عرصه لباس ملی که هویت ملی ماست و ارزش های مشترکی را در آن سهیم هستیم، یکی از موضوعات مهم است که باید بیش از هر زمان دیگری به آن پرداخته شود. باید به دور از مواضع فکری و فرهنگی حول این ارزش مشترک و به دنبال یک ادبیات مشترک بود، چراکه تجربه نشان داده استفاده از این لباس ملی در پیچ و خم خشک و رسمی ادارات و حوزه کار به نتیجه نمی رسد و شدیدا نیاز است که نگاه ملی به مانتو ایجاد شود. این تفکر نیاز به فعالیت های فرهنگی بیشتری دارد، چراکه حوزه های فرهنگی همیشه در این زمینه کارهای نو و تازه ای به دور از این حساسیت ها دارد. چرخه مد و لباس بیش از همه به تولید کننده و سلیقه مخاطب نیاز دارد و این چرخه علمی همانقدر که همانند یک ساعت دقیق عمل می کند به همان میزان حوزه کوتاه مدت و گذرایی دارد و بسیارند طرح هایی که عمرشان به یک ساعت نمی رسد.
این انسجام هنوز در بازار ایران دیده نمی شود چراکه در این چرخه نه تولیدکننده، نه طراح و نه بازار سلیقه، حرف همدیگر را نمی فهمند و این چرخه معیوب به طور عبث به کار خود ادامه می دهد. تالار گفت وگوی طراحان در نمایشگاه به همین علت به وجود آمد تا همه عوامل این چرخه با هم گفت وگو کنند و چنانچه شاهد بودیم برخی از طراحان تا پاسی از شب با یکدیگر گفت وگو می کردند و این گامی بود هرچند کوچک برای نزدیک شدن به تولید برندهای ملی. موضوع تولید در کشور ما به دلیل وجود معضل قاچاق با مشکلاتی همراه است که در سیستم خط دهی طراح و تولید کننده اختلال ایجاد می کند. ما باید با حمایت خود و حمایت سازمان های دیگر در این زمینه دست تولید کننده و طراح را بگیریم و اتفاقا در این زمینه دولت باید کمترین دخالت را داشته باشد. اگر دولت به حمایت مالی بسنده کند و بگذارد عرصه خصوصی راه خودش را پیدا کند، این چرخه می تواند سهم مشترک خود را از بازار پیدا کند. دولت نباید هیچ نقشی جز بستر سازی در این زمینه ایفا کند. چراکه با این وجود فضا از چیزی که هست پیچیده تر می شود. این فرآیند حمایتی باید سریع تر شود و بگذارد چرخه تولید و توزیع و عرضه و تقاضا خودشان راه شان را پیدا کنند. این حمایت خودش را امروز در برپایی این نمایشگاه نشان داد و در بلندمدت می تواند در جلوگیری از عرضه پوشاک قاچاق تاثیرش را بگذارد.

با توجه به پتانسیلی که در هنرمندان مان سراغ داریم، می توانیم ادعا کنیم طراحان ما سرپنجه هایی همچون فرشبافان را دارند که در عرصه های جهانی زبانزد خاص و عام هستند و می توانند جای شایسته ای را در دنیا برای خود بیایند. امیدواریم با گام های جدی تری که بر می داریم، عقب ماندگی سال های گذشته را جبران کنیم و همین که امروز این اقدام را برای رو به جلو حرکت کردن برداشته ایم بسیار مهم است.
* دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس

روزنامه شرق ، شماره ۱۴۱۶ به تاریخ ۲۳/۹/۹۰، صفحه ۱۳ (ظاهر آراسته)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×