اخبار فرش ماشینی

بیژن کرامتیان: با محصولات و رویکرد جدید در این رویداد حاضر شده ایم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ارزیابی شما از وضعیت نمایشگاه در دو روز گذشته به چه شکلی است؟

این نمایشگاه برای ما بسیار عالی بود به این دلیل که ما با محصولات جدید در این رویداد حاضر شدیم و هیچ کدام از محصولات ما قبل از این نمایشگاه در جای دیگری رونمایی نشده بود استقبال خوبی هم از طرح‌ها و کارای ما صورت گرفت. اما یکی از مشکلاتی که ما و سایر تولیدکننده‌ها را اذیت کرد تداخل آن با نمایشگاه شهرآفتاب بود. باید قبول کنیم که حرکت خوبی نبود و دنبال مقصر هم نیستیم چون دیگر گذشته باید کاری کنیم که دیگر شاهد این چنین اتفاقاتی نباشیم. این دو نمایشگاه باعث شد مشتری‌ها نصف شوند. درواقع نتوانستند به یک نمایشگاه متمرکز شوند و برخی نیز در این سردرگمی هر دو رویداد را از دست دادند. این اتفاقات وجهه خوبی هم نداشت نه برای مسئولین برگزاری نه برای من تولیدکننده که شرکت کرده بودم. می‌توانم بگویم به دلیل همین کارهای جدیدی که ارائه دادیم بازدید از غرفه ما حتی بهتر از سال گذشته بود.

پس به نظر شما برگزاری دو نمایشگاه با این روند چیزی جز ضرر برای صنعت نخواهد داشت؟

۱۰۰درصد اینگونه است. یعنی اگر قرار باشد ان دوگانگی هر سال در میان تولیدکننده، بازدیدکننده ومسئولین برگزار کننده صورت بگیرد به هیچ وجه چهره خوبی از خود به جا نخواهد گذاشت و در کل این ما هستیم که ضربه خواهیم دید. درواقع اگر برنامه این باشد که در پی آن صنعت نساجی به دو قسمت تقسیم شد اتفاق خوش‌آیندی رخ نخواهد داد. ببینید نمایشگاه فرش هم اوج قدرت و رونمایی تولیدی است هم خریدار با تمام توان برای خرید محصول جدید می‌آید و زمانیکه نداند در کدام یک حضور داشته باشد نتیجه مطلوبی به بار نخواهد آمد.

به نظر شما صنعت فرش ما پتانسیل برگزاری دو نمایشگاه با فاصله زمانی شش ماه را دارد؟

ببینید اگر با فاصله زمانی بیش از پنج یا شش ماه یکی در نیمه اول سال و دیگری در نیمه دوم برگزار گردد می‌تواند مفید باشد. ولی وقتی به فاصله یک ماه از هم برگزار شود این خب پر واضح است که کار درستی نیست. اتفاقا به صورتی که عرض کردم می‌توانست حتی مفید هم باشد و شرکت ما به شخصه حاضر بودیم در هر دو حضور داشته باشیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مخصوصا با توجه به این مسئله که صنعت توریسم ما را افتاده اگر مسئولین برگزاری بتوانند هماهنگی‌هایی انجام داده و زمان برگزاری این رویدادها یا حداقل یکی را همزمان با زمانی که توریست بسیاری به کشور می‌آید ست کنند میتوان از پتانسیل توریست‌ها نیز استفاده کرد.

اتفاق دیگری که می‌تواند رخ دهد این است که نمایشگاهی مکانی برای فروش تکی محصول نیست و اگر بتوانند یکی از دو نمایشگاه را برای ویزیت مشتری و دیگری را به صورت جشنواره همزمان با ورود توریست‌ها به کشور با یک اطلاع‌رسانی وسیع برگزار کنند می‌تواند راه‌گشای صنعت باشد.

 هدف از حضور بیشتر برندسازی برای توسعه صادرات است یا نگاه شما معطوف به بازار داخلی است؟

ببینید نمایشگاهی که الان درحال برگزاری است بیشتر هدف داخلی دارد. معمولا باتوجه به اینکه فصل حضور گردشگران خارجی هم نیست نمی‌توان انتظار صادرات از این نمایشگاه داشت. امروز بیشتر فروش ما در این رویداد داخلی است.

جناب کرامتیان تحلیل خودتان را هم از بازار داخلی بفرمایید.

عرض به خدمت شما که معمولا در کشور ما بازار در نیمه دوم به مراتب جوش و خروش بیشتر و بهتری نسبت به نیمه اول سال دارد. از این جهت برگزاری نمایشگاه در این تاریخ جهت آمادگی برای شش ماهه دوم سال فرصت بهتری است. و مشتری یعنی خریدار و شرکت‌ها نیز با برنامه ریزی قبلی آمده‌اند.

نقاط قوت و ضعف نمایشگاه را بخواهید برشمرید به چه مواردی اشاره میکنید؟

شاید به نحوه برگزاری نمایشگاه در شهرآفتاب انتقادات بسیاری وارد کرده باشیم اما یکی از نکات مثبت آنجا این است که باعث شدند دوستان برگزارکننده این رویداد یک تکانی به خود بدهند و برخی مسائل را که در دوره‌های گذشته مشکل داشتیم رفع کنند که یکی همین مسئله تهویه خنک کردن سالن‌ها بود. در بخش خدمات و تکنسین‌ها نیز یه مقداری سرعت پاسخ‌گویی‌شلن بالا رفته با یک تماس مشکل را حل می‌کنند. امسال درکل نسبت به سال گذشته بهتر بود اما باز هم خیلی جای کار دارد.

آنچنان که شما نیز درجریان هستید قبل از نمایششگاه بسیار گفته و شنیده شد که مسئولین برگزاری هیئت های تجاری برای حضور موثر در نمایشگاه دعوت کردهاند به نظر شما تا چه میزان موفق بوهاند؟

خب ببینید امسال ما مسئله انتخابات ریاست جمهوری را داشتیم و می‌شود گفت تمامی کشورهاها یا بهتر است بگوییم بسیاری از کشورهای دنیا منتظر نتیجه آن بودند تا باتوجه به شخصی که رئیس جمهور خواهد شد سیاست های خود را با کشور ما تنظیم کنند. اندکی زمان میبرد تا مشخص شود ما با کدام کشورها در چه سطحی میخواهیم روابط تجاری و سیاسی و اقتصادی داشته باشیم. فکر میکنم در نمایشگاه بعدی اگر برنامه ریزی‌های درست و دقیقی انجام شود بتوانیم هیئت‌های بیشتری در نمایشگاه ببینیم.

جدای این مسائل واقعیت این است که دعوت آنچنانی از طرف مسئولین دولتی و نیز مسئولین برگزاری از هیئت‌ها برای حضور در این رویداد دعوت آنچنانی صورت نگرفته بود. می‌توان باتوجه به مشاهدات خود از شهر آفتاب بگویم آنجا هیئت تجاری بیشتری نسبت به اینجا حضور داشت و رئیس اتحادیه و رئیس اصناف با همکاری یکدیدگر این دعوت را صورت داده بودند.

انتظارات آقای کرامتیان و مجموعه تحت مدیریت شما برای افزایش تولید و به تبع آن صادرات از دولت و وزارت جدید چیست؟

متأسفانه صنعت فرش ماشینی ما در داخل خیلی اشباع شده و تولید ما مازاد بر مصرف داخلیست و اکثر انبارها پر از فرش ماشینی است یعنی افرادی به تازگی وارد این صنعت شده‌اند که مأسفانه تخصص‌های لازم را نداشتند اما سرمایه لازم را دارا بودند. حال چرا وارد این صنعت شده‌اند طبیعی و واضح است که به خاطر سودی که در کوتاه مدت نصیب‌شان می‌گردد. اما همانگونه که عرض کردم چون تخصص لازم را نداشتند برای فروش محصول خود دست به کارای اشتباهیی همچون پایین آوردن غلط قیمت فروش محصول زدند که خب این صدمات سختی بر تولیدکنندگان وارد کرد. یک مقداری باید نظارت وجود داشته باشد بر روی کسانی که فقط به خاطر داشتن سرمایه وارد تولید می‌شوند. همچنین حمایت‌های بی‌مورد گاها

به دلیل آشنایی و نزدیکی به مسئولان صورت نگیرد. بحث بعدی این است که بهترین پیشرفت برای ما خب فروش ما است و این در صورتی امکان پذیر است که مصرف‌کننده توان خرید داشته باشد. یک جاهایی هم باید به جای کمک به ما به خریدار کمک کند. اگر دولت بتواند کاری کند تا قدرت خرید مردم را بالا ببرد ما نیز فروش خواهیم داشت. اگر دولت بخواهد وام برای شرکت‌ها در نظر بگیرد زمانی که محصول من در بازار خریداری نداشته باشد راه به جایی نخواهیم برد.

 

آیا در صورتی که مشکل نقدینگی شما حل شود میتوانیم بگویم مشکلات دیگر تولید نیز حل خواهد شد؟

اجازه دهید دلیل اینکه چرا بحث نقدینگی چرا پیش آمده مطرح کنم. ما مواد اولیه را به صورت نقد خریداری کرده و به هنگام فروش ما محصول را به صورت بلند مدت و اقساطی می‌فروشیم. توجه داشته باشید که بعد از مدتی نقدینگی ما کاهش پیدا می‌کند و هرچقدر هم که دولت بخواهد وام در اختیار ما قرار دهد باز هم همان مشکل کمبود نقدینگی بعد یک دوره یک یا دو ساله به سراغ ما خواهد آمد. چون مواد اولیه همیشه نقد و محصول خروجی به صورت چکی به فروش می‌رود و این مسئله عرف بازار است. چون مشتری‌هایی که در بازار هستند قدرت و توان خرید پایینی دارند و نمی‌توانند مبلغ محصول خریداری شده را یکچا پرداخت کنند. بازار داخل باید چرخش داشته باشد تا چرخ من تولیدکننده بچرخد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×