اخبار نساجی

بیکاری لیسانسه‌ها ۱۰ برابر دیپلمه‌‌ها

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تصویب نظام آموزش مهارت و فناوری و سازمان ملی این نظام ابراز امیدواری کرد که نظام صلاحیت حرفه‌ای تا هفته آینده در دولت به تصویب برسد.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی در پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی ، با بیان اینکه اصالت کاری در درون خود افراد می‌جوشد، اظهار کرد: مدارک دانشگاهی اصالت ندارند.

وی همچنین یکی از ابزارهای مهم و توانمند برای حل مشکل اقتصاد کشور را تربیت نیروی مهارتی عنوان کرد و گفت: با تربیت نیروی مهارتی، اگر کشور ۱۰ بار هم ویران شود، باز می‌توانیم از نو آن را بسازیم و این اقتصاد مقاومتی ایجاد می‌کند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: مهارت از دانش مهم‌تر است. اگرچه اگر با علم عجین شود، کاربرد و تاثیر بیشتری خواهد داشت.

جذب ۶۵ درصد فارغ‌التحصیلان به بازار کار

شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه شاهراه توسعه کشور، توسعه آموزش‌های مهارتی درگیر با علم است، گفت: در حال حاضر ۶۵ درصد از کسانی که در دوره‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند، پس از فارغ‌التحصیلی جذب محیط کار می‌شوند که این رقم در برخی رشته‌ها بیش از ۹۰ درصد است. وی افزود: مراکزی که فارغ‌التحصیلانش در سه ماه بیش از ۳۰ درصد جذب کار شوند، در رتبه‌بندی نمره عالی می‌گیرند. این در حالی است که این رقم برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۶۵ درصد است.

نرخ بیکاری لیسانسه‌ها

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه در سال‌های پس از انقلاب توسعه خوبی در نظام آموزش عالی کشور داشتیم، گفت: متاسفانه در حال حاضر نرخ بیکاری در کشور در بین افراد دارای مدرک کارشناسی ۱۰ برابر دیپلمه‌هاست.
دلیل این موضوع آن است که کسانی که دیپلم دارند هر شغلی را انتخاب می‌کنند؛‌ اما کسانی که در دانشگاه درس می‌خوانند برخی از فرصت‌های شغلی را در شأن خود ندیده و همین سبب افزایش نرخ بیکاری در این افراد می‌شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هم‌اکنون هیچ حمایت قابل توجهی از سوی بخش صنعت از نظام آموزش نمی‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر تمام این وظیفه بر دوش دولت قرار گرفته است.
این در حالی است که در کشورهای پیشرفته دنیا خود صنایع، نیروهای خود را تربیت می‌کنند و اعتبار خاصی برای این موضوع در نظر می‌گیرند، اما این موضوع در ایران معکوس است؛ ولی کسانی که در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، جذب کارخانه‌هایی مانند سایپا و ایران خودرو می‌شوند. البته ما به دنبال قطع شدن این موضوع نیستیم، ولی باید در این امر بازنگری صورت گیرد.

حلقه مفقوده آموزش و کار

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حلقه مفقوده بین آموزش و کار را عدم وجود آموزش‌های مهارتی دانست و تصریح کرد: بنابراین لازم بود که یک نظام مهارتی در کشور ایجاد شود. در گذشته مجموعه‌های مهارتی داشتیم؛ اما اینها به صورت پراکنده و بدون نظم کار می‌کردند. بنابراین ایجاد یک نظام ملی مهارت و سازمان آن می‌تواند این مجموعه‌ها را تجمیع و هماهنگ کند.
شیخ‌‌الاسلامی افزود: اگر بتوانیم آموزش این مجموعه‌ها را به صورت ۷۰ درصد مهارتی توسعه دهیم به پیشرفت بزرگی دست‌یافته‌ایم. وقتی شخصی بدون شناخت وارد رشته‌ای می‌شود، ممکن است پس از شناخت از آن رشته خوشش نیاید و همین امر باعث می‌شود در شغلی دیگر مشغول به کار شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×