اخبار فرش ماشینی

بوی نامطبوع لباسهای تهیه شده از پلی استر نسبت به لباسهای پنبه‌ای

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

براساس اطلاعات منتشر شده در ژورنال کاربرد میکروبیولوژی درمحیط، بوی نامطبوع در لباس پلی استر پس از کار کردن بیشتر از لباس پنبه ای است.

متن زیر در دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی ایران ترجمه شده است

براساس اطلاعات منتشر شده در ژورنال کاربرد میکروبیولوژی درمحیط، بوی نامطبوع در لباس پلی استر پس از کار کردن بیشتر از لباس پنبه ای است.

برای تحقیق، محققان ۲۶ تی شرت افراد سالم را به طور متمرکز به مدت ۲۸ ساعت در محیطی گرم قرار دادند تا میزان رشد باکتریها را در آن مورد بررسی قرار دهند. تی شرتها پس از قرار گرفتن در محیطی گرم از نظر میزان باکتریهای بوزا مورد بررسی قرار گرفتند. باکتریهای موجود در زیربغل تی شرتها بررسی و طبقه بندی شدند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

هدف از این تحقیق این بود که چه نوعی از باکتریها در بخش زیر بغل لباس با توجه به جنس آن رشد می کنند و کدام یک از این باکتریها تولید بو می کنند.

تی شرتهای پلی استری به طور قابل توجهی بوی نامطبوع تر از تی شرتهای پنبه ای ایجاد کردند . رشد باکتری در لباس پنبه ای متفاوت از رشد باکتری در لباس تولید شده از الیاف سنتتیک می باشد. تحقیقات نشان داد که مخلوط کردن الیاف در لباس منجر به رشد متفاوت باکتری در آن می شود.

فاکتور مهم در عکس العمل الیاف در مقابل باکتریها، خلوص الیاف مورد استفاده در لباسها می باشد. اختلاف آشکاری بین تمایل به رشد باکتری در الیاف طبیعی و مصنوعی وجود دارد.

در منسوجات تولید شده از الیاف سنتتیک رطوبت بین فضای خالی بین الیاف قرار می گیرد و درصد ناچیزی از آن جذب می شود. بنابراین الیاف مصنوعی کمتر مستعد تجزیه باکتریایی هستند.

Chris Callewaert از دانشگاه Ghent University بلژیک، نویسنده اول این گزارش، گفت عرق تازه ترشح شده بوی کمی دارد چرا که حاوی اسیدهای چربی است که دارای زنجیره بلندی بوده و تمایل زیادی به تبخیر دارد. باکتری هورمونها و ترکیبات گوگرد را دراسید موجود در عرق بدن می‌شکند و بوی نامطبوع تولید می کند.

براساس تحقیقات Callewaert اصلی‌ترین باکتری که بوی بد در لباسهای تولید شده از الیاف سنتتیک ایجاد می‌کند، Micrococci نام دارد. Staphylococci نوعی دیگر باکتری در عرق بدن است که در قبال منسوجات مجاور بوی طبیعی دارد.

به گفته Callewaert عامل اصلی بوی بد عرق در زیر بغل می تواند باکتری به نام Corynebacteria است اما این باکتری بی هوازی قادر به رشد بر روی پارچه نیست.

وی ادامه داد که پوشیدن لباسهای پنبه‌ای این مشکلات را تا حدودی کاهش می دهد.

منبع: Fibre2fashion News Desk – India
ترجمه: مهندس حمیده تشکری شاد

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×