اخبار فرش ماشینی

بومی‌سازی فناوری تولید صنعتی نانوالیاف در کشور

 

بومی‌سازی فناوری تولید صنعتی نانوالیاف در کشور

فناوران یکی از شرکتهای دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به تولید صنعتی نانوالیاف شدند.

دکتر محمود شیخ زین‌الدین، رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه به الیاف دارای قطر کمتر از ۵۰۰ نانومتر نانوالیاف گفته می­‌شود، اظهار کرد: نانوالیاف دارای استحکام و ظرافت بیشتری نسبت به سایر الیاف است.

وی با بیان اینکه هرچند این الیاف دارای قطری در حد نانو هستند، اما ممکن است طول آن­ها به چندین کیلومتر برسد، ادامه داد: این مواد تاکنون توانسته­‌اند دگرگونی­‌های وسیعی در فناوری ایجاد کرده و چشم انداز روشنی در تحولات صنعت نوید دهند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر مهمترین روش برای تولید نانوالیاف پلیمری، روش ریسندگی الکتریکی یا الکتروریسی (electro spinning) است، گفت: در روش الکتروریسی می‌توان مواد دیگر مانند نانوذرات یا نانولوله‌ها را برای بهبود خواص نانوالیاف، درون آن‌ جای داد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با بیان اینکه روش الکتروریسی در سطح آزمایشگاهی بسیار مورد توجه پژوهشگران واقع شده است، اما با وجود نتایج خوب تحقیقات پژوهشگران در استفاده از نانوالیاف در علوم مختلف، استفاده از این فناوری در صنایع، جایگاه چندانی را به خود اختصاص نداده است، عنوان کرد: این موضوع به دلیل پیچیده بودن فناوری ساخت این الیاف ظریف در سطح صنعتی و به صورت انبوه است.

شیخ زین‌الدین افزود: یکی از شرکتهای دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با دستیابی به دانش فنی ساخت تجهیزات صنعتی الکتروریسی، موفق به بومی سازی این فناوری شده است که هم اکنون نانوالیافی که با این تجهیزات و به صورت صنعتی توسط این شرکت تولید می­‌شود، برای مصارفی چون ماسک­های محافظ در برابر ذرات میکرونی، باندهای زخم و فیلتر هوا به کار می­‌روند.

وی تصریح کرد: لایه حاوی نانوالیاف تولید شده توسط دستگاه صنعتی الکتروریسی ساخت این شرکت دانش‌بنیان، موفق به دریافت “تائیدیه نانومقیاس” از کریدور خدمات فناوری تا بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×