اخبار فرش ماشینیاسلاید شوالیاف، نخ و پارچه

به نام ایتالیا، به سبک کشورهای جهان سوم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

چگونه برخی از سازندگان ماشین آلات نساجی در ایتالیا از برند این کشور برای فریب خریداران سوء استفاده میکنند!!!

ایتالیا کشوری صنعتی در قلب اروپاست که سابقه ای دیرینه در طراحی و تولید ماشین آلات صنعتی از جمله ماشین آلات نساجی دارد. این کشور از دیرباز مهد تولید ماشین آلات و تکنولوژیهای نوآورانه ای در حوزه نساجی بوده و درج عبارت “ساخت ایتالیا” بر روی بدنه ماشین آلات تصوری از کیفیت و خدمات درجه یک را به مشتریان القا می کند.

پیمان زمانیاما تجربه اخیر ما نشان می دهد این عبارت لزوما ضامن دریافت ماشین آلات با بهترین کیفیت و خدمات پس از فروش درجه یک نیست! متاسفانه از آنجا که ایتالیا نظام حفاظت از حقوق مصرف کنندگان خارجی و یا حداقل نظر سنجی مشتریان خارجی نداشته و انجمنهای تخصصی این کشور نظیر انجمن ماشین سازان نساجی ایتالیا یا به اختصار ACIMIT تنها بر توسعه فروش و بازاریابی ماشین آلات ایتالیایی در سراسر دنیا تمرکز دارند، فراموش کرده اند که برخی از ماشین سازان ایتالیایی که بعضاً عضو همین انجمنهای تخصصی نیز هستند از برند “ساخت ایتالیا” سوء استفاده میکنند و تجربه ای دردناک را برای خریداران خارجی ماشین آلات نساجی ایتالیا به ارمغان می آورند. تجربه هایی که در کشورهایی نظیر ایران که دارای نرخ تورم قابل توجه و سیاستهای اقتصادی دستوری و نظام اقتصادی بسته است، شدیدتر و دردناکتر احساس می شود.

مثالهای چنین تجربیات تلخی در کشورهای مختلف دیده میشود اما آنچه تعجب برانگیز است این است که چرا هیچ واکنشی رسمی به چنین رفتارهای غیر حرفه ای از سوی برخی ماشین سازان ایتالیایی صورت نمی پذیرد و یا اینکه چرا برخی از شرکتهای بزرگ ماشین ساز همکاری با این شرکتها را قطع نمیکنند تا حداقل از تصویر برند خود در بازار مصرف حفاظت و پاسداری نمایند.

تنها به عنوان نمونه میتوان به یک شرکت ماشین سازی در ویچنزای ایتالیا اشاره کرد که خود را سازنده ماشین آلات تکمیلی خطوط تولیدی نساجی نظیر ماشین آلات بازرسی پارچه، پیچش، بسته بندی، چندلا کنی و غیره معرفی میکند. این شرکت در سالهای گذشته موفق شده از طریق تکیه بر همان برند معروف “ساخت ایتالیا” دو خط بسته بندی آفلاین کفپوش به دو واحد از بزرگترین و شناخته شده ترین واحدهای تولیدکننده کفپوش در ایران و خاورمیانه بفروشد.

اما تجربه این دو واحد تولید کننده از مدت زمان تحویل ماشین آلات، توانایی ماشین آلات برای رفع نیاز مشتری و مهمتر از همه سطح سرویس و خدمات پس از فروش دریافتی از سوی سازنده ماشین آلات نشان دهنده آن است که این شرکتها مورد سو استفاده مالی و اعتباری از سوی سازنده ای قرار گرفته اند که هیچ اهمیتی برای آنچه پس از خرید برای مشتری اتفاق می افتد قائل نیست.
شرکتهایی نظیر شرکت یاد شده برای کاهش قیمت ماشین آلات خود حاضرند از هر ترفندی استفاده کنند از جمله کاهش کیفیت قطعات مصرفی و یا در نظر گرفتن نصب و راه اندازی ماشین آلات به عنوان یک آپشن اضافه!!! تنها به همین دلیل ساده و عجیب (نصب و راه اندازی ماشین آلات به عنوان آپشن با هزینه ای مجزا) یکی از دو خریدار ایرانی خطوط ذکر شده پس از پرداخت بهای گزاف خرید تکنولوژی مذکور (در مقایسه با رقبای ترک و ایرانی) بیش از ۳ سال توانایی استفاده از خط مورد نظر را نداشت و شرکت سازنده نیز هیچ مسئولیتی در این قبال را نمی پذیرفت. پس از سه سال با پیگیریهای نماینده ایرانی شرکت ماشین ساز، سازنده متقاعد شد در خلال نصب ماشین دوم در ایران و پس از دریافت هزینه تنظیمات مجدد نسبت به راه اندازی ماشین اول اقدام نماید. عملیاتی که بیش از نصف روز زمان نیاز نداشت اما شرکت خریدار را بیش از ۳ سال از استفاده از خط یاد شده محروم کرده بود.

اوضاع برای خریدار دوم نیز بهتر از مثال ذکر شده نبود. خریدار دوم در خلال نصب (هزینه نصب به عنوان آپشن جداگانه از سوی خریدار دوم پرداخت شده بود) ماشین آلات متوجه شد که این خط کشش بسته بندی محصول سنگین وزن ایشان را نداشته و بر خلاف تبلیغ ماشین ساز این اولین تجربه وی در مورد ساخت خط بسته بندی محصولی با این وزن سنگین است. اما متاسفانه سازنده تمامی نقطه نظرات و انتقادات خریدار را نادیده گرفت و پس از پایان نصب علیرقم تعهد مکتوب برای ارتقا ماشین آلات و همچنین رفع نیازهای فنی، تکنیکی و همچنین تامین قطعات یدکی اضافه برای ارتقا ماشین مورد نظر، رابطه با شرکت خریدار و همچنین نماینده ایرانی خود را به طور کامل قطع کرد!!!

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شرکت سازنده حتی حاضر نشد به تعهدات مالی خود نسبت به هزینه هایی که در ایران کرده بود نیز عمل نماید و مجموعا تجربه بسیار دردناکی را برای هر دو خریدار خود در ایران و حتی برای نماینده خود ایجاد نمود.

شرکتهای این چنینی متاسفانه به مشتریان و شرکای خود تنها به چشم کیسه ای از پول برای بهره برداری و سو استفاده کوتاه مدت مینگرنند و سود خود را در گرو ضرر مشتریان به دست می آورند. عملکرد چنین شرکتهایی در بلند مدت باعث بی اعتمادی بازارهای جهانی به شرکتهای ایتالیایی شده و آنها به سمت شرکتها و کشورهایی که در خود تعهدی برای حفظ و حراست از حقوق مشتریان احساس میکنند سوق میدهد و در پایان برند “ساخت ایتالیا” را مخدوش و بدنام می سازد.

شرکت پی بی ان به عنوان یک شرکت پاسخو و پایبند به تعهدات خود به مشتریان و کارخانجات ایرانی، پیگیری های متعددی را جهت احقاق حقوق از دست رفته شرکت های خریدار این ماشین آلات انجام داده است اما متاسفانه تا به حال موفق به جبران خسارت های مادی و معنوی وارده نگردیده است. به همین جهت در همینجا از انجمن ماشین سازان نساجی ایتالیا و مسئولین مرتبط در اتحادیه ماشین سازان نساجی اروپا درخواست می کند در این رابطه جواب قانع کننده ای را به ما و دو شرکت خریدار این ماشین آلات اعلام نموده و موضع خود را در قبال حقوق از دست رفته این خریداران اعلام نماید و در جهت رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهند. ما اطمینان داریم با یاری انجمن ماشین سازان نساجی ایتالیا و همکاری فی مابین می توانیم این مشکل به وجود آمده را حل و فصل نموده و مانع مخدوش شدن برند “ماشین آلات نساجی ساخت ایتالیا” در منطقه خاور میانه شویم.

دکتر پیمان زمانی-  مدیر عامل شرکت پی بی ان 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×