اخبار فرش ماشینی

به رنج ایلام‌، به نام دیگران

 

معاون بازرگانی صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: یکی از مشکلات حوزه فرش فقدان “طرح و نقشه” است که وجود آن وسیله‌ای برای مشخص شدن میزان تولید و صادرات در بازارهای هدف به نام ایلام است.

«جمیل شوهانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، سال واگذاری صنعت فرش از جهاد کشاورزی به صنعت، معدن و تجارت کنونی را سال ۸۲ عنوان و اظهار کرد: حاصل اقداماتی که در راستای تمرکز، ساماندهی تشکل‌ها، شناسایی بافندگان و ایجاد انگیزه در آن‌ها این شده است که کمیته فرش استان بیش از ۱۴ هزار و ۲۱۹ بافنده‌ی دارنده‌ی گواهی مهارت یا گواهی مقدماتی است که در قالب تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نهادها شناسایی شده‌اند البته در سطح استان ۹ اتحادیه تعاونی‌های روستایی و ۳ تعاونی صنفی فرش دستبافت در شهرستان‌ها وجود دارد.

معاون بازرگانی صنعت، معدن و تجارت استان ایلام بابیان اینکه نهادهای فعال حوزه فرش کمیته امداد، بهزیستی و شرکت سهامی فرش است، ادامه داد: در حال حاضر ۳ هزار و ۸۲۷ نفر بافنده فعال داریم اما در طول این مدت بیش از ۹ هزار نفر بیمه‌شده‌ی فرش هستند که بر حسب هزینه‌ها، بیمه و غیرفعال شدن یا تغییر شغل به ۶۵۰۰ نفر در بیمه شده ریزش داشته است، البته در جلسات کمیته فرش با استانداری مکاتباتی انجام شده و در آن با نظر سازمان تأمین اجتماعی مبتنی بر رعایت سقف بیمه‌شدگان حوزه فرش تا مرز ۳۵۰۰ نفر مخالفت شده تا این رقم افزایش یابد در این راستا نیز پیشنهاد شده با نظارت کمیته فرش، سازمان تأمین اجتماعی اقدام به بازدید از بافندگان کرده و به‌جز بافندگان فعال، مابقی را از چرخه‌ی بیمه خارج نماید.

شوهانی بابیان اینکه تاکنون مجوز ۲۲۰ کارگاه قالی‌بافی صادرشده است، گفت: بیش از ۱۹۸ دوره آموزشی در مراحل مقدماتی و به‌بافی در سطح شهرستان انجام شده ‌که ۹ هزار نفر از این آموزش بهره‌مند شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی متوسط سالانه تولید فرش در استان را بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ مترمربع عنوان کرد و افزود: فرش ایلام به دلیل قدمت و کیفیت خریدی تضمینی دارد، این فروش تضمینی موجب راحتی فکر بافنده از میزان تولید و فروش و سودآوری قطعی محصول می‌شود اما از سوی دیگر ناآشنایی استان با حوزه‌ی بازاریابی و عدم توانایی علمی و مالی بافندگان و تشکل‌ها برای ورود به عرصه‌ی بازار فرش باعث شده است در ارتباط‌ گیری با تاجران و خریداران فرش خوب عمل نکنند که اگر این معایب مرتفع شود، خرید و سودآوری واقعی تضمین خواهد شد.

معاون صنعت، معدن و تجارت ایلام تأکید کرد: تولیدات حوزه فرش به خارج از استان و بعضاً به کشورهای اروپایی و آسیایی بخصوص آلمان و ایتالیا و در حوزه خلیج فارس به امارت و پاکستان. صادر می‌شود، هرچند میزان فروش بر اساس سلیقه‌ی خریداران در بافت‌های لچک، ترنج، خشتی، اسلیمی، اقلیمی، هخامنشی، ماهی، گلدانی، شکاری متفاوت است.

شوهانی بر اعطای تسهیلات از محل بنگاه‌های کوچک برای محرومیت‌زدایی حوزه فرش با دریافت کمک‌های فنی اعتباری وزارتخانه اشاره کرد و افزود: در مدت واگذاری حوزه فرش به سازمان صنعت، معدن و تجارت بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال به بافندگان تسهیلات پرداخت شده است.

وی عمده مشکلات حوزه فرش را بسته‌بندی، طرح و نقشه و ارزیابی فروشگاه‌های مجازی برای صادرات بیشتر فرش است که تأکید ما بر حمایت دولت در حوزه فرش از این ابعاد است، خاطرنشان کرد: بافت ایلامی‌ به اسم استان‌های دیگر صادر می‌شود که لازمه‌ی قطع این وضعیت داشتن طرح و برندسازی است، بدین‌جهت نیز از طریق خوشه‌ صنعتی فرش دستبافت و گلیم نقشه برجسته استان سعی در ثبت طرح‌های متعددی به نام ایلام در حال اجرا‌ست که در صورت شناسنامه‌دار شدن فرش‌ بنام ایلام مسیر صادرات فرش با نقشه، شناسنامه و کیفیت بافندگان ایلام هموار خواهد شد که علاوه بر کسب سودآوری بیشتر، فروش محصول استان در سطح کشور به لحاظ داخلی و خارجی نمایان می‌شود.

شوهانی به مهیا شدن امکان صادرات فرش از طریق مرز مهران و برطرف شدن هزینه‌ی فنی و ارزیابی برای تاجران خبر داد و گفت: این مجوز شهریورماه با گفتمان‌های مختلف کمیته فرش با حوزه گمرکات برای اولین بار محقق شده است و حتی مجوزهای لازم برای ورود تاجران جهت صادرات فرش اخذ شده است.

وی تصریح کرد: از طریق خوشه صنعتی فرش بحث پیگیری پورتال فرش انجام شده است که به تشکل‌ها و اتحادیه‌ها ابلاغ شده اطلاعات بافندگان را وارد سامانه کنند تا آمارها در حوزه تولید، فعالیت، آموزش و تسهیلات بروز شود تا به این وسیله از صدور کارت‌های شناسایی غیرفعال جلوگیری شود، این نرم‌افزار

به‌گونه‌ای طراحی شده که مشخصات فردی، آموزش‌ها و … کدگذاری شده‌ و از مردادماه جهت تکمیل اطلاعات ابلاغ شده است.

معاون بازرگانی صنعت، معدن و تجارت استان ایلام خاطرنشان کرد: امسال صندوق مهر رضا‌(ع) همچون سنوات گذشته اقدام به واگذاری تسهیلات بخصوص در بحث کارگاهی کرده است و هم‌اکنون شرایط برای بافندگانی که می‌خواهند در قالب طرح پشتیبان از تسهیلات استفاده کنند، فراهم است ،علاوه بر این می‌توانند به اعضای هر بافنده‌ی که تحت پوشش قرار می‌دهد ۵ میلیون تومان وام دریافت کند البته در طول پرداخت تسهیلات، کارگاه‌ها تحت نظارت و بازرسی سازمان قرار خواهند گرفت و اعضاء بیمه می‌شوند تا در بافندگان ایجاد انگیزه شود و میزان تولید افزایش یابد.

وی یکی از مشکلات حوزه فرش را فقدان “طرح و نقشه” عنوان کرد که وجود آن وسیله‌ای برای مشخص شدن میزان تولید و صادرات در بازارهای هدف به نام ایلام است، اضافه کرد: با وجود محدودیت‌های مالی نیاز است دولت در واگذاری تسهیلات برای شغلی که کم‌هزینه است،تخصیص دهد تا شغل پایدار ایجاد کند، همچنین زمینه‌های تبلیغاتی و فرهنگ‌سازی موردنیاز صنعت فرش در پایانه‌ مرزی مهران، فرودگاه و اماکن عمومی بیشتر ازآنچه هست، فراهم شود.

شوهانی وظیفه‌ی کمیته فرش را هماهنگی دستگاه‌های متولی با همدیگر عنوان کرد و افزود: باید مشکلات و دغدغه‌های به ما منتقل شود تا در جلساتی که با حضور استاندار و معاون برنامه‌ریزی هست حل شوند، اما یکسری موازی‌کاری‌ها وجود دارد که امیدواریم با توجه به نگاه علمی و در چارچوب قوانین و ضوابط مشخص در راستای دغدغه‌ی استاندار و مسئولان گام برداریم و منجر به شغل پایدار برای هم‌استانی‌ها شویم.

وی هدف مشترک متولیان امر فرش را مورد تأکید قرارداد و تصریح کرد: چنین روندی باعث می‌شود آمارها واقعی شود و یک‌نهاد خاص پاسخگوی افراد مراجعه‌کننده و دستگاه‌های دولتی شود در این راستا باید تلاش شود این هنر صنعت در استان به بهترین وجه موردحمایت قرار گیرد و حتی زمینه‌های توسعه آن فراهم شود تا علاوه بر ایجاد شغل پایدار در جامعه با توجه به آمار بالای بیکاری، منجر به صادرات بالا شود.

شوهانی در پایان گفت:‌ اقداماتی‌ از طریق کمیته فرش که حتی مورد تأکید استاندار بوده، در حال انجام استکه به این وسیله می‌توان آینده‌ی روشنی برای آن متصور شد، البته باید بسترهای مورد نیاز فراهم شود، تسهیلات داده شود، مشکل بیمه‌ای افراد فعال حل شود، مواد اولیه تأمین گردد تا بافندگان با فراغ بال بیشتری تولید کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×