اخبار فرش ماشینی

بهره برداری از کارخانه تولید چادر مشکلی در شهرکرد طی سال جاری

 

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت : واحد تولید چادر مشکی شهرکرد امسال با تولید ۱۲ تا ۱۳ میلیون متر افتتاح می شود و این در حالی است که نیاز ما ۵ برابر واحد ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از “شاتا” مشکلات صنعت پوشاک و نساجی در نشست ویژه ای به همین منظور با حضور تولید کنندگان این صنعت بررسی شد. در این نشست که با حضور مشاورین وزیر و مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک و نیز نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد آخرین وضعیت تولید، صادرات و مشکلات قاچاق این محصولات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مروج حسینی رییس انجمن نساجی در این نشست، اظهارداشت: باید برای بیمه کردن ارز قدم برداریم چرا که نگرانی عمده ای از نرخ ارز برای تولید کننده و صنعتگر نساجی وجود دارد .

وی افزود : در ایران به ازای هر ۲۲ نفر یک مغازه پوشاک هست در حالی که در دنیا این رقم ۲۰۰ نفر ذکر شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رییس انجمن نساجی مشکل مالیاتی را از دیگر مشکلات گریبانگیر صنعت نساجی دانست و اضافه کرد : بالا رفتن تعرفه واردات نیز موضوع دیگری است که باعث رشد قاچاق می شود.

وی تصریح کرد : مشکل اصلی سرمایه گذاری فضای ناامنی است که وجود دارد تا در آن دخالتهای نابجا انجام نشود چرا که ما در کشورقدرتهای تصمیم گیری زیادی داریم.

همچنین بادامچی یکی از تولید کنندگان نساجی گفت : باید جلوی تجارت دولت و دخالت درتجارت و واردات نساجی گرفته شود .

در ادامه عضو شرکت تحقیقاتی صنایع نساجی یزد با برشمردن عوامل بالا برنده قیمت نهایی در این صنعت  گفت : در صنعت نساجی زنجیره درازی داریم از ماده اولیه تا لباس نهایی و متاسفانه بخشهای دلالی و واسطه ای زیادی دخیل هستند .

احسان سلطانی افزود : زنجیره توزیع نیز عقب مانده است و هزینه بر و تحت کنترل دولت نیست.

وی سهم ایران را از برندهای مهم دنیا صفر درصد عنوان کرد و افزود : بیش از ۹۸ درصد از پوشاک ایران با برندهای تقلبی است .

این فعال صنعتی با مهم دانستن بحث لیبلینگ اضافه کرد : اگر مساله لیبلینگ و شناسنامه پوشاک حل شود ۸۰ درصد مسائل نیز حل می شود وبه دنبال آن مشکلات بخش توزیع و حتی حقوق مصرف کنندگان نیز رعایت می شود.

وی پیشنهاد کرد که شبکه توزیع فروشگاهی برای برندهای داخلی ایجاد شود و به برندهای ایرانی کمک شود که عرضه مستقیم داشته باشند.

سلطانی تصریح کرد : اگر مسائل واسطه ای حل شود پوشاک ۴۰ درصد ارزانتر می شود.

به گفته وی در سال ۹۳ و در شاخص رقابتی نساجی و پوشاک ، پوشاک ۳۰ درصد و نساجی ۲۰ درصد افت کرده است چراکه قاچاق ۵ برابر رشد کرده است.

در ادامه مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت : واحد تولید چادر مشکی شهرکرد امسال با تولید ۱۲ تا ۱۳ میلیون متر افتتاح می شود و این در حالی است که نیاز ما ۵ برابر واحد ایجاد شده است.

گناز نصرالهی  تاکید کرد : باید بخش پوشاک صنعتی به خصوص در بخش زنان را ساماندهی کنیم .

وی با اعلام حمایت از تولید چادر مشکی در کشور گفت : اولویت اول سرمایه گذاری در این زمینه بخش خصوصی است .

مشاور وزیر در امور بانوان و خانواده وزارت صنعت،  معدن و تجارت نیز در ادامه گفت : کشور ما مزیت نسبی در تولید و مصرف پوشاک دارد اما با وجود اعلام آمادگی برخی سرمایه گذاران در این رشته در دوره ای خدمات به تولید و صنعت ترجیح داده شد و بنابر این همه رشته های این صنعت پنبه شد.

سهیلا جلودارزاده  با اشاره به مصرف سالانه ۵۰ میلیون متر چادر مشکی در کشور گفت : میتوانیم با تولید داخل نیاز داخل را نیز خودمان برطرف کنیم و حتی می توانیم بازار کشورهای همسایه را نیز تامین کنیم .

وی تصریح کرد: ایجاد شهر پوشاک می تواند همه عناصر را در کنار هم قرار دهد.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت : با ارائه بسته حمایت از تولید از سوی رییس جمهور فشار زیادی روی بخش تولید خواهد بود و فضای مجلس نیز همراهی با دولت در این زمینه است .

منصوری اضافه کرد : استراتژی این است که بهترین ارتباط ها را با کشورهای جهان اسلام داشته باشیم و الان هم دولت و هم مجلس از بخش تولید حمایت می کنند و صنعت پوشاک نیز در فرآیند اقتصادی بسیار موثر است.

مشکلات مربوط به نوسانات نرخ ارز ، برند سازی ، عدم رعایت قانون کپی رایت در کشور ، کم شدن سهم پوشاک در سبد خرید خانوار با بالا رفتن قیمت مسکن و تورم ،واسطه گری  دلالی و قاچاق کالا و … از دیگر مشکلاتی بود که تولید کنندگان صنعت نساجی و پوشاک در این جلسه بدان اشاره کردند و مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک نیز قول داد تا در کارگروهای ویژه پوشاک و چادر مشکی به آنها رسیدگی شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×