اخبار فرش ماشینی

بهره برداری از بزرگترین میدان و فضای شهری ایران با نقش فرش اصیل آذربایجان در تبریز

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، طرح ساماندهی میدان بزرگ شهید بهشتی تبریز با نقش فرش اصیل آذربایجان یکی از پروژه های شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری کشور است که عملیات اجرایی آن از ۱۴ سال پیش شروع شده بود.

ساماندهی این میدان بزرگ که در هسته مرکزی شهر و دربافت قدیمی کلانشهر تبریز واقع است، درزمینی به مساحت شش هکتار اجرا شده که شامل ۳ قسمت بزرگ تجاری، خدماتی، تفریحی و مسکونی به نام مجتمع ایپک شامل ۱۲ بلوک ۵ طبقه به هم پیوسته در دور تا دور میدان، برج ۱۸ طبقه ابریشم با کاربری تجاری و تفریحی و پارکینگ زیرزمینی و فضاهای مختلف است. این مجموعه تجاری، تفریحی، خدماتی به واقع در جوار مسجد تاریخی و ارزشمند کبود که مسیر جاده ابریشم بوده است، احداث شده است.

این پروژه در سال ۱۳۷۴ طراحی و مورد تصویب قرار گرفت و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۷ آغاز شد که به دلیل مشکلات اعتباری و همچنین ضعف در اجرا و مشکلات تملک تا سال ۱۳۸۵ به کندی پیش می رفت که از این سال تاکنون با تلاش شبانه روزی مجریان روند پیشرفت به سرعت پیش رفت.

در داخل این میدان بزرگ برج ۱۸ طبقه به نام برج ابریشم احداث شده که بر زیبایی این میدان گفته و بخش مهمی از طرح را شامل می شود که شامل چهار طبقه مرکز خرید، دو طبقه رستوران، هشت طبقه خدماتی و چهار طبقه پارکینگ خودرو است.

قسمت زیرین میدان شهید بهشتی شامل ۳ طبقه است که مرکز خرید بزرگ شهر، پارکینیگ و طبقه روباز زیر خیابان هم به عنوان فضای تفریحی همچون زمین اسکیت و بازی های کامپیوتری و فضای سبز اختصاص می یابد.

در قسمت شمالی میدان، مسجد قدیمی و تاریخی کریم خان مربوط به ۷۰۰ سال پیش وجود دارد که ستون های مسجد از یک تکه سنگ بزرگ تراش خورده است که بعد از بازسازی و مرمت در قسمت شمالی میدان دست نخورده باقی خواهد ماند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

برای آسان سازی رفت و آمد عابران پیاده در داخل میدان و برای جلوگیری از مشکلات ترافیکی منطقه شش دستگاه پل هوایی عابر پیاده در میدان و بین مجتمع ها نصب شده تا عابران پیاده هرگز از عرض خیابان عبور نکنند.

یکی از زیبایی های منحصر به فرد پروژه میدان بزرگ شهید بهشتی تبریز، وجود سنگ فرش بسیار زیبا در قسمت تحتانی است که جلوه خاصی به مجموعه داده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×