اسلاید شو

بهار میرسد ، ایران پوست می اندازد

ایران گویی این روزها پوست می اندازد. از دولت و تحریم گرفته تا مجلس و طبیعت این روزها در ایران عزیزمان دست خوش نسیمی بهاری شده اند که بوی خوش تغییر و امید را به مشام هر ایرانی می رساند. تغییراتی که بیش از آنکه اثرات آنرا در تولید و اقتصاد و نهایتا در زندگی مردم ببینیم اثرات روانی آن در سطح جامعه خود نمایی می کند. چه بسا همین اثرات مثبت روانی بتواند زمینه ساز تغییراتی بزرگتر در این خاک باشد. گشایش اقتصادی که توسط دولت نوید داده شده است به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی می تواند زمینه ساز  رشد فعالیت های صنعتی و تولیدی باشد و به دنبال آن با رقابتی تر شدن محصولات ایرانی صادرات کالاهای تولیدی را افزایش دهد. در واقع به نوعی می توان گفت سیاست های اقتصادی دولت نیز برروی کاغذ در حال پوست اندازی و گذار است. اتفاقات اخیر کشور در حوزه سیاسید و انتخابات صرف نظر از اینکه به سود یا ضرر چه حزب و گروهی بود حداقل این فایده را داشت که به همه نشان داد هنوز هم این مردم هستند که تعیین تکلیف می کنند و اگر آنها خواسته های خود را درست مطالبه کنند حتما عملی خواهد شد. در حوزه صنعت نیز انتظار میرود انجمن های تخصصی بخش خصوصی، اصناف، اتحادیه ها و سایر سازمان های مردم نهاد مرتبط با تولید و اقتصاد خواسته های خود را همصدا و شاید به گونه ای جدید به گوش دولت و مسئولان برسانند و تغییر و تسهیل در تولید و اقتصاد را با صدایی رساتر طلب کنند.

 در واقع می توان گفت در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری می توان انتظار خبرهای خوب در بخش تولید و صنعت و البته به طور ویژه در صنعت نساجی و فرش ماشینی را داشت. حضور قدرتمندانه شرکت های فرش ماشینی ایران در نمایشگاه دموتکس آلمان ۲۰۱۶ موجب شد تا انتظارات همه اهالی این صنعت از فرش ماشینی بالاتر برود. حضوری که نه تنها از همه دوره های قبل با شکوه تر و غرور آفرین تر بود بلکه به واسطه شرایط حاکم بر اقتصاد ایران و امید های بیشتر برای ورود بی دردسر به بازارهای جهانی در پی رفع تحریم ها افق های تازه تری را نیز بر روی شرکت های ایرانی باز نمود.  فضای حاکم بر غرفه های ایرانی در نمایشگاه امسال بسیار جالب توجه بود و خریداران بین المللی و تاجران حاضر که پیش تر تمایلی برای تجارت مصیبت بار با ایرانی ها نداشتند به شدت برای شناخت بازار ایران و تولیدات ایرانی ابراز اشتیاق نموده و بیش از ایرانی ها به رفع تحریم ها علیه ایران و ایجاد روابط عادی با شرکت ها و تولیدکنندگان ایرانی خوش بین بودند.

این آثار مثبت که در ماه های اخیر با رفع تحریم های تک تک کشورها علیه ایران و حتی آغاز سرمایه گذاری های خارجی در ایران همراه بوده است بهترین هدیه ای بود که دولت می توانست در آستانه سال نو به شرکت های فرش ماشینی و به ویژه صادرکنندگان بدهد.

 باید منتظر ماند و دید صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری فرش ماشینی با گشایش های اخیر در روابط سیاسی و اقتصادی ایران و دنیا دستخوش چه تغییراتی خواهد شد و در سال آینده چه رقمی را ثبت خواهد کرد. هرچند ایجاد فرصت های جدید صادراتی برای شرکت های صادرکننده فرش ماشینی ایران جای کار بسیار زیادی دارد اما در عین حال نباید از فرصت های پنهانی که هنوز به آنها توجه نکرده ایم نیز غافل شویم. یکی از این فرصت ها می تواند حضور در نمایشگاه ها و بازارهایی باشد که کمتر شناخته شده اند و یا تا به حال شرکت های ایرانی ریسک حضور در آن را قبول نکرده اند. مسلما حضور در این بازارها به عنوان اولین بار می تواند پتانسیل های بسیار زیاد موجود را شکوفا کند و منافع مادی زیادی برای شرکت های پیشرو داشته باشد.

توجه به بازار کشورهای آفریقایی و شرق آسیا همچنین حضور در نمایشگاه های تجاری مرتبط با طراحی داخلی ، دکوراسیون و لوازم منزل می تواند مورد توجه قرار بگیرد. نمایشگاه هایی مانند دموتکس هرچند تاثیر به سزایی در توسعه بازارهای فروش خواهند داشت اما رویدادهای دیگری نیز هستند که شرکت های ایرانی می توانند تجار مختلف منطقه ای مرتبط با تجارت فرش و کفپوش را بیابند که از این دست می توان به نمایشگاه فرش و کفپوش ابوظبی ، ایندکس دبی و یا کاورینگ دبی اشاره کرد.

 در این شماره از مجله کهن (شماره ۳۴) ابعاد دیگری از نمایشگاه دموتکس آلمان را بررسی کرده ایم . همچنین مقالاتی در مورد مشکلات طراحان فرش ماشینی و کشمکش های آنها با کارخانجات و تولید کننده ها، مصاحبه هایی با مدیران برجسته فرش و کفپوش و مطالب خواندنی دیگری را گرد آوری کرده ایم که می تواند مورد توجه شما خوانندگان مجله کهن قرار بگیرد. همانطور که در شماره های قبل نیز مشاهده کرده  اید صفحاتی را برای اطلاع رسانی نمایشگاه های فرش و کفپوش و نساجی در سراسر جهان اختصاص داده ایم که می توانید برای بازدید از نمایشگاه های مختلف دنیا از قبل برنامه ریزی نمائید . همچنین در صفحه ای مجزا پیشنهادات خرید و فروش نساجی را برای آگاهی شما از خدمات ارائه شده توسط فعالان این صنعت در نظر گرفته ایم. در سال ۱۳۹۵ قطعا تغییرات مثبت بسیار زیادی را در مجله کهن به ویژه از لحاظ محتوایی و بصری خواهید دید.  مثل همیشه از شما خوانندگان خوش فکر مجله نساجی کهن تقاضا داریم پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را برای هرچه پربار تر شدن مجله کهن در سال جدید شمسی یعنی سال ۱۳۹۵ با تحریریه مجله کهن در میان بگذارید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

موفق و پیروز باشید

تحریریه مجله کهن

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×