اخبار فرش ماشینی

بزرگ‌ترین کارگاه فرش دستباف کشور در اصفهان دایر می‌شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

مدیرعامل مرکز حامیان فرش دستباف ایرانی از استقرار بزرگ‌ترین کارگاه فرش دستباف کشور در اصفهان به منظور اجرای پروژه بزرگ تلویزیونی “تار و پود” خبر داد.

به گزارش ایسنا، منطقه اصفهان، حجت الاسلام سیدمهدی مدنیان در این باره گفت: در این کارگاه یکصد دار قالی دایرخواهد شد و ۴۰۰ بافنده در دو شیفت کاری، بافت یکصد تخته فرش یک و نیم در یک متر که در اصطلاح صنعت فرش به فرش ذرع و نیم معروف است را انجام خواهند داد. هر فرش توسط ۴ بافنده بافته می‌شود و در ترنج و مرکز این فرش‌ها، نقش برندهای برتر استان به ابعاد ۴۰ در ۴۰ سانتی متر نقش خواهد بست.

وی با اشاره به اینکه تلاش داریم در این برنامه تلویزیونی و با بافت این فرش‌ها، تلفیق هنر و فرهنگ با اقتصاد را به نمایش گذاشته و ترسیم کنیم، ادامه داد: در این برنامه که الهام گرفته از شعار سال جاری است، مجریان و هنرمندان موفق و برجسته تلویزیون کشور، در طول هفته دو بار و هر بار به مدت یک ساعت مهمان مردم اصفهان و بینندگان برنامه خواهند بود و برنامه قصد دارد از این طریق ظرفیت‌های این هنر- صنعت را به مردم و مسوولان یادآوری کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی در خصوص مشارکت برندهای اقتصادی استان در این پروژه اظهارکرد: بسیاری از تبلیغاتی که برای برندهای اقتصادی انجام می‌شود، گذرا و مقطعی است اما ترسیم نقش برندها در مرکز این فرش‌ها علاوه بر آن که نگاه فعالان اقتصادی را به صنعت فرش و ظرفیت‌های این هنر ماندگار جلب خواهد کرد، باعث ماندگاری برندها در قاب یک هنر اصیل خواهد شد و این نقش هنرمندانه سالیان سال ماندگار خواهد ماند.

مدنیان ادامه داد: فرش‌های بافته شده به عنوان هدیه برنامه به صاحبان برندها اعطا می‌شود. بدین منظور تلاش شده است صرف نظر از مؤلفه‌های هنری، تولید فرش به صورت یک خفتی با تراکم بالا به سبک اصفهان و با بهترین مواد اولیه(کرک و ابریشم مرغوب) انجام شود و برای این مهم بهترین بافنده‌ها استخدام خواهند شد.

تهیه کننده این برنامه همچنین یادآور شد به نظر می‌رسد برخی از مردم، کمتر با مشقت‌ها و مراحل بافت فرش دستباف آشنا هستند. در این برنامه مراحل این تلاش هنرمندانه به تصویر کشیده خواهد شد تا مردم اهمیت این محصول اقتصادی- هنری را بیشتر درک کنند. همچنین از آن‌جاکه متأسفانه به دلیل مدرن شدن فضاهای ساختمانی، موکت، پارکت و فرش‌های ماشینی بعضاً وارداتی جای فرش دستباف را در خانه‌های ایرانی گرفته و فرش دستباف از دغدغه مردم خارج شده است، تلاش می‌کنیم از طریق ساخت و پخش این برنامه، گرایش مردم را به این هنر بیشتر کرده و این دغدغه را به مردم بازگردانیم.

گفتنی است برنامه تلویزیونی “تار و پود” برنامه‌ای با آیتم‌های متنوع است که به زودی از شبکه اصفهان پخش خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×