اخبار فرش ماشینیجذاب‌ترین‌ها

بزرگترین گنبد فرشی جهان در کاشان بافته شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

بزرگترین گنبد فرشی جهان اسلام با جنسی از فرش ماشینی در حالت کروی برای مسجدی در کرمانشاه توسط گروه تخصصی فرش اسلیمی در کاشان طراحی و ساخته شد.

مدیرعامل گروه تخصصی فرش اسلیمی در کاشان گفت: این فرش برای جدار داخلی گنبد مسجدی در کرمانشاه به قطر و دهانه ۹ متر طراحی، بافت و نصب گردید .
مهندس محمد سعیدپور، نقطه اشتراک هنرهای مختلف اسلامی و سنتی ایرانی ازجمله کاشی‌کاری مساجد، طراحی فرش، تذهیب، منبت‌کاری، فلزکاری، مینیاتور و غیره را در به‌کارگیری استادانه نقوش زیبای اسلیمی و ختایی در ایجاد اثر هنری و صنعتی تاکیدکرد و گفت: به‌خوبی می‌توان معیارهای ذکر شده را از حیث نقوش در این گنبد فرشی دید.
وی، با اشاره به انتخاب فرش به‌ جای کاشی و دیگر اجسام سخت برای پوشاندن جدار داخلی گنبد در اجرای این طرح ابتکاری و خلاقانه که توسط کارشناسان این گروه اجرا شد گفت: این فرش گنبدی با استفاده از ترکیبی از نقوش اصیل ایرانی بارنگ‌های زیبا، روشن و جذاب و معنوی فیروزه‌ای ناب، سرمه ای وطلایی طراحی و بافته‌شد.
مهندس سعیدپور، با تأکید بر اینکه استفاده از جنس نرم و لطیف آکریلیک در این نوع فرش گنبدی به‌جای دیگر اجسام در دیواره داخلی گنبد دارای شاخصه‌های مهم و برجسته‌ای است گفت: افزودن مواد نانو در فرایند تولید فرش گنبدی برای جلوگیری از جذب گردوغبار، زیباسازی فضای داخلی مسجد، قرارگرفتن به‌عنوان یک‌لایه عایق در برابر نفوذ سرما و گرما و درنهایت دارا بودن سرعت عمل بالا در طراحی، ساخت و نصب آن ازجمله ویژگی‌های این کار است.

 

 

به گفته وی، استفاده از نخ براق آکریلیک در فرش گنبدی با نصب لوستر انعکاس نور و روشنایی بر روی آن، فضایی زیبا و باشکوهی را با حضور رنگ‌های خاص و معنوی ایرانی در چشم و ذهن بیننده ایجاد می‌کند.
این کارآفرین جوان و مبتکر طراح فرش گنبدی احتیاج نداشتن به غبار رویی فرش گنبدی به دلیل استفاده از مواد نانو در تولید آن را تأکید کرد و گفت: نصب این نوع فرش نسبت به کاشی علاوه بر اینکه ازنظر زمانی سریع‌تر و زودتر آماده می‌شود به لحاظ کاهش هزینه‌ها و استفاده از یک طرح ابتکاری و خلاقانه در ایجاد کاربردی نو برای فرش مصداق تحقق اقتصاد مقاومتی در یک کار هنری و صنعتی است.
سعیدپور، عدم توقف در خطوط تولید فرش و احتیاج نداشتن به هیچ‌گونه تغییرات در ماشین‌آلات شرکت بافنده برای اجرای این بافت را یادآور شد و گفت: علی رغم حفظ زیبایی و اصالت نقوش و مفاهیم معنوی و هنری در طراحیهای تزئینی گنبد، استفاده از جنس خاص و سبک منسوج فرش در مقابل لرزش و خرابیهای احتمالی زلزله در اماکن عمومی از جمله گنبد مساجد را مورد تاکید قرار داد .
شایان‌ذکر است: محمد سعیدپور کارآفرین و مبتکر فرش گنبدی دانش‌آموخته کارشناسی رشته فرش و کارشناسی ارشد مهندسی مدیریت صنایع نساجی با دارا بودن درجه هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رشته طراحی سنتی است که با تلفیق ابتکاری و خلاقانه هنر، مهارت و دانش خود علم و صنعت را پیونده داده و توانسته است برای اولین بار در دنیا در زمینه طراحی، ساخت و نصب فرشهای سفارشی قواره بزرگ ،خاص و یکپارچه نفیس ماشینی علاوه بر ایجاد اشتغال‌زایی،در امر سفارش پذیری و صادرات به بیش از بیست کشور دنیا نیز فعالیت حرفه ای داشته باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×