اخبار نساجی

بریتیش پترولیوم از پروژه نابوکو کنار کشید

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

پروژه کاهش وابستگی گازی اروپا به روسیه شکست خورد

بریتیش پترولیوم از پروژه نابوکو کنار کشید بریتیش پترولیوم اعلام کرد به دلایل اقتصادی از ادامه مشارکت در پروژه احداث خط لوله از قفقاز به اروپا صرف نظر می کند.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران به نقل از”ورلدبولتن”, یکی از مقامات این غول نفتی انگلستان اعلام کرد احداث خط لوله گاز از حوزه شاه دنیز جمهوری آذربایجان به اروپا دیگر برای این شرکت جذابیت ندارد و آن را از نظر اقتصادی به صرفه نمی داند به همین علت از ادامه مشارکت در آن خودداری می کند.
به گزارش این خبرگزاری, پروژه احداث خط لوله از قفقاز به اروپا که به نابوکو معروف است و قرارداد آن نیز منعقد شده است به عنوان رقیب پروژه جریان جنوب قصد دارد با اتصال منابع گاز قفقاز و آسیای مرکزی به اروپا وابستگی اتحادیه اروپا به گاز روسیه را کاهش دهد. قرار است سالانه ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی با گذر از یک خط لوله چهار هزار کیلومتری و با عبور از کشورهای آذربایجان, گرجستان, ترکیه,بلغارستان و رومانی و مجارستان به اتریش رسیده و از آن جا به سایر نقاط اروپا انشعاب یابد.
بریتیش پترولیوم اعلام کرده گاز موجود در حوزه شاه دنیز زیاد نیست و میزان گازی که از این حوزه در خط لوله جریان پیدا می کند به اندازه ای نمی شود که اقتصادی بودن طرح را توجیه کند.
براساس این گزارش , گروه استرالیایی او ام وی که در پروژه نابوکو مشارکت دارد امیدوار است طی سال های آینده با امضای قرارداد با سایر کشورهای منطقه از جمله ترکمنستان, قزاقستان, عراق و حتی ایران و افزودن انشعابات گازی این کشورها به خط لوله نابوکو آن را از نظر اقتصادی به صرفه کند اما خروج بریتیش پترولیوم از این طرح آینده آن را در هاله ای از ابهام فرو برده و به نظر می رسد کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به گاز روسیه با شکست مواجه شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×