اخبار نساجی

برگزاری کمیته الیاف پلی‌استر انجمن صنایع نساجی ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 برگزاری کمیته الیاف پلی‌استر انجمن صنایع نساجی ایران

 

افزایش هزینه‌های تولید صنعتی در سال جاری

کمیته الیاف پلی‌استر انجمن صنایع نساجی ایران روز چهار‌شنبه مورخ ۲۸ فروردین ماه با حضور اکثریت اعضا تشکیل جلسه داد و مسائل مختلف تولیدی را بررسی نمود.

آقای مهندس حائری، دبیر انجمن صنایع نساجی ایران اظهار داشت که تولید الیاف پلی‌استر در کشور رشد مناسبی یافته و به خوبی توانسته در راستای تأمین نیازهای داخلی کشور و همچنین صادرات این محصول توسعه یابد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در ادامه، آقای محمدرضا مقدم، ریاست کمیته مذکور ضمن تشریح عوامل‌ مختلف تأثیر گذار بر قیمت تمام شده محصولات تولیدی این صنعت اعلام نمود که در پی افزایش نرخ ارز در کشور، کالاهای واسطه تولیدی همچون اسپین‌فینیش‌ها با افزایش شدید قیمت روبرو شده‌اند. همچنین هزینه تأمین قطعات یدکی و تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات نیز در سال جاری افزایش یافته و از سوی دیگر در سال جاری شاهد رشد ۲۵ درصدی دستمزد، افزایش ۱ درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده و بالا رفتن هزینه‌های مربوط به بازاریابی و تبلیغات هستیم که کلیه این عوامل منجر به افزایش قیمت الیاف پلی‌استری در داخل کشور خواهد شد.

حاضرین در این نشست ضمن بررسی عوامل مختلف تأثیرگذار بر قیمت تمام شده اظهار داشتند که در شرایط فعلی هزینه تأمین هر کیلوگرم پرک پلی‌استر شسته شده در حدود ۲۵۰۰ تومان و هزینه ریسندگی آن در حدود ۱۰۰۰ تومان می باشد. ایشان اعلام کردند که تأمین بطری‌های پلی‌استری در کشور در بهترین شرایط در حدود ۴۰ هزار تن در سال بوده و این در حالی است که نیاز صنایع ریسندگی الیاف پلی استری به پرک ماهیانه حداقل بالغ بر حدود ۶۰ هزار تن می‌باشد. لذا لازم است انجمن نهایت تلاش خود را جهت تداوم ممنوعیت صادرات پرک و همچنین کاهش سود بازرگانی واردات آن به عمل آورد. حاضرین در نشست مذکور اعلام کردند که کیفیت پرک های موجود در کشور نیز به هیچ عنوان مورد تأیید نبوده و بسیار پایین‌تر از کیفیت‌های جهانی است.

در ادامه این نشست نماینده شرکت پتروشیمی تندگویان ضمن تشریح شرایط تولید در این واحد اظهار داشت که چنانچه این واحد قادر باشد بر اساس برنامه تولیدی خود فعالیت نماید، روزانه ۲۰۰ تن الیاف پلی‌استر و ۲۰۰ تن نخ فیلامنت پلی‌استر POY تولید خواهد نمود. بر اساس اظهارات ایشان، کیفیت تولید الیاف پلی‌استر در این مجموعه هنوز در حد گرید A نبوده لیکن در خصوص نخ فیلامنت POY قادر به رقابت با شرکت‌های معظم و فعال تولیدی در این زمینه می‌باشند.

از دیگر موارد مطرح شده در این نشست شرایط تولید الیاف کتان تایپ در کشور بود که هم‌اکنون در حدود روزانه ۲۰۰ تن می‌باشد. شایان ذکر است که در حدود پنجاه درصد از تولید داخلی این الیاف در اختیار شرکت پلی‌اکریل ایران است لیکن شرکت‌های دیگر فعال در این بخش، قادر به ارائه محصولات با کیفیت و قابل رقابت با محصولات خارجی می‌باشند.

حاضرین در نشست ضمن اعلام اینکه ظرفیت تولید الیاف پلی‌استر در کشور رو به افزایش است، خواستار پیگیری در زمینه افزایش عرضه چیپس مربوطه شدند. همچنین اظهار داشتند که عضویت سایر شرکت‌های مربوطه در انجمن و حضور در نشست‌های کمیته منجر به اتحاد بیشتر و اتخاذ تصمیمات مثمرثمر خواهد شد.

در پایان این نشست، نرخ پایه صادراتی الیاف پلی‌استر مجدداً مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس این گزارش، کمیته مذکور در اواخر سال گذشته قیمت‌های پیشنهادی خود را همراه با مستندات مربوطه به دبیرخانه انجمن اعلام و انجمن نیز پس از بررسی، نرخ‌های پیشنهادی را طی نامه‌ای به دفتر تعیین ارزش گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام نمود و پرونده مربوطه هم‌اکنون در حال بررسی در دفتر مذکور می‌باشد.

کمیته الیاف پلی‌استر انجمن در پایان این جلسه مقرر کرد تا به منظور رصد هرچه بهتر شرایط تولیدی، نشست دیگری در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار نماید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×