اخبار فرش ماشینی

برگزاری نمایشگاه پوشاک ترک، لطمه زدن به تولید ملی است/ قاچاق ۶ میلیارد دلاری پوشاک به کشور

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

مدیر پژوهشکده مد و لباس با انتقاد از برگزاری نمایشگاه پوشاک ترک در کشور گفت: برگزاری این نمایشگاه در آستانه فرارسیدن نوروز لطمه زدن به تولید ملی است در حالی که صنعت پوشاک از قاچاق ۶ میلیارد دلاری پوشاک به کشور نیز آسیب‌های زیادی دیده است.

به گزارش فارس محمد صدق آمیز گفت: نمایشگاه پوشاک ترکیه به هیچ عنوان مورد تأیید ما نیست، ما اساساً با ایجاد فضای رقابتی در کشور خودمان و کشورهای دیگر مشکل اساسی نداریم بلکه بحث ما ایجاد فضای مشترک و ایجاد زمینه‌های رقابت است. ما امروز با پدیده‌ای با عنوان قاچاق پوشاک مواجه هستیم و آمارهای تأسف‌انگیزی خبر از قاچاق ۶ میلیارد دلار پوشاک به کشور را می‌دهد که خارج از نظام تعرفه ها اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مواد اولیه صنعت پوشاک ما عمدتاً به خاطر حجم آن به شکل قانونی وارد می‌شود و هزینه به آن تعلق می‌گیرد، ما توان رقابت با تولیدکنندگان کشورهای دیگر مخصوصاً ترکیه را نداریم ، اما این به معنای این نیست که تولیدکننده ایرانی توان تولید محصولات را ندارد. عزم و نیروی کار مشتاق وجود دارد اما هم اکنون یک جنگ نابرابر در عرصه تولید پوشاک ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: نمایشگاه ترکیه مورد تأیید ما نیست، اما «فروشگاه پوشاک ایران» مسئله دیگری است که در کنار نمایشگاه ترکیه در حال برگزاری است و ارتباط ماهوی با هم ندارند و تنها یک هم‌زمانی بین آنها ایجاد شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

صدق آمیز افزود: چند روز قبل از نمایشگاه مطلع شدیم که غرفه‌های نمایشگاه ایران کامل نشده است و به خاطر زمان نامناسب برگزاری نمایشگاه بسیاری از تولیدکنندگان حضور پیدا نکردند. با توجه به همزمانی این دو نمایشگاه لازم بود یک حضور مقتدر و خوب داشته باشیم. ما در نمایشگاه ایران حضور پیدا کردیم و با توجه به فرصت محدود، هزینه‌های آن را پذیرفتیم تا در این نمایشگاه حضور داشته باشیم.و هم اکنون نمایشگاه پوشاک ایران در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی در حال برگزاری است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه در این برهه زمانی و در نزدیکی ایام نوروز تبعات منفی زیادی دارد، اما ما امروز در نمایشگاه ایران تلاش کردیم بخشی از این آسیب‌ها را به حداقل برسانیم. سعی کردیم نمایشگاه ایران را تبلیغ کنیم و گله ما از رسانه ملی است که آنقدر که به نمایشگاه ترک پرداخته شد به نمایشگاه پوشاک ایران توجه نشد و متأسفانه تبلیغات این نمایشگاه به گونه‌ای بود که مردم گمان می‌کنند این نمایشگاه فروش دارد در حالی که اینگونه نیست و این به دلیل نوع اطلاع‌رسانی غلط رسانه‌هاست که باعث سردرگمی مردم شده است.

این کارشناس حوزه مد و لباس تصریح کرد: ما کنار نمایشگاه ترک، نمایشگاه ایران را هم داریم که به اذعان کارشناسان حوزه پوشاک محصولات ایران بسیار مرغوب‌تر و باکیفیت تر از پوشاک ترک است، بنابراین ایران از لحاظ ظرفیت و کیفیت شرایط بهتری را در مقایسه با ترکیه دارد.

صدق آمیز اظهار داشت: متأسفانه براساس فضای فرهنگی که در کشورمان حاکم شده است، شاهد هستیم که تجمع مردم در نمایشگاه ترکیه بیشتر است و مسئولان فرهنگی باید نسبت به بیگانه‌زدگی محصولات فرهنگی در کشور تأمل بیشتری داشته باشند و مسئولان اقتصادی نیز به دنبال راهکاری برای گسترش استفاده مردم از محصولات ملی باشند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×