اخبار فرش ماشینی

رنگ ها و چاق یا لاقر بودن خانه (قسمت سوم)

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رنگ ها و چاق یا لاقر بودن خانه (قسمت سوم)

 

آبی

اثرات رنگ آبی، جهانی است. تقریبا همه آدم ها از تماشای آسمان آبی یا منظره یک دریاچه یا دریا لذت می برند. همه مثال های مربوط به این رنگ، آرامش بخش هستند و ذهن انسان را باز می کنند. در طراحی داخلی از رنگ آبی برای خلق یک جو متفکرانه و آرام استفاده می شود. در چنین محیطی نمی شود به سرعت دچار غلیان احساسات یا عصبان یشد. رنگ آبی همیشه فشار خون و ضربان قلب را پایین آورده، درست برعکس قرمز تند.

همچنین از رنگ آبی در طراحی داخلی برای وسیع جلوه دادن فضای یک اتاق استفاده می شود. البته اگر به رنگ آبی روشن درآید. این اثر را با دیوارهای به رنگ آبی تیره هرگز تجربه نخواهید کرد!
برای خنک جلوه دادن اتاق هایی که آفتاب گیری زیادی دارند هم رنگ آبی ملایم به کار می آید. در حقیقت رنگ آبی دما را پایین نمی آورد، بلکه باعث می شود که احساس خنکی کنید. نکته مهم در طراحی داخلی این است که در خانه های شمالی هرگز نباید دیوارها، کفپوش یا وسایل منزل آبی رنگ باشند چون که حس زندگی در قطب را به شما خواهد داد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

برخی حتی معتقدند که رنگ آبی تاثیر مثبتی در کاهش اشتها و وزن دارد. برای همین آشپزخانه یا اتاق نشیمن را هم می توانید به این رنگ درآورید یا حتی اگر عزمتان را برای کاهش وزن خیلی جزم کرده اید، در بشقاب های آبی رنگ غذا بخورید! آبی هم مثل بنفش از خانواده رنگ های سلطنتی است.

اگر می خواهید یکی از طیف های رنگ آبی، فضایی روحانی و متفکرانه را در منزل شما ایجاد کند، نیلی بهترین گزینه است. در فلسفه کلاسیک هندی، رنگ نیلی با چشم سوم یعنی درک شهودی در ارتباط است.

قرمز

قرمز رنگ خون است و برای اعلام هشدار و خطر هم به کار می رود. محیط قرمز رنگ، میزان اشتیاق و حرارت شما را افزایش می دهد. برای همین است که می گویند جلوی چشم آدم عصبانی را خون گرفته. حتی در روانشناسی گفته شده که اتاقی با دیوارهای قرمز رنگ می تواند شما را در خودش فرو ببرد.

مثل رنگ نارنجی، قرمز هم در صنعت بسته بندی مواد غذایی و رستوران داری اهمیت زیادی دارد و برانگیزنده اشتهاست. به همین دلیل طراحان داخلی حرفه ای اغلب پیشنهاد می کنند که برای اتاق غذاخوری از آن استفاده شود (اگر رژیم دارید رنگ آبی توصیه می شود). اثرات روانشناسی این رنگ به تندی آن بستگی دارد.

در حالی که قرمز تند می تواند ضربان قلب و فشار خون انسان را بالا ببرددر عوض اگر از سایه های گرمتر یا تیره تری مثل قرمز اخرایی یا قرمز آجری استفاده شود، به شما حس راحتی را القا می کند؛ اینها همان طیف هایی از قرمز هستند که به شما گرمی، راحتی و انرژی می بخشند و هیجان بیش از اندازه ندارند.

در فنگ شویی رنگ ها به دو دسته تقسیم می شوند: رنگ های «یین» که برای آرامش روح هستند و رنگ های «ینگ» که برای انگیزه و هیجان بخشی هستند. به خاطر اینکه اتاق خواب جایی برای استراحت و کسب آرامش است، رنگ های یین برای دکوراسیون آن مناسب ترند.

اگر میزان رنگ های ینگ اتاق خواب زیاد باشد، با وارد کردن استرس و بالا بردن هیجان مانع از آرامش فکری می شوند. با این حال بهتر است رنگ های به کار رفته در اتاق ها کاملا از گروه یین یا ینگ نباشند تا تعادل میان آرامش و انرژی برقرار شود.

– رنگ های ینگ: قرمز، بنفش، زرد، سفید، طلایی، نارنجی

– رنگ های یین: صورتی، سبز، آبی، خاکستری، سیاه

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×