اخبار نساجی

اجرای سامانه مبارزه با قاچاق کالا از اول اسفند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

اجرای سامانه مبارزه با قاچاق کالا از اول اسفند

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از انجام مراحل مقدماتی سامانه جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد و گفت: از اول اسفند ماه مرحله آزمایشی این سامانه به صورت سراسری در کشور آغاز خواهد شد.

مهدی ابویی ـ معاون پیشگیری و هماهنگی سازمان‌ها و استان‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ـ با اشاره به ایجاد سامانه جامع پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز به خبرنگار بازرگانی ایسنا گفت: این سیستم یک سیستم مدیریت اطلاعات بر واردات است، یعنی از مرحله ثبت سفارش و ورود کالا تا سطح عرضه به صورت سیستمی و در یک سامانه جامع تعریف شده و تمام دستگاه‌های مرتبط با واردات مثل سازمان توسعه تجارت، گمرک، موسسه استاندارد، بانک مرکزی، وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، سازمان بنادر و سازمان راهداری در این سامانه حضور دارند.

وی با بیان اینکه با گذشت سه دهه از انقلاب بیشتر دستگاه‌های اجرایی کشور به صورت جزیره‌ای عمل می کنند، افزود: در حال حاضر هیچ ارتباط بین دستگاهی میان دستگاه‌های اجرایی و تاثیرگذار در اقتصاد نیست و این خلاء امروز به ایجاد رانت و تخلف و قاچاق منجر شده است.

ابویی در توضیح مزیت‌ها و ویژگی‌های سامانه مذکور اظهار کرد: این سامانه جلوی کارهای دستی را می گیرد و همه دستگاها موظفند از طریق این سامانه و به شکل نرم افزاری استعلام‌های مربوطه را دریافت کنند؛ به عنوان مثال فردی کالایی را ثبت سفارش می کند اما کالا را وارد نمی کند، برگ سبز تهیه می کند، به بانک مرکزی می برد، کالا را اظهار می کند و ارز آن را می گیرد بدون اینکه کالا وارد شده باشد؛ این اتفاق به این دلیل می افتد که بین بانک مرکزی، گمرک و سیستم ثبت سفارش استعلامی وجود ندارد لذا این سامانه جلوی بسیاری از تخلفات و رانت‌ها را می گیرد.

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مهمترین ضربه‌ای که در بحث تجارت خارجی به اقتصاد کشور وارد می شود ناشی از نبود ارتباط سیستمی بین دستگاه‌های ذی‌ربط و خلاءهایی است که موجب سوءاستفاده، رانت، جعل اسناد و مدارک، اظهارات خلاف و تبانی با بدنه کارکنان اجرایی در دستگاه‌های مختلف می شود؛ دولت هم بر این روند مدیریت و اشرافیتی ندارد چون این اطلاعات متمرکز نیست که در اختیار بگیرد و بر اساس آن اقدام کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ابویی متذکر شد: در بحث واردات بین آمار وزارت صنعت و تجارت با گمرک به دلیل خلاءهای موجود اختلاف بسیار است اما در این سیستم کلیه اطلاعات از مرحله ثبت سفارش تا ورود و خروج کالا در گمرک، انتقال کالا و حمل و نقل تا سطح عرضه به طور جامع پیش بینی شده و در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار می گیرد.

وی در عین حال به اجرای آزمایشی این سامانه در بوشهر و هرمزگان اشاره و ابراز امیدواری کرد نرم افزار مذکور با همکاری همه دستگاه‌ها در تمام گمرک‌های کشور به اجرا درآید و به پیشگیری از قاچاق کالا و ارز از مبادی رسمی و جلوگیری از سوء ‌استفاده نسبت به اسناد دست‌نویس و سنتی منجر شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×