اخبار فرش ماشینی

برگزاری دهمین نمایشگاه صنعت نساجی (ماشین آلات، مواد اولیه، محصولات) اصفهان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 برگزاری دهمین نمایشگاه صنعت نساجی (ماشین آلات، مواد اولیه، محصولات) اصفهان

 

دهمین نمایشگاه صنعت نساجی اصفهان با ۹۶ شرکت کننده داخلی و خارجی از روز چهارشنبه مورخ ۲۷ آذر ماه آغاز به کار کرد.

در این دوره مشارکت کنندگانی از استان های تهران، اصفهان، یزد، فارس، مرکزی، چهارمحال و بختیاری و قم و همچنین شرکت کنندگانی از کشورهای ترکیه، هند و چین حضور یافتند.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه مذکور ساعت ۱۱ روز چهارشنبه ۲۷ آذر ماه با حضور آقای رسول محققیان، مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان، دکتر انصاری، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، دکتر مردانی، مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهندس علیرضا حائری، دبیر و عضو هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، مهندس شاه کرمی، رئیس اتحادیه انجمن کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان و کارشناسان و فعالان صنعت نساجی کشور برگزار گردید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رسول محققیان در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه صنعت نساجی ضمن اشاره به ارزش افزوده قابل تولید در صنایع نساجی کشور و برشمردن مزیت های نسبی این صنعت از جمله دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز، سابقه بسیار طولانی و بومی بودن صنایع مذکور در کشور، بازسازی و نوسازی در صنایع نساجی و پوشاک را در راستای تولید محصولات با کیفیت و استاندارد ضروری دانسته و اظهار داشت که در صورت تحقق این مهم، صنایع مذکور قادرند حجم صادرات خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

وی تأکید کرد: در این خصوص ضروری است مجموعه های نظارتی با جدیت به عرصه بازسازی ماشین آلات این بخش وارد شده و واحدهای صنعتی را به بازسازی و نوسازی ماشین آلات خود ملزم کنند. از سوی دیگر باید ترتیبی اتخاذ شود که ماشین آلات فرسوده مجدداً در دیگر واحدها و در بخش دیگری مورد استفاده قرار نگیرد.
وی تصریح کرد: موضوع حایز اهمیت دیگر ساماندهی زیر گروه ها و زیرشاخه های این صنعت بر اساس رصد کردن نقاط خلأ و نقاط اشباع شده است. باید نقیصه ها و کمبود فرآیند در رسته های مختلف را بررسی کرده و با نیاز سنجی صحیح هر رسته، مشخص ساخت که صنعتگران در تولیدِ کدام محصول بیشتر وارد عمل شده و در تولید کدام محصول دست نگه دارند تا نیاز بازار به خوبی تأمین گردد.

وی در پایان اعلام کرد که برگزاری نمایشگاه های تخصصی موجب هدایت بازدیدکنندگان و مشارکت کنندگان به سمت اهداف جدید شده و موجبات شناساندن محصولات ایرانی و آغاز تعاملات جدید را فراهم خواهد آورد که به احیای ظرفیت های موجود و خلق فرصت های جدید می انجامد. وی ابراز امیدواری کرد که نمایشگاه صنعت نساجی اصفهان بتواند در تلفیق نظرات کارشناسانه با تجارب پیشکسوتان و ایده های نسل جوان موفق بوده و در کنار جلب حمایت مسوولان امر، نتایج اثربخشی را برای این صنعت به همراه آورد.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران: لزوم هدفگذاری برای صنایع نساجی

در ادامه این مراسم، مهندس علیرضا حائری، دبیر و عضو هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران ضمن مقایسه اجمالی وضعیت صنایع نساجی و پوشاک ایران با کشورهایی همچون ترکیه، بنگلادش، کامبوج و ویتنام اظهار داشت: قدرت ارزآوری و خلق ارزش افزوده در این صنعت در مقایسه با سایر صنایع بسیار بالا می باشد که این امر برای اقتصاد ایران بسیار مثمر ثمر است.

مهندس حائری با انتقاد نسبت به سند استراتژی صنعتی که توسط دولت دهم تهیه گردید اظهار داشت که در سند مذکور صنایع نساجی و پوشاک در اولویت دوم حمایتی قرار گرفته است که با انتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت روبرو گردیده و مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

وی بر لزوم هدف گذاری صادراتی برای صنایع نساجی و پوشاک ایران تأکید کرد و خاطر نشان ساخت: از هم اکنون باید هدف ما برای صادرات سال ۹۳ مشخص شود. در این راستا می باید صادرکنندگان را شناسایی و ظرفیت صادراتی آن ها را سنجید و ضمن پایش میزان صادرات ایشان، در جهت برطرف سازی موانع و مشکلات موجود گام برداشت.

وی در پایان به معرفی اجمالی انجمن صنایع نساجی ایران و توانمندی های آن پرداخته و اظهار داشت که این تشکل کمافی السابق آماده است تا در کنار مسئولین امر در راستای بهبود شرایط تولید در این صنعت اقدام نماید.

مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت: مسئولین می باید در راستای بهبود شرایط کسب و کار اقدام نمایند

دکتر نعمت اله مردانی در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه صنعت نساجی در اصفهان این نمایشگاه را نوید دهنده رونق این صنعت دانست و اظهار داشت: استقبال شایسته و مناسب از این نمایشگاه رضایت بخش و خوشحال کننده است و جای تبریک دارد.

وی با اشاره به این که نخستین واحدهای نساجی کشور در اصفهان مستقر بوده اند، بیان داشت: هم اکنون ۹۷۰۰ واحد صنعت نساجی با بیش از ۲۸۳ هزار نفر اشتغال در کشور فعالیت می کنند و در این حوزه در حدود ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است. همچنین بطور متوسط سالیانه ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این صنعت انجام می شود و در حال حاضر ارزش افزوده نساجی در کشور ۳ درصد ارزش افزوده کل صنعت می باشد.

مدیر کل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت از بومی بودن صنایع نساجی در ایران، وجود کارشناسان و فارغ التحصیلان مربوطه، فراهم بودن زیرساخت ها و موقعیت جغرافیایی مناسب به عنوان مزیت های قابل توجه این صنعت در کشور یاد کرد و ادامه داد: چنان چه از این مزیت ها استفاده کنیم می توانیم در چرخه ۶۰۰ میلیارد دلاری صنایع نساجی در جهان وارد شویم.

وی با اشاره به ظرفیت سازی های مناسب و صادرات قابل توجه در زمینه تولید منسوجات خانگی اظهار داشت که امید داریم در سایر بخش های صنایع مذکور نیز بتوانیم شرایط لازم توسعه را فراهم آوریم.

مدیر کل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه به تولید پوشاک در ایران را حائز اهمیت دانست و اعلام کرد که به منظور رشد مناسب در این حوزه صنعتی لازم است تا به بخش طراحی و مد توجه داشته و نسبت به برندسازی و بهبود نحوه عرضه محصول اقدام نمود.

وی با اشاره به قابلیت بالای اشتغالزایی در صنایع نساجی با میزان سرمایه گذاری کمتر در مقایسه با سایر صنایع، خاطرنشان کرد که مسئولین امر می باید با بهبود شرایط کسب و کار در کشور، موجبات توسعه زیرساختهای تولید و خلق ارزش افزوده بیشتر را برای صنعتگران فراهم آورند.

اصفهان قطب تولید فولاد و منسوجات است

مهندس شاه کرمی، رئیس اتحادیه انجمن کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنعت نساجی اصفهان بود.

وی اعلام کرد: در حال حاضر ۱۳۰ هزار نفر در استان اصفهان در این صنعت مشغول اند و ۷۵ درصد فرش ماشینی، ۹۰ درصد باند و گاز، ۶۵ درصد پارچه بافی و ۵۰ درصد تولید الیاف مصنوعی کشور در این استان انجام می شود.

وی با اعلام این که ۴۲ درصد اشتغال استان مربوط به نساجی است، افزود: مشکلات تولید از جمله افزایش نرخ ارز، کمبود نقدینگی و تحریم ها و همچنین قفل شدن سیستم بانکی، صنعت نساجی این استان را با افت راندمان مواجه کرد.

عضو کارگروه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اعلام کرد: در اولین جلسه با استاندار اصفهان مشکلات تولید و موانع آن را مطرح کردیم که اقدامات لازم جهت مرتفع سازی آن ها در حال پیگیری می باشد.

شاه کرمی ادامه داد: امید داریم که در دولت جدید با بهبود شرایط تولید، کاهش تحریم ها و ورود ماشین آلات جدید، تولید و صادرات در صنایع نساجی و پوشاک کشور افزایش یابد.

دولت می باید شرایط تولید را تسهیل کند

دکتر انصاری، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه صنعت نساجی اصفهان ضمن اعلام اهمیت منسوجات در فرهنگ و سنت کشورها، با اعلام این که استفاده از ظرفیت دانشگاه های معتبر در استان و توجه به نیاز جهان می تواند راهگشای صنعت نساجی باشد، افزود: باید در این صنعت از بازاریابی و تعامل با دیگر کشورها بهره برد.

وی بر روشن شدن چشم اندازها و تعیین برنامه های میان مدت و بلند مدت در صنایع کشور تأکید کرد و اظهار داشت که در این راستا دولت میتواند از تجربیات پیشکسوتان صنعتی بهره مند گردد. وی خاطر نشان کرد مسئولین دولتی می باید شرایط تولید را برای صنعتگران تسهیل نمایند.

در ادامه مراسم افتتاحیه، مسئولین حاضر در نمایشگاه از غرفه های موجود بازدید کرده و با سطح تولید صنایع نساجی کشور و مشکلات موجود آشنا شدند.

این نمایشگاه ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه در محل سالن همایش های نمایشگاه بین المللی استان با حضور مسوولان استانی و کشوری افتتاح شد و تا ۳۰ آذرماه در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان طی ساعت بازدید ۱۵ الی ۲۱ برپا خواهد بود.

همچنین همایش دستاوردهای جدید در تکنولوژی تولید و هیت سِت نخ های BCF توسط پروفسور یوسف ازریل مدیر ارشد شرکت Uslan ترکیه ساعت ۱۵:۳۰ جمعه ۲۹ آذر، همایش نانوساختار در اثر ضد میکروبی منسوجات و پلیمرها توسط دانشگاه یزد و با حضور دانشجویان ساعت ۱۵:۳۰ شنبه ۳۰ آذر و کارگاه معرفی ماشین آلات جدید ساعت ۱۵:۳۰ پنج شنبه ۲۸ آذرماه توسط شرکت نخ نگارستان قزوین همزمان با این نمایشگاه برگزار می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×