مد و پوشاک

برپایی نمایشگاه سی پال

نمایشگاه سی پال اولین نمایشگاه پیراهن به روایت شهرزاد در موزه لباس سلطنتی کاخ سعدآباد برگزار شد.

یک طراح لباس که نمایشگاه لباسی با محوریت توجه به لباس اقوام ایرانی برگزار کرده است، گفت: هنرمندان سینمایی که می‌توانند مد را رسانه‌ای کنند با طراحان خوش‌فکر دست همکاری بدهند و در فرش‌های قرمز ایران و کشورهای دیگر، لباسِ طراحان ایرانی را بپوشند.

سهیلا جبری در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه پیراهن به روایت شهرزاد که ظهر روز ۳۰ اردیبهشت ماه در کاخ موزه پوشاک سلطنتی برگزار شد، بیان کرد: تنها چیزی که من را برای طراحی لباس‌هایی برگرفته از اقوام کرد ترغیب کرد، عشق، عشق و عشق بود و شاید اگر این واژه نباشد هیچکدام از ما قادر به انجام هیچ کاری نباشیم.

او درباره کاربردی بودن لباس‌هایی که طراحی کرده است، افزود: این اولین تجربه برای این کار است و قرار نیست تنها تجربه باشد. من این کار را شروع کردم و امیدوارم طراحان جوان دیگر آن را ادامه دهند. آرزوی من این است که در این زمینه مدسازی کنیم. لباس قومیت این پتانسل را دارد و می‌توان مدهای زیبایی را در این زمینه به جهان عرضه کرد.

جبری بیان کرد: در یک تصویر می‌توان زن هندی را با لباسش تشخیص داد اما معمولا زنان ایرانی را با زنان عرب اشتباه می‌گیرند. اجازه دهیم ما را به زنان ایرانی بشناسند نه زنان عرب.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

همیشه که نباید نفت بفروشیم

برپایی نمایشگاه سی پال

قطب‌الدین صادقی نیز که یکی از سخنرانان مراسم افتتاحیه نمایشگاه «سی پال» بود، سخنانش را با جمله‌ای از شاعر گمنام فرانسوی شروع کرد و گفت: یک شاعر گمنام فرانسوی می‌گوید، بزرگترین کشف انسان لباس است؛ چون همه زشتی‌ها را می‌پوشاند و خوبی‌ها را برجسته می‌کند و این دسته کشفیات کم هستند.

این نویسنده و کارگردان اهل سنندج ادامه داد: شاید لازم باشد برای اینکه با کردها و لباس آنها آشنا شوید کمی درباره مردم کرد و ویژگی آنها صحبت کنم. مردمی که از ۴۰۰۰ سال پیش در جلگه مشرف به بین‌النهرین زندگی کرده‌اند، کردها هستند. آنها ۷۰۰۰ سال پیش از میلاد حکومت مادها را به وجود آوردند و سختی‌های بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند زیرا محل زندگی آنها معبر جنگ‌های سخت بوده است.

او افزود: متاسفانه اکثر آیین‌ها، فرهنگ و زبان فلات ایران از بین رفته است اما تمام آیین‌های کهن، زبان و فرهنگ کردستان همچنان حفظ شده است. آنچه از لباس کردی داریم حجمی بین نیاز و ارتباط طبیعت است. ۴۵۰۰ نوع گیاه در کردستان وجود دارد که ۲۵۰۰ خاصیت دارویی دارند. آنچه در لباس کردی می‌بینید الهامی از طبیعت زیبا و متنوع است.

این نویسنده و کارگردان اضافه کرد: آنچه که از لباس مردان کرد می‌بینید از رنگ‌های کوه و دام برگرفته شده است. کردها لباس مشکی ندارند و رنگ مشکی که امروزه می‌بینید جدید است. مردم کرد لباس سیاه نمی‌پوشیدند و رنگ لباس‌های آنها قهوه‌ای بوده است. سربندهای مردان منطبق با شرایط جغرافیاست و به دلیل سردی منطقه کردستان، مردان کرد همیشه کلاه بر سر دارند.

برپایی نمایشگاه سی پال

صادقی گفت: آنچه که لباس مردان کرد را کامل می‌کند، شالی است که به کمرشان می‌بندند زیرا کردها، ملتی در حال حرکت بوده‌اند و بدون شال، سرما کلیه‌های آنها را از پای درمی‌آورد. کردها، خودشان را با لباس طبیعت هماهنگ کرده‌اند. لباس زنان کرد نیز برگرفته از گل و گیاه و رنگ‌های گوناگون است و حتا با این لباس‌ها به مجلس عزا می‌رفتند. هنگامی که شما از بازار سقز کردستان دیدن کنید، خیره می‌شوید.

او اظهار کرد: لباس‌های کرد بسیار راحت هستند، لباس کار و رهایی هستند و به انسان حجم می‌دهند و بدن‌نمایی نمی‌کنند. این لباس‌ها در همه بخش‌های کردستان از پایه حفظ شده است. به نظرم لباس کردها سنبل است و پیش از این که تن به یکسان سازی لباس جهانی دهیم باید لباس‌هایی که نشان از خلاقیت و زیبایی ملی دارد را حفظ کنیم و با افزوده‌هایی که ناشی از فرهنگ کنونی ماست آن را ادامه دهیم زیرا می‌توان این لباس‌ها را صادر کرد.

این نویسنده بیان کرد: همیشه که نباید نفت بفروشیم. یکی از داشته‌های ما ابداعات تاریخی، ملی، فرهنگی و اجتماعی ما همان لباس است.

چادرهای زنان اشکانی سفید و ارغوانی بوده است

پروانه مافی – نماینده مجلس شورای اسلامی – نیز که در این مراسم افتتاحیه حاضر بود، درباره لباس گفت: لباس نزدیک‌ترین چیز به نفس آدم است. از گذشته دو عامل برای لباس مد نظر بوده است. یکی آنکه حافظ سرما و گرما بوده و عامل دیگر لباس نشان‌دهنده قومیت و تفاخر فرهنگی است. در ایران قدیم لباس زنان پوشیده بوده است. تمام حکاکی‌های تاریخی هم نشان دهنده این موضوع است. پوشش سر زنان اشکانی که امروزه ما به آن چادر می‌گوییم سفید و ارغوانی بوده است.

او اظهار کرد: لباس سنتی زنان ما بازتاب رنگ‌های طبیعت است و شما در لباس یک زن، طبیعت را می‌بینید، پیشینه فرهنگی ما از این لحاظ غنی است. لباس، هویت انسانی – اجتماعی پوشنده آن را معرفی می‌کند، چیزی که ما آن را کمتر می‌بینیم. لباس هویت ما را ارزش‌گذاری می‌کند. اگر فردی که آن را می‌پوشد و تصویر روشنی از خودش نداشته باشد، مخدوش می‌شود. مادربزرگ‌های ما سالیان سال یک لباس را در صندوق حفظ می‌کردند زیرا لباس‌های آنها دقیقا ارزش‌گذاری شده بود. در حقیقت لباس و نحوه‌ی پوشش، هویت ما را شکل می‌دهد.

برپایی نمایشگاه سی پال

نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: عموما لباس‌های ما ناراحت است و ما را معذب می‌کند. ما باید متناسب با نیازهای روحی و روانی دختران جوان لباس‌ها را طراحی کنیم. اگر کار خوبی ارائه شود بازار خودش را پیدا می‌کند. ما باید به اصل خودمان بازگردیم. تنها ۲۰۰ سال است که صاحب نفت شدیم، پیش از آن چکار می‌کردیم؟

مافی افزود: لباس سرشار از رنگ‌های شاد برای زنان و جوانان هیچ مشکلی ندارد. رنگ لباس می‌تواند به میزان زیادی افسردگی زنان را پایین بیاورد. در مجالسِ خانم‌ها که تنوع رنگ‌ها زیاد است و ناگهان که وارد آن مجلس می‌شویم ناخودآگاه احساس سرور می‌کنیم. استفاده از رنگ‌های شاد از نظر اسلام هم مشکلی ندارد.

او بیان کرد: استاد مطهری نیز درباره حجاب می‌گوید، «آنچه موجب فلج کردن نیروی زن و حبس استعدادهای اوست حجاب به صورت زندانی کردن و محروم ساختن او از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی است و در اسلام چنین چیزی وجود ندارد. اسلام نه می‌گوید که زن از خانه بیرون نرود و نه می‌گوید حق تحصیل و دانش ندارد بلکه علم و دانش را فریضه مشترک زن و مرد دانسته است و نه فعالیت اقتصادی خاصی را برای زن تحریم می‌کنند. اسلام هرگز نمی‌خواهد زن بیکار و بیعار بنشیند و وجودی عاطل و باطل بار آید.»

به گزارش ایسنا، نخستین نمایشگاه پیراهن به روایت شهرزاد بازخوانی داستان لباس با اقتباس از پوشش کرد است که در آن ۳۰ دست لباس طراحی و به نمایش گذاشته شده است. نمایشگاه «سی پال میراث نو» همزمان با هفته میراث فرهنگی در کاخ موزه پوشاک سلطنتی واقع در مجموعه فرهنگی سعد آباد دایر است.

به گفته مدیر روابط عمومی مجموعه فرهنگی سعد آباد، کاخ موزه پوشاک سلطنتی حدود یکسال است که در ساختمان کاخ شمس افتتاح شده است و در آن البسه دوران قاجار، دوران اول و دوم پهلوی به نمایش گذاشته شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×