اخبار نساجی

با رشد دیروز شاخص، بازدهی بورس ۱۳۲ درصد شد

 

با رشد دیروز شاخص، بازدهی بورس 132 درصد شد

    دنیای اقتصاد- افزایش ۱۰۹۸ واحدی شاخص کل بازار سرمایه رقم کل شاخص را از ۸۸ هزار واحد بالاتر برد تا واکنش خریداران را به دو خبر مثبت از نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از یکسو و افزایش عرضه‌های سنگین سهام بانکی ببیند. روز گذشته تاثیر خبر تعیین نرخ ۱۳ سنتی برای خوراک گازی پتروشیمی‌ها و تخفیف در تعیین نرخ خوراک مایع، بازار سهام را با افزایش تقاضا مواجه کرد. سازمان خصوصی‌سازی و آستان قدس رضوی در ۳ نماد بانکی عرضه‌ سنگینی انجام دادند که استقبال خریداران را به همراه داشت.

رشد بازار زیر سایه عرضه‌های سنگین

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد رشد ۲۶/۱ درصدی شاخص کل بود؛ رشدی که به مدد به حرکت در آمدن گروه‌های پتروشیمی و فلزی بورس رخ داد. بر این اساس با عبور شاخص کل از مرز ۸۸ هزار واحد بازدهی سرمایه‌گذاران در بورس تهران به ۱۳۲ درصد رسید.

در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به اعلام نتیجه جلسه کمیسیون اقتصادی در تعیین حد نهایی نرخ خوراک گازی پتروشیمی و همچنین افزایش تخفیف خوراک مایع با شرایط مناسب و بدون ابهامی فعالیت خود را شروع کرد که همین امر موجب شد هلدینگ‌های پتروشیمی به ویژه هلدینگ خلیج فارس، نفت و گاز پارسیان و تاپیکو با صف خرید همراه شوند. در این شرایط، گروه فلزی به ویژه فولاد مبارکه با انتشار خبر عرضه احتمالی فولاد هرمزگان و گروه سرب و روی با احتمال ارایه گزارش‌های ۹ ماهه مناسب با صف خرید همراه شدند.
در بازار دیروز عرضه‌های سنگین سازمان خصوصی‌سازی و آستان قدس رضوی در نمادهای بانکی به ویژه سه نماد بانک ملت، تجارت و صادرات ادامه داشت. این عرضه‌های سنگین احتمال قبضه مالکیت این بانک‌ها را در ذهن سرمایه‌گذاران عمده متصور ساخته است. در همین حال عرضه سنگین سهام درصدی در بازار به قیمت تابلو و حتی در درصد منفی در حالی که ارزش سهام درصدی بیش از این ارقام است قطعا در آینده مورد پرسش نهادهای نظارتی قرار خواهد گرفت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در بازار دیروز همچنین گروه خودرویی نیز با عرضه‌های سنگین در نمادهای عمده مواجه شد که همین امر به حرکت سرمایه‌گذاران از نمادهای بزرگ این گروه به نمادهای قطعه‌ساز و کوچک منجر شده است.

از سوی دیگر در معاملات عمده دیروز رقابت بر سر بلوک سهام پارس آریان تا رقم ۲۳۲۸ریال انجام شد. این بلوک ۲۴/۳ درصدی پارس آریان را صندوق کارکنان فولاد در نرخ ۲هزار و ۳۵۰ریال راهی تابلو کرده است.

در گروه خودرویی، شرکت رینگ‌سازی مشهد پیش‌بینی حسابرسی شده درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند براساس عملکرد واقعی دوره ۶ ماهه را مبلغ ۱۴۱ ریال اعلام کرد و در دوره مورد بررسی موفق به تحقق ۱۰ درصد از آن شده است.

«خرینگ» در این گزارش در رابطه با کاهش فروش اعلام کرده با توجه به تحریم صنعت خودرو و عدم تحقق برنامه تولید خودروسازها و عدم سفارش گذاری از طرف آنها این اتفاق رخ داده و همچنین افزایش هزینه‌های عملیاتی را به دلیل کاهش تیراژ تولید و به تبع آن افزایش هزینه‌های جذب نشده در تولید دانسته است.

در گروه پتروشیمی دیروز در کنار صف خرید پتروشیمی‌های مایع و روند متعادل گروه پتروشیمی‌های گازی نگاه بازار به نمادهای متوقف شده در فرابورس بود. در همین زمینه در این گروه، مدیر مالی شرکت پتروشیمی ممسنی در بیان علت رشد قیمتی سهام «ممسنی» عنوان کرد: توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ و در پی آن خوش بینی‌های به وجود آمده نسبت به لغو یا کاهش تحریم‌های اعمالی به ویژه در حوزه نقل و انتقال منابع بانکی، موجب شکل‌گیری نگرش مثبت فعالان بورسی نسبت به سهام شرکت‌های پتروشیمی شد که به نظر می‌رسد بخشی از این رشد قیمتی سهام ناشی از جو روانی حاکم بر بازار و انتظارات مثبت موجود نسبت به شکوفایی صنعت پتروشیمی باشد.

نسترن پور افزود: در صورتی که نتیجه قطعی از اقدامات انجام شده پیرامون کاهش یا برداشته شدن تحریم‌ها حاصل شود، می‌توان گفت رشد اخیر قیمت سهام شرکت‌های مذکور منطقی بوده است. حال آنکه در صورت عدم حصول نتیجه مثبت، این روند صعودی چندان معقول ارزیابی نمی‌شود. زیرا همانطور که طی انتشار نامه شفاف سازی بر روی سامانه کدال اعلام شد، تاکنون اتفاق خاصی در مراحل اجرای پروژه‌های در دست اجرای این شرکت رخ نداده است.

از سوی دیگر مسوول‌ امور سهام شرکت پتروشیمی لردگان نیز در خصوص موضوع عنوان شده نظری برخلاف مدیر مالی «ممسنی» داشت و گفت: به نظر می‌رسد علت توجه ویژه معامله‌گران نسبت به سهام شرکت‌های پتروشیمی که در بازار پایه فرابورس معامله می‌شوند، پیشرفت فیزیکی مهم‌ترین پروژه‌های در دست اجرای آنها باشد.

همچنین مدیر مالی شرکت پتروشیمی دهدشت در این ارتباط اظهار کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار علت روند افزایشی قیمت سهام شرکت‌های مذکور همچون پتروشیمی دهدشت را خواستار و در نتیجه نماد معاملاتی آنها از سوی ناظر بازار متوقف شد. در پی آن تمامی این شرکت‌ها به جز شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، طی ارسال نامه‌ای به سازمان بورس نسبت به شفافیت وضعیت سودآوری و پیشرفت پروژه‌های خود اقدام کردند. در گروه معدنی دیروز بحث در مورد آزاد سازی سنگ آهن ادامه داشت؛ در همین رابطه وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با «ایسنا» در پاسخ به این سوال که چه تصمیمی درباره آزادسازی نرخ سنگ‌آهن گرفته شده و این موضوع چقدر جدی است؟ گفت: تا جایی که من اطلاع دارم قیمت سنگ‌آهن همین الان نیز آزاد است. سنگ‌آهنی که به خارج از کشور صادر می‌شود به قیمت جهانی فروخته می‌شود و سنگ‌آهنی نیز که در داخل به فروش می‌رسد قیمت آن با توافق سنگ‌آهنی‌ها و فولادسازان تعیین می‌شود.

نعمت‌زاده در عین حال از ارایه جزییات بیشتر درباره مباحث مطرح شده مبنی بر آزادسازی قیمت سنگ آهن دو واحد زیرمجموعه ایمیدرو خودداری کرد.

در مجموع بازار دیروز بازار مثبتی بود که البته با عرضه‌های سنگین همراه بود که در آن شاخص ۲۶/۱ درصد معادل هزار و ۹۸واحد رشد کرد. ارزش معاملات نیز دیروز در بورس به بیش از ۷۳۴میلیارد تومان رسید که برای یک روز پس از تعطیلی و در آستانه تعطیلی پایان هفته رقم مطلوبی بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×