اخبار فرش ماشینی

بررسی میزان مصرف الیاف مورد استفاده در پوشاک در سال ۲۰۱۳

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

میزان مصرف الیاف مورد استفاده در پوشاک در طول بحران اقتصادی در جهان و بعد از آن مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی ایران و به نقل از نشریه chemical fibre international در گزارشی که توسط بخش توسعه اقتصادی و اجتماعی سازمان غذا و کشاورزی (FAO) که به همت سازمان ملل و کمیته بین المللی مشورتی پنبه (ICAC) منتشر شده بود، میزان مصرف الیاف مورد استفاده در پوشاک در طول بحران اقتصادی در جهان و بعد از آن مورد بررسی قرار گرفت.

در این گزارش مقدار الیاف پنبه، پشم، کتان، سلولزی و الیاف سنتتیک مورد مصرف در پوشاک برای ۱۱۲ کشور و ۲۵ منطقه بررسی شده است که این مقدار ۹۶ درصد از کل الیاف مصرفی در پوشاک جهان را در بر می گیرد. در گزارش مذکور در برآوردهای انجام شده در سالهای ۲۰۰۴-۲۰۰۸ مربوط به مقدار الیاف مصرفی در پوشاک جهان تجدید نظر شد و در سال ۲۰۱۰ به روز رسانی شده و بخش جدیدی که حاصل از بازتاب جریانهای سیاسی مناطق بود به آن افزوده شد که از جمله این مناطق عبارتست از: قاره آفریقا، کمیته Andean انجمن کشورهای آسیای جنوبی (ASEAN) ایالتهای مستقل مشترک المنافع(CIS)، اتحادیه اروپا، بازار رایج جنوبی(MERCOSUR)، متفقین تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA)، اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی(UNASUR)، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ( OECD)، نیمکره جنوبی و شمالی.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بررسی میزان مصرف الیاف مورد استفاده در پوشاک در سال 2013

رویدادهای مهم در به روزرسانی اطلاعات سال ۲۰۱۳

بعد از پیک مصرف الیاف در سال ۲۰۰۷ که معادل با ۶۷.۷ میلیون تن بود در سال ۲۰۰۸ این مقدار با کاهش ۴.۳ درصدی مواجه شده و به مقدار ۶۴.۹ میلیون تن رسید. کاهش تقاضای الیاف نساجی بالغ بر ۲.۹ میلیون تن بود. در سال ۲۰۰۹ تقاضای کلی الیاف ۰.۴ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته و به مقدار ۶۵.۱ میلیون تن رسید. در سال ۲۰۱۰ تقاضای کلی الیاف ۴.۶ میلیون تن افزایش یافت و به مقدار ۶۹.۷ میلیون تن رسید که این مقدار رکورد جدیدی را با رقم ۲ میلیون تن بالاتر از سال ۲۰۰۷ رقم زد. عامل اصلی، بازیابی وضعیت گروه الیاف سنتتیک(غیر سلولزی) بودند . مقدار تقاضای این الیاف در سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۴۱.۹ میلیون تن بود در حالیکه این مقدار در سال ۲۰۰۷ برابر با ۴۰.۳ میلیون تن بود.

بررسی میزان مصرف الیاف مورد استفاده در پوشاک در سال 2013

با وجود ثبت رکورد مصرف در سال ۲۰۱۰، مصرف سرانه الیاف مصرفی در پوشاک اندازه گیری شده در هر بخش پایین تر از این مقدار در سال ۲۰۰۷ بود. با توجه به اثرات ناگوار رکود اقتصادی بر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، تنها سهم بازار دوم (کشورهای در حال توسعه) از مصرف جهانی الیاف از ۵۶.۶ درصد در سال ۲۰۰۷ تا ۶۰.۲ درصد در سال ۲۰۱۰ افزایش یافت. سهم بازار از الیاف پنبه از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ در کشورهای توسعه یافته بدون تغییر باقی ماند. اما در کشورهای در حال توسعه این مقدار از ۳۱.۱ درصد در سال ۲۰۰۷ به ۲۶ درصد در سال ۲۰۱۰ کاهش یافت.

ترجمه: مهندس حمیده تشکری شاد
منبع: chemical fibre international

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×