اخبار فرش ماشینی

بررسی عوامل مؤثر بر نگرش خریداران فرش ماشینی با نام های تجاری متفاوت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مقاله ذیل حاصل پژوهش آقای زیاد دهقان که با همراهی آقایان دکتر رنجبریان ، دکتر جمشیدیان با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر نگرش خریداران فرش ماشینی با نام های تجاری متفاوت در شهر اصفهان نوشته شد و در سال ۸۳ از آن دفاع گردید .

امروزه درک علت رفتار مصرف کنندگان محورتوجه بازاریابان جهت پیش بینی رفتار آنها و نهایتاً تأثیرگذاری بر رفتار مصرف کنندگان قرار گرفته است. در متن رفتار مصرف کننده عاملی که باعث شکل گیری و جهت گیری رفتار مصرف کننده می شود نگرش او است. نگرش، بیان احساسات درونی است که منعکس کننده نظر مساعد یا نامساعد یک شخص نسبت به یک سری موضوعات است.

با توجه به ضرورت شناسایی و پیش بینی رفتار مصرف کنندگان تحقیق حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر نگرش خریداران فرش ماشینی با نام های تجاری متفاوت درشهر اصفهان پرداخته است. خصیصه های مورد انتظار خریداران از یک فرش ماشینی بدین شرح شناسایی شده اند:

۱- تبلیغات ۲- کیفیت متصور از فرش ماشینی ۳- قیمت ۴- اعتبار ۵- زیبایی

با توجه به این خصیصه ها، فرضیات پژوهش مبتنی بروجود رابطه بین این خصیصه ها و نگرش خریداران فرش ماشینی در شهر اصفهان شکل گرفتند.

در این پژوهش ابتدا با توجه به روش نمونه گیری از جامعه های بزرگ با دقت مناسب، ۱۰ درصد از فروشگاهها و نمایندگی های فرش ماشینی به طور تصادفی انتخاب شدند و سپس با توجه به حجم نمونه محاسبه شده بین ۹ نفراز خریداران هر فروشگاه به طور اتفاقی پرسشنامه توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در خصوص رد یا تأیید فرضیات پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و برای بررسی میانگین نمره نگرش خریداران بر اساس سن، از آزمون t مستقل استفاده شد. آزمون تحلیل واریانس تک عاملی وتوکی نیز در خصوص تجزیه و تحلیل میانگین نمره نگرش خریداران بر اساس سن، درآمد ماهیانه، مدرک تحصیلی به کار گرفته شد و در نهایت برای رتبه بندی عوامل مرتبط با نگرش خریداران از آزمون فریدمن استفاده گردید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نتایج حاصل از این آزمون ها نشان می دهد که تبلیغات، کیفیت متصور از فرش ماشینی، قیمت، اعتبار و زیبایی با نگرش خریداران فرش ماشینی در شهر اصفهان رابطه دارد و همین طور میانگین نمره نگرش مردها بیشتر از زنها می باشد و میانگین نمره نگرش افراد دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم بیشتر از نمره نگرش افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم و افراد با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر می باشد. در ضمن زیبایی و کیفیت متصور از فرش ماشینی به ترتیب مهمترین عوامل مرتبط با نگرش خریداران فرش ماشینی در شهر اصفهان شناسایی شدند.

 

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×