اخبار نساجی

بررسی عملکرد سازمان شیلات ایران در سال جهاد اقتصادی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تهران – بررسی عملکرد سازمان شیلات ایران در سالی که محور فعالیت ها بر اساس جهاد اقتصادی تبیین شده است ، حکایت از تلاش های ارزشمند این سازمان در عرصه های مختلف دارد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، در سال جهاد اقتصادی تلاش های ارزشمندی در عرصه های مختلف نظیر افزایش تولید ماهی و میگو، پرورش ماهی در قفس، افزایش صادرات و توسعه بخش شیلات صورت گرفته است.

همچنین استانداردسازی و رعایت بهداشت محصولات دریایی یکی از سیاست های سازمان شیلات ایران طی سال جاری بوده و در این راستا با متخلفان تولید غیر استاندارد و غیربهداشتی محصولات دریایی برخورد جدی شده است.

در راستای بهره مندی از سواحل، قابلیت پشت سدها، آب دریا و اقلیم دریا، پرورش ماهی در قفس یکی دیگر از سیاست های سازمان شیلات در سال جاری بوده که اقدامات ارزنده ای در این خصوص انجام شده است.

در سال جاری آبزی پروری درسواحل و آبهای داخلی برای ماهیان سردآبی، گرمابی، زینتی و خاویاری از شرایط مطلوبی برخوردار بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در سال جهاد اقتصادی ، پرورش ماهی در قفس در شمال کشور و پشت سد رحیم دلداری در دشتستان نیز صورت گرفت و قرار است این روش جدید برای تولید ماهیان خاویاری و قزل آلا نیز به کار گرفته شود.

همچنین سازمان شیلات ایران برای افزایش بهبود کیفیت، فرآوری و بسته بندی محصولات دریایی برنامه هایی را در دست اجرا دارد.

**اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان بسته حمایتی به پرورش دهندگان میگو

در سال جهاد اقتصادی در راستای حمایت از بدهکاران پرورش میگو در کشور، مبلغ یک هزار میلیارد ریال (۱۰۰ میلیارد تومان) اعتبار تامین و اختصاص یافت. این رقم فعالانی که از این صنعت دور شده بودند را به این صنعت بازگرداند.

این بسته حمایتی مربوط به مراکز تکثیر، پرورش میگو، تولید غذا، فرآوری و صادرات صنعت میگو است و بانک ها باید شرایطی را در نظر بگیرند تا میگوکاران بتوانند سود سررسید و پس از سررسید را پرداخت کرده و بدهی نداشته باشند.

با ارایه بسته حمایتی به پرروش دهندگان میگو پیش بینی می شود سال آینده تولیدات این صنعت نسبت به سال جاری رشد ۱۰۰ درصدی داشته باشد.

**تولید بیش از هفت هزارتن میگو در سال جاری

میگوکاران کشور در سال جهاد اقتصادی بیش از هفت هزار و ۵۰۰ تن میگو پرورشی تولید کردند و قرار است تا پایان برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور این رقم به ۴۸ هزارتن یعنی ۸ برابر تولیدکنونی برسد.

سازمان شیلات ایران در تلاش است با افزایش تولید میگو، قیمت این محصول را در بازار مصرف کاهش دهد تا شرایط لازم برای صادرات این محصول نیز فراهم شود.

**تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی

درسال جهاد اقتصادی همچنین مبلغ ۱۴۴ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به عنوان کمک های فنی و اعتباری و منابع داخلی بانک ها به استان ها در قالب تسهیلات با سود ۱۲ تا ۱۵ درصد به فعالان عرصه تولید محصولات شیلاتی ارایه شده است.

**اختصاص بیش از ۲۱ میلیارد تومان برای طرح تعدیل صیادان

در سال ۱۳۹۰ ، برای طرح تعدیل پره های صیادی هفت میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، صیادان کیلکاگیر مبلغ هفت میلیارد تومان و هفت میلیارد تومان برای آبزی پروری مدار بسته اختصاص یافت.

**افتتاح تعدادی پایانه و مراکز عرضه محصولات دریایی

در سال جهاد اقتصادی در سطح کشور پایانه ها و مراکز عرضه محصولات دریایی به بهره برداری رسید و وجود این پایانه ها برای مصرف داخلی و صادرات کشور قابل اهمیت است.

**واگذاری مدیریت ۲۶ بندر ماهیگیری به تعاونی های صیادی طی سال جاری

با واگذاری مدیریت بنادر صیادی به صیادان در سال جهاد اقتصادی انتظار می رود محصولات دریایی در پایانه ها و مراکز فروش به صورت مستقیم از تولیدکننده به دست مصرف کننده برسد که در این صورت با حذف دلالان ، از افزایش قیمت این محصولات در بازار جلوگیری می شود.

** اجرای ۱۶ پروژه ماهیگیری

طی سال جاری ۱۶ پروژه ماهیگیری در دست اجرا قرار گرفت و حدود ۱۰ پروژه ماهیگیری دیگر در دست مطالعه است و تا پایان برنامه پنجم توسعه نیز ۱۸ پروژه ماهیگیری مورد بهره برداری قرار می گیرد.

**اختصاص رقم ۴۰ میلیارد تومانی برای ساخت بنادر

در سال جاری رقمی معادل ۴۰ میلیارد تومان برای ساخت بنادر اختصاص یافته است.

همچنین ۲ اسکله در بندر رستمی استان بوشهر و استان خوزستان به بهره برداری رسید و ساخت تعدادی اسکله در آبادان نیز در دست اجرا قرار گرفت.

در سال جاری ۲۶ بندر صیادی به تعاونی های صید واگذار و همین امر باعث انتقال برخی از امور به مردم و در نهایت افزایش ایجاد سهم اشتغال در جامعه شد.

**رشد ۱۱ درصدی صید از ابهای آزاد

افزایش صید از آبهای آزاد یکی دیگر از سیاست های اصلی سازمان شیلات ایران است و این فعالیت در سال جهاد اقتصادی نسبت به سال گذشته بیش از ۱۱ درصد رشد داشته است.

**صید فانوس ماهیان به ۱۴ هزارتن رسید

صید فانوس ماهیان در سال جهاد اقتصادی به ۱۴ هزار تن رسید که نسبت به سال گذشته رشد ۷۰ درصدی داشته است.

همچنین در راستای احیاء و بازسازی ذخایر دریایی، بهره بردای ماهی از آب های آزاد و دریای عمان در اولویت برنامه های سازمان شیلات ایران قرار گرفت.

**صادرات آبزیان

صادرات آبزیان ایران درسال جهاد اقتصادی از نظر وزنی ۱۵ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

طی سال جاری افزایش صادرات محصولات دریایی از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و گونه هایی همچون ماهی مرکب و یال اسبی به سبد صادراتی ایران افزوده شده است.

در سال جهاد اقتصادی بیش از ۱۳۰ میلیون دلار میگو به خارج از کشور صادر شد و قرار است در افق برنامه پنجم توسعه ارزش صادرات میگو به ۵۰۰ میلیون دلار برسد.

همچنین میزان صادرات خاویار پرورشی تا پایان سال جاری به ۵۰۰ کیلوگرم می رسد و سازمان شیلات ایران در تلاش است سال آینده به حجم صادراتی معادل سه تن دست یابد.

برای نخستین بار در کشور با پرورش میگوی گونه وانامی در سایت پرورش میگوی گمیشان از توابع استان گلستان ۱۴۰ تن میگو برداشت و ۱۰۲ تن آن پس از فرآوری به کشورهای خارجی صادر شد.

کشورهای اسپانیا، لبنان، کویت و امارات متحده عربی از میگوهای صادراتی گلستان بهره مند شدند.

همچنین در سال جهاد اقتصادی تعداد ۱۶۸ هزار قطعه ماهی زینتی از استان مرکزی به خارج از کشور صادر شد.

این میزان صادرات ارزشی معادل ۲۲۴ هزار دلار داشته که بخش عمده آن به کشور عراق صادر شده است.

**افتتاح نخستین مرکز تکثیر ماهیان خاویاری

اولین مرکز تکثیر ماهیان خاویاری با توان تولید پنج میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری توسط بخش خصوصی راه اندازی شد.

همچنین سازمان شیلات ایران تا پایان برنامه پنجم توسعه به رهاسازی ۸۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی برای بازسازی ذخایر در دریاها اقدام می کند.

**راه‌اندازی نخستین پایانه بین‌المللی صادرات آبزیان با اعتبار بیش از ۷ میلیارد تومان

این پایانه در سال جهاد اقتصادی با اعتبار بیش از هفت میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در رشت به بهره‌برداری رسید.

با توجه به اینکه هنوز پایانه صادراتی آبزیان در ساری تکمیل نشده است ، بنابراین پایانه صادراتی استان گیلان نخستین پایانه بین‌المللی کشور محسوب می‌شود.

این پایانه امکانات سردخانه‌ای، تجهیزات اداری، تجاری، بازار حراج و فروش استاندارد محصولات شیلاتی برای مصرف داخلی و خارجی را دارد.

**یادداشت تفاهم همکاری سازمان شیلات ایران با کشورهای سیرالئون و بنین

امضای یاداشت تفاهم همکاری بین سازمان شیلات ایران و مسئولان شیلات کشورهای سیرالئون و بنین از دیگر فعالیت های سازمان شیلات ایران درسال جهاد اقتصادی بود.

در این راستا زمینه همکاری فی مابین مورد بحث ، بررسی و توجه دو طرف قرار گرفت و آمادگی سازمان شیلات ایران برای توسعه همکاری در تمام زمینه های شیلاتی همچون صید سنتی، تکثیر و پرورش آبزیان و آموزش کارشناسان شیلات سیرالئونی عنوان شد.

**افزایش ۱۲۰ میلیون تنی محصولات شیلاتی

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ، حجم تولیدات بخش شیلات کشور ۲۵ میلیون تن درسال بود، اما هم اکنون تولیدات این بخش به ۱۲۰ میلیون تن در سال افزایش یافته است.

**تکثیر ماهیان زینتی

در استان مرکزی ۳۴ واحد تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در شهرستان های محلات ، اراک ، ساوه ، تفرش ، خمین و شازند وجود دارد و پیش بینی می شود در سال ۱۳۹۱ ، ۱۳ میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی آب شیرین در استان مرکزی تولید و روانه بازارهای عرضه شود.

همچنین هورمون تراپی و تکثیر نیمه مصنوعی ماهی سوف در شیلات گیلان از سال ۱۳۶۸ در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان دریایی شادروان یوسف پور (سیاهکل) از طریق انتقال ماهیان سوف ماده و نر به استخر های لانه گذاری آغاز و طی سال جاری با روند خوبی مواجه شده است.

**کاهش مصرف کودهای شیمیایی آبزی پروری برای تولید محصولات ارگانیک

دستیابی به تولید محصولات آبزی پروری ارگانیک، کاهش مصرف کودهای شیمیایی آبزی پروری در دستور کار سازمان شیلات در سال جهاد اقتصادی قرار گرفت.

با توجه به اهمیت کود شیمیایی در تولید ماهیان گرمابی، نیاز آبزی پروران به کود شیمیایی سالانه بین ۳۸ تا ۴۲ هزار تن پیش بینی می شود که این نیاز هر سال برای استفاده از سهمیه کود شیمیایی یارانه ای به مراجع ذیربط در وزارت جهاد کشاورزی (معاونت بهبود تولیدات گیاهی) منعکس شده تا متناسب با میزان یارانه و موجودی کود شیمیایی این نهاده در اختیار آبزی پروران قرار گیرد.

پرورش دهندگان ماهیان گرمابی به سه نوع کود شیمیایی اوره، فسفاته و ازته برای پرورش اینگونه از ماهیان نیاز دارند.

این اقدام در سال جاری صورت گرفت، به طوریکه تاکنون ۵۰ درصد کود شیمیایی مورد نیاز آبزی پروران کشور تامین شده است.

با توجه به اینکه سه استان شمالی کشور و استان خوزستان ۹۰ درصد ماهیان گرمابی کشور را تولید می کنند، بهبود شرایط، مدیریت تولید در منابع آبی طبیعی، نیمه طبیعی و مزارع پرورش کپور ماهیان و افزایش تولید ماهیان گرمابی کشور در دستور کار قرار داشت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×