اخبار فرش ماشینی

برخورد با زیلوی ماشینی!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با خرید زیلوی ماشینی توسط سازمان میراث فرهنگی یزد، برخورد جدی می شود.

خبرگزاری موج، زیلو بافی یکی از هنرهای سنتی استان یزد است که به دلیل کاهش تعداد استادکاران این رشته در معرض فراموشی است.

در حال حاضر ۶ زیلوباف در شهر یزد مشغول به کار بوده که ۲ تن از این افراد نابینا هستند. اگرچه استادکاران اندک باقی مانده به افراد مختلف این حرفه را آموخته اند، اما ورود فرش ماشینی و موکت به بازار که قیمت های تمام شده کمتری نسبت به زیلو دارند، بازارهای این بافته را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

از دیگر مشکلات زیلوبافان استان یزد می توان به نبود طرح های جدید و تعریف کاربری های نو برای زیلو اشاره کرد. در حال حاضر از این بافته به صورت سنتی و زیرانداز در منازل استفاه می شود که خود دلیلی برای کاهش توان رقابت زیلو و فراموش شدن این صنعت است.
از سوی دیگر ایجاد کارخانه تولید زیلوی ماشینی نیز استفاده از این هنر دستی را هر روز کمرنگ تر کرده و به رقیب جدی برای اندک هنرمندان باقیمانده در این رشته تبدیل شده است. گزارش های رسیده از شهر یزد حاکی است، سازمان میراث فرهنگی استان یزد به جای خرید زیلوی دستی که با مشقت فراوان توسط استادکاران نابینای این رشته تولید می شود، به خرید زیلوهای ماشینی مبادرت کرده و این کالا را به عنوان صنایع دستی به میهمانان هدیه می کند. در واقع بودجه مصوب دولت برای خرید صنایع دستی توسط ارگان های دولتی با خرید زیلوی بی کیفیت ماشینی به انحراف رفته و نه تنها کمکی به صنایع دستی نمی کند، بلکه مایه ایجاد دلسردی در هنرمندان این رشته شده است.

معضل خرید زیلوهای ماشینی را با تهمینه دانیالی معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح کردیم.
وی در پاسخ گفت: سازمان میراث فرهنگی به هیچ وجه اجازه خرید زیلوی ماشینی را ندارد.
دانیالی تاکید کرد: با خرید زیلوی ماشینی برخورد جدی و قانونی خواهم کرد.

وی از هنرمندان استان یزد درخواست کرد: در صورت مشاهده تخلف، مراتب را برای پیگیری با شماره تلفن ۸۸۹۱۹۵۹۷-۰۲۱ در میان گذارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×