اخبار فرش ماشینی

برای برون‌رفت از مشکلات؛ صنعت نساجی اصفهان نیاز به نوسازی دارد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رئیس سازمان صنایع و معادن استان اصفهان گفت: صنعت نساجی استان اصفهان برای برون رفت از مشکلات خود نیاز به نوسازی تجهیزات تولیدی دارد.
محسن پورسینا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: در حالی‌که صنعت نساجی استان اصفهان در حال حاضر به عنوان یکی از صنایع پرچالش استان از آن یاد می‌شود در سال‌های گذشته از هفت شرکت برتر صادراتی استان حدود سه شرکت از میان واحدهای نساجی استان بوده‌اند.  برخی از واحدهای نساجی در استان اصفهان با اجرای مدیریت بهینه و استفاده از تکنولوژی به روز دنیا توانسته‌اند به موفقیت‌هایی در این صنعت دست یابند.

رئیس سازمان صنایع و معادن استان اصفهان با بیان اینکه در بخش پوشاک و محصولات نساجی در کشور ما پدیده قاچاق با شدت بیشتری به چشم می‌خورد، افزود: نبود حسایت لازم بر ورودی‌های کشور و وارد شدن حجم قابل توجهی از پوشاک به داخل به عنوان سوغات از گمرکات سبب شده تا حجم زیادی از نیاز بازار پوشاک داخل به وسیله منسوجات خارجی تامین شود.
وی اظهار داشت: بخشی از مشکلات صنعت نساجی در کشور ما به فرهنگ ایرانی در نداشتن رغبت به خرید کالای با برند ایرانی برمی‌گردد و مردم ما به اندازه‌ای که به برند خارجی تمایل نشان می‌دهند علاقه چندانی به استفاده از جنس داخلی ندارند.

پورسینا گفت: بسیاری از تولیدکنندگان منسوجات پارچه جین تولید شده در داخل را به کشورهای تولیدکننده پوشاک مانند ترکیه می‌فروشند و با دادن سفارش دوخت به آنها پس از دوخته شدن به اسم و با برند شلوار جین ترکیه در بازارهای داخلی به فروش می‌رسانند.
وی با بیان اینکه تولیدکننده داخلی پوشاک باید با افزایش کیفیت تولیدات خود این اعتماد را برای مشتری خود به عنوان خریدار یک کالای ایرانی به وجود آورد، افزود: درحالی‌که مصرف پوشاک در کشور ما بالا است از طرفی به دلیل نبود حمایت‌های لازم از سوی دولت و از طرفی به دلیل بالا نبودن کیفیت تولیدات داخلی، ریسک تولید برخی از منسوجات مانند چادر مشکی در داخل بسیار زیاد شده است.
رئیس سازمان صنایع و معادن استان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر کشورهای چین و ژاپن یک بازار محلی برای فروش چادر مشکی در ایران به دست آورده‌اند که با حضور یک رقیب ایرانی نیز میدان را خالی نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه قوانین حمایتی خاصی به ویژه در بخش نساجی کشور در سال‌های گذشته برای کمک به این صنعت وضع شده است، اظهار داشت: صنعتگرانی که با مشکل در واحدهای تولیدی خود مواجه می‌شوند عمده بار خود را بر دوش دولت می‌گذارند و افرادی که توان مالی بالایی برای سرمایه‌گذاری در این بخش دارند کمتر حاضر به سرمایه‌گذاری در کشور می‌شوند.
پورسینا اضافه کرد: صنایع نساجی استان نیاز به نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات خود در بخش تولید دارند و با توجه به اینکه بیشتر تجهیزات مورد نیاز در این بخش از طریق واردات تامین می‌شود در حال حاضر محدودیت ارزی برای وارد کردن این کالاها به کشور وجود ندارد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر تعرفه واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز در صنعت نساجی مناسب است، اما در صورتی‌که قواعد علمی حاکم بر تولید و سرمایه‌گذاری در این بخش رعایت نشود منسوجات ترکیه‌ای تمام بازارهای پوشاک ایران را تصرف می‌کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×