اخبار فرش ماشینی

بخشی از بازار فرش ایرانی محصور فرش‌هایی از پاکستان و چین

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

امروز بخشی از بازار فرش ایرانی را فرش‌هایی از پاکستان و یا چین گرفته است و تاجران بزرگ در آمریکا و یا اروپا بر روی فرش‌های ایرانی فعالیت کمتری می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصادی آنا، محمدرضا ابریشم چی، فعال حوزه فرش دستباف در حاشیه نمایش فرش، پیش از حراج تخصصی فرش، ضمن بیان این مطلب گفت: بابیان اینکه در این حراجی، نمایندگانی از حوزه صنعت فرش و گردشگری و متولیان امر در این حوزه حضور دارند گفت: برای قیمت‌گذاری فرش‌ها کارشناسانی از بازار فرش، فعالان و متخصصان این هنر و صنعت و خبرگان از ایران و خارج از کشور داریم.

حراج فرش، فروش آن به قیمت پایین نیست

ابریشم چی عنوان کرد: حراج تخصصی فرش به معنی فروش فرش‌ها به قیمت پایین و کمتر از ارزش آن‌ها نیست. ما برای برگزاری این حراج که امسال تجربه دوم ماست، با مشکلاتی مواجه بودیم اما درنهایت توانستیم برای دومین بار این حراج را برگزار کنیم. هدف ما کسب درآمد از این کار نیست چراکه می‌توانستیم به‌راحتی با سرمایه‌گذاری در دیگر بخش‌ها سود بهتری به دست آوریم؛ هدف اصلی ما احیای عزت بیشتر فرش ایرانی در تمام دنیاست.

ابریشم چی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره قیمت‌گذاری در این بخش گفت: برای هر اثر دو برآورد کمینه و بیشینه توسط کارشناسان تعیین‌شده است. این نرخ برای هر اثر متغیر است. البته ازنظر کارشناسان فرش ایرانی قیمت ندارد.

وی ادامه داد: اغلب فرش‌های موجود در این مجموعه نمونه مشابه ندارد. این فرش‌ها مصداق فرهنگ، تمدن، هنر و عشق ایرانی است .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ابریشم چی بابیان اینکه ایرانی‌ها همچنان ارزش فرش‌های ایرانی را می‌دانند، با اشاره به بازار فروش فرش‌های ماشینی نیز اظهار کرد: صادرات میلیاردی فرش‌های ماشینی در سال نشانه خوبی برای کشور است؛ ولی نکته مهمی که در مورد فرش‌های دستباف وجود دارد این است که این نوع فرش‌ها به مهارت‌های خاص و منحصربه‌فردی نیاز دارد که متأسفانه به دلیل اینکه تعداد محدودی این تخصص را در قرون گذشته داشتند و درعین‌حال تجربیات آن‌ها نیز نسل به نسل منتقل نشد، بسیاری از مهارت‌ها در بافت فرش‌های دستباف کمرنگ شده است. این موضوع موجب بالا رفتن ارزش این میراث گران‌بهاست. بررسی آثار به یادگار مانده از تاریخ کهن ایرانیان، می‌تواند رموز فرهنگی بسیاری را برای ما بگشاید. این بی‌شک پیوندی ناگسستنی بین آداب تمدنی ایرانیان در قرون مختلف است و این انگیزه اصلی گردانندگان مجموعه هنری خانه حراج بوده است. جمع‌آوری این فرش‌ها و نگاه به آن‌ها از منظر تخصصی در این حراج مدنظر قرارگرفته است.

وی بابیان اینکه در این حراج نمایندگانی از حوزه صنعت فرش و گردشگری و متولیان امر در این حوزه حضور دارند، گفت: برای قیمت‌گذاری فرش‌ها کارشناسانی از بازار فرش،فعالان و متخصصان این هنر و صنعت و خبرگان از ایران و خارج از کشور داریم. اغلب فرش‌های ما قدمت بالایی دارند که امیدواریم موردتوجه کارشناسان صنعت فرش قرار گیرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×