اخبار فرش ماشینی

باید در تولید “فرش” از روش‌های خانگی به سمت روش‌های کارگاهی برویم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه گفت: باید در تولید فرش استان از روش‌های خانگی به سمت روش‌های کارگاهی برویم.

مهندس رضا رحیمی با بیان اینکه فرش کرمانشاه چند سال است که دچار رکود شده، گفت: از زمان شروع به کار دولت تدبیر و امید در استان صنعت فرش مورد توجه ویژه قرار گرفت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با اشاره به مهمترین اقدامات صورت گرفته، افزود: احیا تشکل‌ها و تعاونی‌های فرش از مهمترین این اقدامات بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه اظهار کرد: همچنین برای بهبود شرایط بافندگان نیز چاره اندیشی شده و تسهیلات مناسب و آموزش برای انها در نظر گرفته شده است.

رحیمی ادامه داد: تکمیل زنجیره پشم، فرآوری، تولید و در نهایت بازار فروش برنامه مهم دیگر است که ارزش افزوده بیشتری را برای فرش استان در پی دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه اظهار کرد: یکی از اولین گام‌ها احیا نقشه‌ها ی فرش و نوآوری در نقشه‌های فرش استان بود که این مهم را پیگیری کردیم.

وی در ادامه پشم گوسفندی کرمانشاه را از مرغوب ترین پشم‌های ایران دانست و عنوان کرد: بر اساس آمار جهاد کشاورزری، حداقل ۳۰۰۰ تن پشم در سال در استان تولید می‌شود که طی ۲.۵ سال اخیر با تدابیری که اندیشیده شده حدود نیمی از این مقدار در قالب کارگاه‌های کوچک و متوسط در استان شست و شو، نخ‌ریسی، رنگ رزی و … می‌شود.

به گفته این مسئول، قرار است واحدهای بزرگتری برای فرآوری پشم در استان راه‌اندازی شود که چند سرمایه‌گذار نیز در این بخش اعلام آمادگی کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه ابراز امیدواری کرد همه ۳۰۰۰ تن پشم تولیدی استان به زودی در داخل کرمانشاه فرآوری شود و مستقیم برای صنعت فرش داخل استان به کار گرفته شود.

رحیمی استفاده از نخ نامرغوب را از معضلات صنعت فرش استان دانست که روی کیفیت فرش تاثیر می‌گذارد و یادآوری کرد: با فرآوری کامل پشم در داخل استان، نخ با کیفیت در اختیار بافندگان قرار خواهد گرفت.

وی گفت: کیفیت نخ و فرش مهمترین مولفه در فرش است و آنچه که فر ش فایران و کرمانشاه را در دنیا متمایز و مورد پسند کرده کیفیت فرش است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود توجه به خود بافنده‌ها را نیز اصل مهم دیگری در فرش کرمانشاه دانست و خاطرنشان کرد: ما هم اکنون ۵۰ هزار فرد آموزش دیده و ماهر در زمینه فرش داریم.

رحیمی با بیان اینکه این رقم نسبت به نقاطی مانند تبریز، اصفهان و … که در فرش پیشتاز هستند عدد کمی است، ابراز امیدواری کرد، با تامین منابع بتوانیم امسال آموزش ۳۰ هزار نفر دیگر را در استان داشته باشیم که با همکاری بخش‌های مختلف از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و … صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: البته ما در این آموزش‌ها به دنبال آموزش با سطح بالا و به صورت عملی هستیم، بگونه‌ای که افراد بتوانند بنشینند پای دار قالی و کار کنند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید در حوزه فرش از روش‌های خانگی به سمت روش‌های کارگاهی برویم، افزود: روش‌های خانگی کمتر جواب می‌دهند، اما کنار گذاشته نمی‌شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه معتقد است، در روش‌های کارگاهی می‌توان از وجود آقایان هم بیشتر استفاده کرد و استان‌هایی که در فرش پیشرو هستند از این روش بهره گرفته‌اند.

رحیمی از برنامه‌ریزی برای پرداخت فرش هم خبر داد و گفت: پرداخت فرش آخرین مرحله تولید و شامل نوعی شست و شو به روش خاص است که در اولویت‌ ما برای تکمیل زنجیره فرش قرار دارد و در نظر داریم کارگاهی را نیز در این خصوص راه‌اندازی کنیم.

وی آخرین حلقه فرش را بازار فروش خواند و تاکید کرد: در این حوزه نیز جلساتی را با فروشندگان، صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش داشتیم و دنبال خرید از سایر استان‌ها نیز هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه از همکاری با شرکت سهامی فرش ایران و کمیته امداد هم خبر داد که بر اساس آن فرش‌هایی که تولید می‌شود خریداری گردد.

رحیمی اظهار کرد: به هر حال صنعت فرش کرمانشاه صنعتی با قدمت و تجربه زیاد است که نمونه بارز آن را در فرش سنقر داریم.

به گفته این مسئول، این صنعت می‌تواند بسیاری از خانوارهای استان را مشغول کار کند و ارزش افزوده فراوانی در پی داشته باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×