اخبار فرش ماشینی

بالاترین میزان بهره وری؛ چیزهایی که باید برای تولید نخ فرش ماشینی بدانید!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرش کالایی است که ریشه در تاریخ بشر دارد تا جایی که سوابق آن از هزار سال پیش همراه ما بوده است. امروز این صنعت بسیار مهمتر، قوی تر و گسترده تر شده است.
در طول ۵۰ سال گذشته اهمیت انواع مختلف مواد اولیه مصرفی در صنعت فرش به طور گسترده ای تغییر کرده است.
تا اوایل قرن بیستم تقریباً درصد زیادی از مواد اولیه مصرفی در تولید فرش را مواد طبیعی مانند الیاف پنبه و پشم تشکیل می دادند اما در حال حاضر سهم این الیاف طبیعی تنها ۱۲ درصد از کل بازار است و این الیاف مصنوعی و بشر ساخت هستند که ۸۸ درصد بازار را تسخیر کرده اند که البته چندان هم خبر خوبی نیست اما با توجه به رشد مصرف و جمعیت و افزایش کاربردهای کفپوش ها در محیط های اداری، تجاری، هتل ها و … اجتناب ناپذیر است.
الیاف مصنوعی که در حال حاضر در صنعت تولید کفپوش مصرف می شوند عمدتاً سه لیف پلی استر، پلی پروپیلن و پلی آمید می باشد.
در صنعت تولید فرش های ماشینی و موکت های تافتینگ الیاف به هر دو شکل فیلامنتی و یا استیپل مصرف می شوند اما به طور کلی فیلامنتی ها بسیار محبوب تر هستند چرا که هزینه تولید آن ها و به طور کلی کفپوش های تولیدی از آن ها پایین تر است و نیاز به نگهداری و مراقبت کمتری هم دارند. جهت تولید نخ های فرش فیلامنتی معمولاً به پلیمری نیاز است که پس از ذوب شدن در اکسترودر با فشار از اسپینرت ها عبور داده شود. در مواردی که نخ های رنگی تولید می شوند با استفاده از یک سیستم اندازه گیری دقیق رنگ به اکسترودر اضافه می شود.
در ادامه ۱۴۴ فیلامنت منحصر تولید می شوند که بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دی تکس هستند. پس از آن به منظور ایجاد خصوصیات ویژه در نخ های فیلامنتی که قابلیت مصرف آن ها در صنایع نساجی را فراهم می کند فیلامنت ها از گودت ها عبور داده می شوند و پس از عبور از سیستم های خنک کننده از رشته های نازک فیلامنتی به نخی حجیم و فیلامنتی تبدیل می شوند. واحدهای درگیرکننده فیلامنتها نیز موجب می شوند خصوصیات نهایی مورد نظر در نخ ایجاد شود و در نهایت نخ ها روی بوبین پیچیده می شوند.
سرعت پیچش نخ ها یا به عبارتی سرعت برداشت نخ به نوع پلیمر و نخ بستگی دارد اما به طور نرمال برای نخ فرش پلی پروپیلن استاندارد ۳۰۰۰ متر بر دقیقه است. یکی از مشهورترین و کارآمدترین سیستم های تولید نخ های فرش BCF در جهان متعلق به شرکت اورلیکون نیومگ است که تحت نام های S5، S3، sytec one و+s به بازار عرضه شده اند هر کدام از این ماشین ها برای تولیدات و نیازمندیهای خاصی طراحی شده اند. در حال حاضر مدل S5 پرفروش ترین مدل ماشین آلات تولید نخ بی سی اف فرش است. ماشین +s در واقع مجموعه ای از خصوصیات خوب و منحصر به فرد مدل های S3، S5 است که به لطف افزایش ارتفاع و طول پروسه ریسندگی به سرعت تولید بسیار بالاتری نیز دست پیدا کرده است. این تغییر موجب افزایش بهره وری و تولید ماشین تا ۱۰ درصد در تولید نخ های ۱۳۰۰ دی تکس و ۴۰ درصد در تولید نخ های ۱۳۰۰ دی تکس و ۴۰ درصد در تولید نخ های ۲۱۰۰ دی تکس شده است. همچنین طراحی جدید مکانیسم وایندر این ماشین تا ۹۹ درصد افزایش بهره وری را به دنبال داشته است.

در ادامه پروسه تولید نخ بی سی اف
به طور دلخواه و بسته به نوع کاربرد، نخ های BCF می توانند چند لا و یا تابیده شوند. به طوری که یک نخ به طور مجزا و یا چند نخ با ضخامت های مختلف می توانند تابیده شوند. همچنین برای اینکه تولیدکنندگان مطمئن باشند پروسه تابندگی ماندگار است، به وسیله پروسه ترموست کردن می توانند با استفاده از بخار و گرما آن را تثبیت کنند. ■

ترجمه: بهنام قاسمی- مجله کهن

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×