جذاب‌ترین‌ها

گزارش پنجمین نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

پنجمین نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران به طور همزمان با نخستین جشنواره داروهای گیاهی و صنایع وابسته و اولین جشنواره تبلت و نوت بوک برگزار شد. نمایشگاه امسال نشان داد که تا چه حد توانسته در صنعت فرش ماشینی ما تاثیر گذار و موجب پیشرفت باشد.

فرش ماشینی؛ تنها در اوج

مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران با حضور آقای دکتر مردانی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، جناب آقای داوود کاشفی مدیر عامل شرکت اوراسیا نوید (مجری برگزاری نمایشگاه) آقای مهندس مهدی یکتا دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران، آقای حائری دبیر انجمن نساجی و جمعی از صاحبان صنایع نساجی، جمعی از نمایندگان مجلات تخصصی و خبرنگاران خبرگزاری ها برگزار شد.

این نمایشگاه که از تاریخ ۱۲ شهریور آغاز به کار نمود تا روز ۱۵ شهریور ماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران پذیرای علاقمندان و فعالان این صنعت بود. این نمایشگاه در ۷ سالن و در فضایی به وسعت ۲۵ هزار متر مربع برگزار می شود.

در نمایشگاه سال جاری تعداد ۱۱۲ تولیدکننده ایرانی و خارجی که از برترین برندهای فرش ماشینی، موکت و کفپوش ایران و منطقه هستند حضور دارند. آمارهای منتشر شده توسط شرکت اوراسیا نوید، مجری برگزاری نمایشگاه حکایت از آن دارد که در نمایشگاه پنجم هم همه شاخص های مهم دارای رشد قابل توجهی بوده اند. بنابر آمارها امسال تعداد غرفه گذاران این نمایشگاه ۶ درصد و فضای نمایشگاهی نیز حدود ۲۰ درصد رشد داشته که بسیار امیدوار کننده است. این آمارها نشان می دهد که صنعت فرش ماشینی و موکت در حال دستیابی به یک برند نمایشگاهی بسیار خوب و پویا است که به طور قطع یکی از نیازهای به روز این صنعت برای رشد و تکامل می باشد.

آقای داوود کاشفی در حاشیه مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه فرش ماشینی، موکت و کفپوش ها به خبرنگار مجله نساجی کهن گفت: «ما بسیار خرسندیم که توانستیم امسال هم با همکاری مثال زدنی واحدهای تولیدی به ویژه شرکت های فرش ماشینی این نمایشگاه را همراه با رشد شاخص های اساسی برگزار کنیم. امسال در کنار رشد فضا و غرفه ها با توجه اینکه نمایشگاه به روزهای پایانی هفته ختم می شود اطمینان با افزایش قابل توجه تعداد بازدیدکنندگان و افزایش سطح کیفی آنها روبرو شدیم.»

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آقای کاشفی همچنین با اشاره به بحث صادارت که از مهمترین مسائل و نیازهای این صنعت در حال حاضر است افزود: «در حال حاضر فرش ماشینی برای حمله به بازارهای صادراتی و فتح آنها تا دندان مسلح است. صنعت فرش ماشینی امروز در بخش تولید با کیفیت و متنوع، طراحی، دانش و تجربه و البته از نظر تجهیز به تکنولوژی های روز دنیا در اوج قرار دارد و تنها منتظر مشخص شدن نقشه راه صادراتی خود است. در حال حاضر نیز صادرات این صنعت نسبت به کل صنعت نساجی وضعیت خوبی دارد اما این صنعت توانایی دستیابی به چندین برابر صادرات فعلی را هم دارد. ما برای بحث صادرات در حاشیه این نمایشگاه برنامه های بسیار خوبی داشتیم که غرفه گذاران عزیز شاهد آن بودند.»

این صنعت نزدیک به نیمی از ارزش صادرات سالیانه صنایع نساجی را به خود اختصاص داده و در سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشته و باعث ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم زیادی در کشور به ویژه در شهرهایی مانند کاشان، آران و بیدگل، مشهد، یزد و… شده است. ظرفیت نصب شده این صنعت حدود ۱۵۰ میلیون متر مربع و تولید سالیانه آن بالغ بر ۸۰ میلیون مترمربع است.
نکته جالب توجه اینکه واردات این کالا به کشور کمتر از ۱۰ میلیون دلار است که نشان دهنده قدرت بالای این صنعت در تامین مناسب نیاز بازارهای داخلی به فرش ماشینی و موکت است.

همانطور که قبلاً هم پیش بینی کرده بودیم نمایشگاه امسال نمایشی از خلاقیت، نوآوری و محصولات جدید بود. از مهمترین بخش های نمایشگاه امسال می توان به ارائه ماشین تراش فرش ماشینی توسط شرکت ضربان صنعت اشاره کرد. این ماشین برای اولین بار در ایران توسط این شرکت طراحی و ساخته شده است و فصل جدیدی از تولید فرش های ماشینی فانتزی در ایران آغاز کرده است. در همین شماره از مجله کهن می توانید متن کامل مصاحبه ها با این شرکت و مشخصات کامل تری از این دستگاه را بخوانید. از دیگر بخش های مهم نمایشگاه امسال، نمایش فرش ۱۰۰۰ شانه بود. شاید این نمایشگاه از اولین نمایشگاه های دنیا در بخش فرش و کفپوش باشد که این فرش زیبا و جدید را به معرض دید عموم می گذارد. در نمایشگاه فرش امسال چندین شرکت به ارائه فرش ۱۰۰۰ شانه پرداختند که البته تمام آن ها تاکید خاصی بر اول بودن داشتند! فارغ از اینکه کدام شرکت اولین تولیدکننده این فرش است تولید و ارائه این فرش به بازار، خبر خوبی برای صنعت فرش ماشینی ما بود. از دیگر محصولات و نو آوری های ارائه شده در این نمایشگاه فرش هوشمند بود که در شماره قبلی مجله کهن در مورد مشخصات فرش های هوشمند مقاله ای را چاپ کرده ایم. البته متاسفانه طبق روال همیشه در کشور ما در رسانه های مختلف این فرش به عنوان نخستین فرش هوشمند جهان!!! معرفی شد که باید بگوئیم این فرش قطعاً نخستین فرش هوشمند جهان نبود و قبل از این در سایر نقاط جهان تحقیقات گسترده ای بر روی این فرش انجام و نمونه های مختلفی با کاربردهای گسترده، از آن ساخته شده است اما اینها هیچ چیزی از ارزش کار شرکت داخلی تولید و عرضه کننده این فرش، نمی کاهد و جای مباهات است که صنعت فرش ماشینی ما فاصله تکنولوژیکی خود با جهان را به حداقل ممکن رسانده است.

از نکات مثبت دیگر پنجمین نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران تنها نبودن مجری نمایشگاه در تبلیغات نمایشگاهی و جذب بازدیدکنندگان بود چرا که با مشارکت چند برند معتبر و خوب فرش ماشینی کشور مجری نمایشگاه توانست تبلیغات گسترده تری در جهت جذب حداکثر مخاطبین به این نمایشگاه انجام دهد. با این حال به نظر می رسد این بخش یعنی افزایش تعداد و البته افزایش سطح کیفی بازدیدکنندگان از مهمترین چالش های مجری نمایشگاه در سال آینده باشد. در گفتگوهای متعددی که با تولیدکنندگان و دست اندرکاران این صنعت داشتیم همواره بحث بازدیدکنندگان نمایشگاه از دغدغه های اصلی آن ها بوده است.

چشم انداز پر امید نمایشگاه کفپوش و فرش ماشینی تهران در سال ۱۳۹۳

آنچه به نظر می رسد اینکه نمایشگاه کفپوش ها، فرش ماشینی و موکت تهران در سال آینده یعنی در ششمین دوره خود وارد مرحله تازه ای خواهد شد و همه باید برای برداشتن گامی بلند آماده شویم و دست به دست هم دهیم.

محورهای توسعه نمایشگاه در سال آینده می تواند بر موارد زیر استوار باشد:
۱-افزایش سطح کیفیت بازدیدکنندگان داخلی و تمرکز بر روی افزایش ملموس بازدیدکنندگان، تجار و بازرگانان بین المللی. قطعاً ششمین دوره نمایشگاه زمانی است که مجری نمایشگاه باید قدرت و توان خود را در این مورد به ویژه افزایش تجار و هیات های تجاری خارجی نشان دهد در غیر این صورت قطعاً نخواهد توانست انتظارات روز افزون صنعت فرش ماشینی را پاسخگو باشد.
۲-تمرکز بر افزایش تعداد شرکت های غرفه گذار خارجی با توجه به بهبود اوضاع اقتصادی و سیاسی در کشور
۳-تلاش در جهت افزایش سطح خدمات ارائه شده به غرفه گذاران از طریق مدیریت ظرفیت های موجود
۴- توجه و تکیه بر نوآوری و برگزاری همایش ها، مسابقات و بخش های جانبی در حاشیه نمایشگاه و تلاش در جهت افزایش محتوای فنی و علمی نمایشگاه

در زیر نظرات مجری نمایشگاه در رابطه با نمایشگاه امسال را نیز جویا شده ایم:

فاصله زیادی با نمایشگاه دموتکس نداریم!!

در ارتباط با نمایشگاه و حضور شرکت ها  و نقاط قوت آن نسبت به سال گذشته توضیح دهید.

نمایشگاه پنجم نسبت به دوره های قبل به نظرم خیلی شکوهمند تر برگزار شده است. اغلب شرکت ها با توجه به محبوبیت این نمایشگاه در ایران و منطقه از آن استقبال می کنند و این رویداد را بهترین مکان برای نمایش توانمندی های خود می دانند که این برای نمایشگاه یک نقطه قوت است. این نمایشگاه حقیقتا محلی برای نوآوری ها و ابتکارات جدید این صنعت است. امسال نمایشگاه از این نظر بسیار قوی بود و شاهد به نمایش درآمدن فرش های هزار شانه با ویژگی های بسیار منحصر به فرد، فرش های هوشمند و بسیاری دیگر از نوآوریها بودیم که از دستاوردهای قابل توجه این نمایشگاه است. در بخش ماشین آلات نیز چندین شرکت، ماشین آلات بسیار خوبی را که برخی از آنان مانند ماشین آلات کاروینگ فرش کاملا ساخت ایران هستند را به نمایش گذاشتند. به نظر من این نمایشگاه توانسته در منطقه به خوبی برای خود جا باز کند. به اعتقاد بسیاری از شرکت ها این نمایشگاه با استانداردهای نمایشگاه های خوب و بین المللی دنیا فاصله زیادی ندارد. اگر نمایشگاهی مانند دموتکس را معیار خود در نظر بگیریم درست است که با آن فاصله داریم اما این فاصله دیگر زیاد نیست. امیدواریم در سال های آتی با عادی شدن روابط و بهبود یافتن شرایط اقتصادی بتوانیم به شرایط خوب این نمایشگاه نزدیک شویم.

– در سخنان خود به شناخته شدن این نمایشگاه در منطقه اشاره کردید. لطفا در این رابطه بیشتر توضیح دهید.

همانطور که عرض کردم به اذعان بسیاری از کارشناسان امروز این نمایشگاه از نمایشگاه های دموتکس دبی، دموتکس استانبول و دموتکس مسکو بسیار قوی تر برگزار می شود و این گفته من و تیم برگزاری نیست.

برخی از مشکلات در کنترل ما نیست . مثلا ممنوع شدن واردات فرش به ایران و نیز محدودیت های تحریم و مشکلات اقتصادی موجب شد شرکت های خارجی تمایلی به این نمایشگاه نداشته باشند. یعنی حتی شرکت هایی هم که علاقمند به حضور در بازار ایران هستند نمی توانند به ایران بیایند. علاقمندی و سیگنال هایی که امسال از سراسر جهان دریافت کردیم نشان دهنده این است که فعالیت های بازاریابی ما برای این نمایشگاه در عرصه بین المللی بسیار خوب بوده است.
ما در هند، ترکیه و چین در حال حاضر بازاریاب فعال و مقیم داریم که شرکت های خوبی را هم برای این نمایشگاه معرفی کردند اما نتوانستیم آنها را در این نمایشگاه داشته باشیم.

در حوزه داخلی با همکاری دو برند خوب که اسپانسر ما بودند توانستیم تیزرهای تبلیغاتی مناسبی را در شبکه های مختلف تلوزیونی داشته باشیم که همین جا لازم می دانم از دو شرکت فرش ایران زمین و فرش پدیده کمال تشکر را داشته باشم. با تبلیغات گسترده اینترنتی، اس ام اس و تمام نشریات تخصصی را پوشش داده ایم. تبلیغات تلوزیونی ما امسال در شبکه های ۱، شبکه ۲، شبکه سه، شبکه ۵، شبکه خبر و … پخش شد.

در حوزه تبلیغات شهری ۶ بیلبورد در نقاط مختلف شهر تهران را در برنامه داشتیم که فکر می کنم به خوبی توانسته ایم اطلاع رسانی کنیم. در شبکه مترو تهران به شکل گسترده ای تبلیغات کردیم  و… که فکر می کنم برای یک نمایشگاه تخصصی در حد بودجه ای که داریم بسیار خوب باشد. در پایان از همه شرکت ها  و فعالان این صنعت که امسال هم ما را برای برگزاری این نمایشگاه یاری کردند تشکر و قدردانی می کنم.

نگارش: بهنام قاسمی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×