اخبار نساجی

بازدهی بورس منفی شد

 

بازدهی بورس منفی شد

سرانجام مقاومت بورس تهران در برابر عرضه‌های سنگین و معاملات توام با افت قیمت سهام شکست و نمایشگر بورس تهران زیان سرمایه‌گذاران را رقم زد.بر این اساس با افت ۲۵۷ واحدی شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات روز گذشته، بازده بازار از ابتدای سال جاری تاکنون منفی شد، در حالی که شاخص کل در پایان سال ۹۰ به ۲۵ هزار و ۹۰۵ واحد رسیده بود، سیر نزولی بازار طی هفته‌های اخیر موجب شد تا شاخص کل بورس تهران دیروز به سطح ۲۵ هزار و ۶۸۱ واحد برسد. به این ترتیب بازده بورس تهران در سال‌جاری به منفی ۸۶/۰ درصد رسید.

به گزارش افکارنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، دومین افت سنگین شاخص در هفته جاری تکلیف بازدهی بازار سهام در سال ۹۱ را مشخص کرد و شاخص به سوی زیان سرمایه‌گذاران بورس اوراق بهادار در سال جاری متمایل شد.

با افت ۲۵۷ واحدی شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات روز گذشته بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام از ابتدای سال جاری تاکنون منفی شد.

در حالی که شاخص کل بازار سهام در خاتمه داد و ستدهای سال ۹۰ به ۲۵ هزار و ۹۰۵ واحد رسیده بود، سیر نزولی این شاخص طی هفته‌های اخیر موجب شد تا شاخص کل بورس تهران دیروز به سطح ۲۵ هزار و ۶۸۱ واحد برسد. به این ترتیب بازده بورس تهران در سال جاری به منفی ۸۶/۰ درصد رسیده است. همزمان با افت شاخص کل دیروز بازار ارز و سکه روند صعودی خود را ادامه دادند، تا دلار آمریکا مجددا به مرز ۲هزار ریال نزدیک شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کارشناسان بازار نگرانی از محدودیت‌های بین‌المللی و عدم هماهنگی معامله‌گران حقوقی و عمده بازار را مهم‌ترین‌ دلایل افت شاخص در روزهای اخیر قلمداد می‌کنند. این درحالی است که دیروز شایعاتی در مورد تلاش مسوولان بازار برای هماهنگ‌سازی معامله‌گران حقوقی برای جمع‌آوری عرضه‌ها و کنترل شاخص در بازار مطرح بود که تحت همین شرایط بازار شروعی رو به تعادل داشت و برخی از صف‌های فروش جمع آوری شدند اما با این وجود تشکیل صف فروش سنگین برای فولاد مبارکه و جمع آوری ۱۰میلیون سهم از این صف فروش عملا در میانه بازار دیروز تعادل شکننده بازار را به هم ریخت تا برای دومین بار شاخص به شدت افت کند. بر این اساس تنها ۱۹نماد از ۱۸۲نمادی که به روی تابلو رفتند رشد قیمت را تجربه کردند؛ روز شنبه نیز تنها ۱۱نماد مثبت در بازار معامله شده‌اند. هر چند دیروز شاخص کل نیز بر افت بازدهی سال جاری تاکید کرد اما در واقع به دلیل افت شدید ارزش بازار نمادهای عمده، میزان زیان معامله‌گران به مراتب بیش از رقم کنونی است.

در بازار دیروز سهام پالایشگاه بندرعباس در بازار عرضه شد که این عرضه با خرید‌های سنگین معامله‌گران حقوقی از جمله صندوق نفت، هلدینگ نفت و گاز پارسیان و تامین اجتماعی با موفقیت به پایان رسید. پالایشگاه بندرعباس دیروز در قیمت یک هزار و ۱۴۰ریال در بازار کشف قیمت شد که با این قیمت ارزش بازار پالایشگاه نفت بندرعباس به حدود یک هزار و ۶۰۰میلیارد تومان رسید که در برابر ارزش جایگزینی شرکت رقم بسیار اندکی به شمار می‌رود.

در گروه فلزی دیروز شرکت ۲۰ میلیارد تومانی فرو‌سیلیس ایران برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۰ طبق صورت‌های حسابرسی شده سود هر سهم را به طور خالص مبلغ ۷۴۰ ریال اعلام کرده که نسبت به سال مالی گذشته ۹ درصد افزایش داشته است.

شرکت فروسیلیس ایران در پیش‌بینی حسابرسی شده مربوط به سال مالی ۹۱، عایدی هر سهم را بطور خالص مبلغ ۷۵۴ ریال اعلام کرده بود که بر اساس اصلاحیه ارائه شده این مبلغ را با کاهش ۲۷ درصدی به ۵۴۷ ریال رسانده است و دلیل آن را توقف خط تولید به علت حادثه مورخ ۳ فروردین ۹۱ اعلام کرده که بر اثر آن عایق بندی کف کوره ذوب فروسیلیسیم با مشکل روبه‌رو شده و تعمیرات اساسی آن ۳ ماه زمان خواهد برد.

در گروه سیمانی دیروز گزارش سازمان بازرسی کل کشور جالب توجه بود. براساس این گزارش اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ و به تبع آن آزاد‌سازی قیمت حامل‌های انرژی در مرحله اول تاثیر بسیار مهمی بر فرآیند تولید در کارخانه‌های صنعتی معدنی خواهد داشت. در کارخانه‌های مذکور حامل‌های انرژی از جمله برق، گاز، گازوئیل، مازوت و بنزین تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده محصولات تولیدی خواهد داشت.

از بین صنایع مهم و تاثیرگذار در کشور می‌توان به صنایع سیمان و مس اشاره داشت. قطعا اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ تنها بر کارخانه‌ها و معادن فوق تاثیرگذار نبوده و شرکت‌های متعددی را که به عنوان پیمانکار در این بخش‌ها فعالیت می‌نمایند نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
در گروه بانکی دیروز گزارش دیگری از سازمان بازرسی در مورد تخلفات یک بانک منتشر شد که نگرانی سهامداران را به همراه آورده است.
به گزارش فارس و براساس گزارش منتشره قراردادهای منعقد شده با هیات‌ اجرایی برای راه‌اندازی بانک در شرف تاسیس، ماهیت پیمانکاری داشته و پروژه محور بوده است. لذا پرداخت مبالغی تحت عنوان عیدی و پاداش و سایر مزایا به اعضای این هیات‌ فاقد وجاهت قانونی بوده است.

این گزارش می‌افزاید: قبل از طی مراحل قانونی و تاسیس نهایی بانک، هزینه‌هایی بابت ایجاد چند شعبه پرداخت شد که خلاف مقررات بانک مرکزی است. همچنین قبل از تاسیس نهایی بانک، مبالغی به عنوان علی‌الحساب حقوق کارکنان شعب ایجاد شده ولی راه‌اندازی نشده پرداخت شد که فاقد وجاهت قانونی است.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: برای تامین هزینه‌های تاسیس این بانک، مبلغ ۴۵ میلیارد ریال تسهیلات به نرخ ۳۰ درصد از یک بانک خصوصی دریافت شد و بازپرداخت آن معادل ۳/۴۹ میلیارد ریال از محل منابع بانک تاسیس شده انجام گرفته که این اقدام نیز خلاف قانون است. این گزارش نگرانی سهامداران را از تبدیل وضعیت این بانک به شرایطی نظیر بانک‌های آریا و آرین سبب شده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری همچنان ضعیف بود که در آن ۱۵۱میلیارد تومان سهام مورد داد و ستد قرار گرفت که ۵۴درصد آن را معاملات پالایشگاه بندر عباس تشکیل داد. از ۱۸۲نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۵۸ نماد با کاهش قیمت و ۱۹نماد با رشد ارزش همراه شدند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×