اخبار نساجی

بازار کفش چند صد ساله چرم همدان در انحصار چشم بادامی‌ها / تنها یک واحد تولیدی باقی مانده است!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

کفش چرم همدان که از دیرباز پرچم‌دار صنعت این استان بوده اکنون رو به انقراض است و با وجود فریادهای مسئولان برای احیای صنایع و ایجاد اشتغال در استان این صنعت قدیمی و مهم رو به فراموشی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، وقتی به ۲۰ سال قبل برمی‌گردم پدر بزرگ خود را با سن و سال بالایی در کفاشی می‌بینم که در حال تولید کفش چرم با کیفیت مرغوب بود.

آن‌ سال‌ها وقتی در بازارها قدم می‌زدیم کفاشی‌های بسیاری دیده می‌شد که کفش‌های مرغوب و چرم را با دستان خود تولید کرده و وارد بازار می‌کردند.

در زمان‌های قدیم کار کفاشی در همدان از شغل‌های اول و مورد علاقه مردم بود و مردم فرزندان خود را با علاقه به این کار تشویق می‌کردند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کفش‌های چرمی که از چرم طبیعی تولید می‌شد، کفش‌های چرم دست‌دوز که در پای هر شهروند همدانی شهر دیده می‌شد ولی امروزه وقتی پا در بازار کفش همدان می‌گذاریم تنها مغازه‌های فروش کفش دیده می‌شود و هیچ خبری از تولیدی کفش چرم نیست.

با دقت در بازار دیده می‌شود که کفش‌های مرغوب چرمی جای خود را به کفش‌های چرم مصنوعی و یا کفش‌های چینی و قاچاق داده‌اند.

با کمی دقت بیشتر مشاهده می‌شود که صنعت کفش چرم همدان که از دیرباز پرچم‌دار صنعت در همدان بوده امروزه رو به انقراض است و با وجود فریاد مسئولان برای احیای صنایع در همدان، این صنعت مهم و با قدمت دیده نمی‌شود.

با وجود پیشرفت این صنعت در جهان اما فعالان این حوزه در استان با چالش‌های بسیاری رو‌به‌رو بودند که از این چالش‌ها می‌توان به عدم حمایت مسئولان از تولیدکنندگان، مالیات‌ها، کشتار کم به دلیل گرانی گوشت، سرمایه در گردش و غیره اشاره کرد.

حاج محمود باب الحوائجی از پیشکسوتان صنعت کفش همدان است که در مجله «صنعت کفش» اظهار کرد: واقعا نمی‌دانم همدان با آن سابقه در دوخت کفش‌های چرمی چرا به این وضعیت افتاده و اکثر فروشگاه‌های کفش، پر از کفش قاچاق شده‌ است.

وی با اشاره به توانمند بودن کفاشان همدانی عنوان کرد: کفاشان همدانی توانمندی لازم را دارند و اگر دولتمردان حمایت لازم را از تولیدکنندگان داشته باشند می‌توان این صنعت را توسعه داد و منجر به صادرات کفش چرم شد.

جای تأسف بسیاری دارد که همدان با سابقه و تجربه بسیار در صنعت کفش چرم، شاهد ورود کفش‌های چینی و یا ورود کفش‌های چرمی دیگر شهرهاست که بخشی بسیاری از آن به بی‌توجهی مسئولان و متولیان این امر برمی‌گردد.

با رئیس اتحادیه کفاشان و کفش‌فروشان همدان گفت‌وگویی کردم تا از نزدیک با مشکلات این حوزه آشناتر شوم.

احمد گازرانی همدان را یکی از شهرهای صادر کننده کفش چرم به ایتالیا در سال‌های قبل دانست و اظهار کرد: در همدان با وجود سابقه بسیار در صادرات کفش چرم دیده می‌شود در سال‌های اخیر شاهد تعطیلی ۵۰۰ کارگاه تولیدی کفش به دلیل ورود کفش‌های چینی به همدان بودیم.

وی وجود رقابت در بین تولیدکنندگان را یکی از موارد مهم در تقویت تولیدی‌ها برشمرد و عنوان کرد: از سال ۹۲ به بعد با بالارفتن قیمت دلار ورود کفش‌های چینی به بازار کم شد و تلاش به تقویت تولیدی‌های فعال شد.

رئیس اتحادیه کفاشان و کفش‌فروشان تصریح کرد: به دلیل نبود رقیب کافی در بازار کیفیت کفش‌های تولیدی کاهش یافته و این یکی از موضوعاتی است که صنعت کفش چرم همدان را به خطر انداخته است.

وی افزود: در استان همدان بالغ بر ۷۰۰ کارگاه تولیدی کفش و کیف وجود دارد که اکثراً بدون مجوز و به صورت خانگی فعالیت دارند که یکی از مشکلات تولیدکنندگان نداشتن مجوز است.

گازرانی با اشاره به قانون‌مند نبودن فعالیت تولیدکنندگان کفش همدان تصریح کرد: صنعت کفش همدان یکی از صنایعی است که می‌تواند اشتغال بسیاری را در استان ایجاد کند و برای حل مشکلات در این صنعت نیاز به حمایت دولت و اخذ تسهیلات لازم است.

وی بر خلاف آنچه در بازار دیده می‌شود ۹۰ درصد از کفش‌های استان را تولید داخل ایران دانست و عنوان کرد: کفش چینی وارد شده به دلیل مرغوبیت پایین و استفاده از چرم مصنوعی مورد استقبال مردم قرار نگرفت.

رئیس اتحادیه کفاشان و کفش‌فروشان همدان به صادر شدن بدون نام کفش‌های تولیدی استان به دیگر شهرها از جمله تبریز، مشهد و تهران اشاره و اظهار کرد: کفش‌های تولیدی همدان بدون برند همدان به تهران، مشهد و تبریز صادر شده و مجدد با قیمت بالاتر و برند آن شهر وارد شهر همدان می‌شود.

وی تنها ۵۵ واحد تولیدی در همدان را دارای مجوز فعالیت دانست و گفت: مشکلات مالیاتی یکی از مشکلات مخفی بودن این تولیدی‌ها است و شهرداری در مرحله دوم به دلیل گرفتن پول کلان برای صدور مجوز و طولانی بودن زمان صدور مجوز از دیگر مشکلات در مسیر تولیدکنندگان است.

استاندار همدان نخست فرش قرمز را به حمایت از سرمایه‌داران داخلی پهن کند نه سرمایه‌داران خارجی

گازرانی خطاب به استاندار که بارها در جلسات خود بیان کرده «من دست سرمایه‌گذار خارجی را می‌بوسم و برای آن‌ها از دروازه شهر فرش قرمز پهن می‌کنم» گفت: مسئولان ارشد استانی نخست باید سرمایه‌گذاران داخلی را در اولویت کاری خود دانسته و آن‌ها را مورد حمایت قرار دهند.

وی بومی نبودن برخی از مسئولان استانی را یکی دیگر از مشکلات صنایع همدان دانست و به مسئولان ارشد استانی پیشنهاد داد که جلساتی بین اتاق اصناف، اتحایه، بیمه، اقتصاد دارایی زیر نظر استانداری برای حمایت و تقویت سرمایه‌گذاران در این بخش برگزار شود.

رئیس اتاق اصناف همدان با بیان تأسف خود برای صنعت کیف و کفش همدان اظهار کرد: در استان همدان ۵۰ الی ۱۰۰ واحد تولیدی کیف و کفش وجود دارد ولی جای تأسف دارد که تولیدی‌ها ساماندهی نشده‌اند.

فرسایی‌وحید به برگزاری نمایشگاه کیف و کفش چرم در مهر ماه خبر داد و تصریح کرد: در این نمایشگاه سعی شده از تولیدکنندگان مطرح دعوت شود تا بتوان قدمی در راستای توسعه این صنعت در همدان برداشت.

وی به غنی بودن صنعت کفش چرمی در همدان تأکید و عنوان کرد: این صنعت به دلیل عدم مدیریت درست و نبود بازار خوب در استان دچار مشکلات فراوانی شده که عرضه محصولات در همدان با قیمت پایین و صادرا آن‌ها بدون لوپو به دیگر شهرها و بازگشت مجدد آن‌ها به همدان با لوگو جدید و قیمت بالا از مشکلات صنعت کفش چرم همدان است.

رئیس اتاق اصناف همدان از مسئولان خواست با حضور در تولیدی‌ها آن‌ها را حمایت کنند تا باعث فعال شدن بازار کیف و کفش شده که از جمله این حمایت‌ها می‌توان به ارائه تسهیلات مالی و ریالی اشاره کرد.

هیچ توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این صنعت ندارم!

سازمان صنعت، معدن و تجارت یکی از سازمان‌هایی است که می‌تواند کمک‌های بسیاری را به این صنعت داشته باشد ولی نکته جالبی که در گفت‌وگو با مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت به چشم می‌خورد این بود که وی ناامید از توسعه مجدد این صنعت در استان شده و به دلیل نبودن قدرت رقابت در بازار کفش چرم همدان، به تولیدکنندگان توصیه وارد شدن به بازار رقابت را نمی‌‌کند که این موضوع در جای خود قابل تأمل است که چرا یکی از سازمان‌های تأثیرگذار در امر صنعت کفش چرم نباید زمینه رقابت در بازار و در نهایت توسعه این صنعت قدیمی را فراهم کند.

حمیدرضا متین تولید کفش در همدان را از اقبال کمی برخوردا دانست و اظهار کرد: قیمت بالای محصولات چرمی و محدودیت مالی خانواده‌ها باعث استقبال کمی در استان از این محصول شده است.

وی ورود کفش‌های چینی به استان را یکی از عوامل تعطیلی تولیدی‌ها در این زمینه دانست و عنوان کرد: به دلیل مشکلات بسیار در این صنعت تنها یک واحدتولیدی از ۱۱ واحد در استان باقی مانده است.

بازار کفش همدان به دلیل نبود رقابت کافی کشش سرمایه‌گذاری را در این زمینه ندارد

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت همانند دیگر مسئولان صادرات کفش چرم همدان بدون لوگو به دیگر شهرها از جمله تبریز و بازگشت آن‌ها به استان با لوگو معروف را از دیگر مشکلات اصلی در این صنعت دانست و عنوان کرد: بازار کفش همدان به دلیل نبود رقابت کافی کشش سرمایه‌گذاری را در این زمینه ندارد و هیچ توصیه‌ای برای تولیدکنندگان مبنی بر سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارم.

با اظهاراتی که صورت گرفت، دیده می‌شود که مسئولان استانی این صنعت قدیمی را کاملاً به فراموشی سپرده‌اند، صنعتی که برای پروا شدن مجدد خود نیاز به ارائه تسهیلات، ایجاد بازار رقابت، حمایت‌های شایسته و از همه مهم‌تر امید به بازگشت این صنعت به استان است که می‌تواند یکی از صنایع اولی باشد که اشتغال فراوان در استان ایجاد می‌کند.

گزارش از مرضیه خلیلی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×