اخبار فرش ماشینی

بازار چادر مشکی توسط کره و ژاپن تامین می شود!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ایران در حال حاضر هیچ گونه تولید داخلی در زمینه چادر مشکی ندارد

ایران، یکی از بزرگترین کشورهای مصرف کننده چادر مشکی در دنیاست که هر ساله واردات گسترده ای در این زمینه انجام می دهد. اما با این وجود، ایران در حال حاضر هیچ گونه تولید داخلی ندارد و بازار چادر توسط کشورهایی همانند کره و ژاپن تامین می شود!
به گزارش هنرآنلاین، سود هنگفت واردات چادر مشکی، تغییر مداوم تعرفه های واردات، قاچاق و واردات چمدانی از جمله مهمترین علت های عدم تولید پارچه چادر مشکی در داخل است. کشورهای عربی همانند «عربستان سعودی»، «یمن»، «مصر» و… از چادرهای براق استفاده می کنند که این چادرها در کشور ما کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و معمولااکثر زنان ایرانی از چادرهای «کرپ» استفاده می کنند و در حال حاضر در کشور خودمان کارخانه تولید چنین پارچه ای را نداریم!

با وجود اینکه ایران یکی از پر مصرف ترین کشورهای دنیا در زمینه استفاده از چادر مشکی است، در حال حاضر هیچ گونه تولید داخلی ندارد و بازار پارچه چادری ایران توسط کشورهایی نظیر کره جنوبی و ژاپن تامین می شود. اخیرا کشور چین نیز به لیست تامین کنندگان چادر زنان ایران اضافه شده است. هر چند طرح تاسیس دو کارخانه تولید پارچه چادری در کشور طی سال جاری از سوی وزارت صنایع و معادن می تواند این معادله ها را به هم بزند.کشور کره جنوبی، جزء کشورهایی است که علاوه بر تولید پارچه چادرهای مشکی، پارچه چادری هایی با رنگ بندی هایی چون زرد و سبز را نیز تولید می کند که در کشورهایی همانند اندونزی و مالزی خواهان دارد. اما در کشورهای عربی و ایران، زنان از چادرهایی با رنگ مشکی بیشتر استقبال می کنند تا چادرهای رنگی. برای همین تنها ده تا پانزده درصد تولید پارچه چادری در
کره جنوبی به رنگ های زرد و سبز اختصاص دارد و بیشترین درصد به تولید پارچه چادرهای مشکی اختصاص دارد. نیویورک تایمز در همین رابطه می نویسد: «زنان مسلمان دارای پوششی اصیل و کهن هستند که از آن به اسم «چادر» یاد می شود. چادر، پارچه بلندی است که دارای جنس های مختلفی است. این پوشش از زمان های قدیم تا به امروز در کشورهای عربی نیز مورد استفاده بوده است. کشوری مانند ایران که بسیار از چادر مشکی استفاده می کند، قادر به تولید چادر نیست. هر چند شنیده ها حاکی از این است که ایران در صدد احداث کارخانه تولید پارچه چادر مشکی است.»

سایت انگلیسی «رویترز» به سخنی از حضرت فاطمه (س) اشاره می کند و می نویسد: «دختر
پیامبر (ص) می گوید ارزشمندترین زینت زن حفظ حجاب اوست.» پس بنا به گفته این شخص مقدس در ادیان اسلامی، می توان فهمید که چرا چادر تا این حد برای زنان مسلمان اهمیت دارد.» رویترز در ادامه تاریخچه ای از چادر را یادآور می شود و می نویسد : «چادر به رنگ های دیگر هم وجود دارد مثلاچادرهایی به رنگ سفید، زرد، سبز و حتی رنگ های شادی همانند قرمز و صورتی نیز وجود دارد. اما مسلمانان معتقدند چادر مشکی حجاب زن را به صورت کامل تری حفظ می کند و برای همین از چنین رنگ هایی استفاده می کنند».
سید مهدی صادق، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی که سال هایی طولانی در حوزه مدیریت و تولید نساجی فعال بوده درباره این حوزه به هنرآنلاین گفت: به طور کلی نساجی یکی از مهمترین واحدهای تولیدی در هر کشوری است که جامعه کاملابه آن وابسته است به نحوی که نیاز به صنعت پوشاک در رده نیاز مردم به خوراک و تغذیه قرار می گیرد. وی افزود: بنابراین اهمیت وجود صنایع نساجی در هر جامعه ای با اشکال گوناگون و تولیدات متنوع بر کسی پوشیده نیست. ضمن اینکه این صنعت سود خوبی را در کنار اشتغالزایی برای جامعه به دنبال خواهد داشت.

صادق، پیشینه نساجی ایران را غنی دانست و اظهار داشت: اولین صنعت معتبر ما طی سالیان طولانی نساجی بوده است و جاده ابریشم و ارتباطات بین المللی ما بر اساس نساجی معتبر ایران طی سالیان گذشته شکل گرفته است که این امر نشان دهنده توان ما برای بازگشت به این عرصه است. وی با بیان اینکه ما سالیانه حدود دویست میلیون متر مربع نیاز به پارچه چادر مشکی داریم در حالی که آمار واردات رسمی ما در سال ۸۹ – ۸۸، چهل میلیون متر مربع بوده است، گفت: این اختلاف نشان دهنده حجم عظیم واردات غیر رسمی و قاچاق این کالابه داخل کشور است.

صادق با اشاره به اینکه نمی شود پذیرفت با این همه پیشرفت های فناوری که کشور داشته، نمی توانیم چادر مشکی تولید کنیم ضمن اینکه نمونه های خوبی از تولید داخلی نیز در کشور موجود است، تصریح کرد: سود بالای واردات و قاچاق مانع اصلی تولید در کشور شده است. وی ادامه داد: در حال حاضر ما تنها حدود پنج درصد نیاز جامعه را تولید می کنیم اما واقعیت این است که نیاز جامعه بسیار بیشتر از این مقدار است. این در حالی است که معتقدم تکنولوژی مورد نیاز در این حوزه را نیز در کشور داریم.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی وجود دلال های نساجی را مشکل واحدهای تولیدی دانست و تصریح کرد: متاسفانه وجود یک سری دلال های خاص در این زمینه باعث عدم شکل گیری واحدهای تولیدی در کشور شده است. این نوع دلال ها با برنامه های خاص سبب شکست واحدهای نساجی در کشور شده اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با اشاره به اینکه به عنوان یک کشور مسلمان بزرگترین مصرف کننده چادر مشکی در دنیا هستیم، افزود: در سطح دنیا بیشترین مصرف چادر مشکی را داریم. این در حالی است که برای تامین این بخش ناچار به پذیرش واردات از کشورهای ژاپن و کره و حتی کالاهای بی کیفیت چین هستیم که به نظر نمی رسد برای وجهه ما مناسب باشد.
صادق از اقدامات وزارت صنایع و معادن در سال تولید ملی خبر داد و گفت: وزارت صنایع و معادن اقدام به ارائه مجوز ساخت سه کارخانه نساجی برای تولید چادر مشکی در استان های قم، چهارمحال و بختیاری و یزد نموده است که عموما متعلق به بخش خصوصی هستند. عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، حمایت جدی از نساجی های داخلی را عامل اصلی مبارزه با دلالان و مافیای حوزه چادر دانست و بیان کرد: حمایت جدی از نساجی های داخلی سبب از بین رفتن سوداگری های تجارت در این حوزه می شود و در این صورت است که این کارخانجات می توانند نیمی از نیاز بازار را تامین کنند.

وی اشتغالزایی را از پیامدهای مثبت گسترش نساجی های کشور دانست و گفت: حرکت و زنده شدن این صنعت می تواند سبب اشتغالزایی حدود پنجاه هزار نفر در کشور شود ضمن اینکه با از بین بردن مشکلات این عرصه، صادرات چادر مشکی به کشورهای مسلمان نشین نیز امکان پذیر خواهد شد و می توان بازار جدیدی برای صادرات کشور با آینده خوب در نظر گرفت.
صادق، قاچاق را یک پدیده دانست و افزود: قاچاق در هر کشوری یک پدیده است که به نوع فرهنگ آن کشور بستگی دارد. در کشوری چون روسیه مواد رادیواکتیویته قاچاق می شود در حالی که در کشور ما مواد مصرفی چون پوشاک موضوع قاچاق هستند که به دلیل گستردگی مرزهای کشور و بعضا عدم کنترل مناسب، اتفاق می افتد. وی ادامه داد: برخورد با قاچاق، فرمول خاصی ندارد جز اینکه با روش مناسبی که منحصر به خود پدیده است با آن مبارزه کرد. از نگاه من تنها راه حل پیشگیری از قاچاق پارچه، بها دادن به تولید با کیفیت بالاو قیمت پایین است.

صادق با اشاره به قیمت های پایین محصولات چینی در بازار اظهار داشت: دولت باید برای مدتی از واحدهای تولیدی حمایت کند تا بتوانند با تولید کالای با کیفیت و ارزان بازار را اشباع کنند. در نتیجه قاچاق کالابرای افراد سودجو مقرون به صرفه نخواهد بود.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از راه اندازی سه کارخانه نساجی طی دو سال آینده خبر داد و گفت: تا جایی که می دانم مصوبات مربوط به این امر انجام شده و ارز مورد نظر از طریق بانک صنعت و معدن و نهادهای مربوطه به این واحدهای صنعتی تخصیص داده شده که بر اساس این روند امیدواریم طی دو سال آینده این سه تولیدکننده وارد بازار نساجی کشور شوند.

روزنامه رسالت، شماره ۷۵۶۴ به تاریخ ۲۴/۳/۹۱، صفحه ۵ (فرهنگی)

 

بازار چادر مشکی توسط کره و ژاپن تامین می شود!

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×