اخبار نساجی

بازار سوم بورس کالا راه‌اندازی می‌شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

بازار سوم بورس کالا

تامین مالی ۱۸ هزار میلیارد تومانی

مدیرعامل بورس کالای ایران با تشریح عملکرد سال گذشته و برنامه های امسال بورس کالا گفت: بازار سوم بورس کالا به منظور توسعه بازار سرمایه راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین پناهیان امروز در نخستین کنفرانس خبری خود با خبرنگاران در سال ۹۲، از سهم ۶۴ درصدی بورس کالای ایران از کل معاملات بازار سرمایه در سال ۹۱ خبر داد و گفت: راه اندازی بازار سوم بورس کالا نقطه عطف توسعه بازار سرمایه کشور در سال ۹۲ است.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران ضمن تشریح محیط کسب و کار در سال گذشته به ارائه اهم اقدامات و عملکرد بورس کالا ایران در سال گذشته و راهبردها و برنامه های پیش روی آن در سالجاری پرداخت و اظهار داشت: مواجهه با ناملایمات اقتصادی متاثر از تشدید آثار محدودیت های بین المللی و به طور مشخص تحولات ناشی از نوسانات نرخ ارز و کندی رشد اقتصادی از جمله ویژگی های محیط کسب کار در سال گذشته بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی در ادامه با بیان اینکه طی این سال، پایبندی به سازوکار عرضه و تقاضا به عنوان کارکرد ذاتی بورس کالا در کنار مدیریت نوسانات شدید قیمتی در کالاهای پایه ای در راستای اهداف کلان اقتصادی کشور صورت گرفته است تاکید کرد: دشواری شرایط همکاری با نهادها و سازمان‌های ذیربط به دلیل انتظارات متفاوت از دیگر مقولات محیط کسب کار در سال ۹۱ بوده است.

سهم ۶۴ درصدی از کل معاملات بازار سرمایه

مدیرعامل بورس کالای ایران از نسبت سهم ۶۴ درصدی بورس کالای ایران از آمار کل معاملات بازار سرمایه در سال ۹۱ خبر داد و تصریح کرد: در این سال ارزش معاملات بورس کالا بیش از ۶۷۷ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به سال ۹۰ که بیش از ۳۰۲ هزار میلیارد ریال بوده است، رشد بیش از دو برابر را نشان می دهد. به این ترتیب بورس کالای ایران در سال گذشته ۶۴ درصد ارزش کل معاملات بازار سرمایه کشور را به خود اختصاص داده است؛ البته ناگفته نماند که سهم بورس کالا از کل ارزش بازار سرمایه کشور در سال ۹۰ نیز ۵۰ درصد بوده است.

افزایش ۱۷ درصدی ارزش معاملات صادراتی

پناهیان همچنین به تشریح عملیات توسعه بازار بورس کالای ایران در سال گذشته پرداخت و توضیح داد: تعداد کالای قابل معامله در سال مذکور به ۱۸۵کالا افزایش یافت و تعداد کارگزاری های فعال به ۷۷ شرکت کارگزاری در پایان سال۱۳۹۱ رسید. وی افزود: کالای ۲۸ شرکت داخلی و ۶ شرکت خارجی در سال ۹۱ پذیرش شد و در مجموع کالای ۶۸ شرکت خارجی و ۲۳۵ شرکت داخلی شامل ۵۹ شرکت دولتی و ۱۷۶ شرکت خصوصی تا پایان سال ۱۳۹۱ پذیرش شده است.

وی از افزایش ۱۷ درصدی ارزش معاملات صادراتی خبر داد و گفت: سال گذشته ارزش معاملات تالار صادراتی ما به مرز یک میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار رسید. پناهیان با اعلام اینکه حجم معاملات محصولات فولادی و مس در سال گذشته نسبت به سال ۹۰، به ترتیب رشد ۲۷ و ۴۱ درصدی داشته است بیان داشت: ارزش معاملات محصولات فولادی طی سال گذشته نسبت به سال ۹۰ رشد ۱۰۵ درصدی را نشان می دهد. همچنین، این عدد برای محصولات مس، عدد ۶۰ درصد را نمایش می دهد.

رشد معاملات محصولات پتروشیمی

مدیرعامل بورس کالای ایران با اعلام این خبر که حجم و ارزش معاملات مواد پلیمری در سال گذشته به ترتیب رشد ۳۵ و ۱۴۶ درصدی داشته است افزود: حجم و ارزش مواد شیمیایی نیز به ترتیب رشد ۳۰ و ۱۴۸ درصدی داشته است. وی در خصوص آمار معاملات محصولات کشاورزی با بیان اینکه ذرت در سال گذشته در بورس کالا به لحاظ حجم و ارزش رشد ۵۴ و ۵۵ درصدی داشته است توضیح داد: در مورد دیگر محصولات کشاورزی بورس کالا رشدی را تجربه نکرده است؛ از جمله مهمترین دلایل این موضوع می توان به اختصاص ارز مرجع به واردات برخی کالاهای کشاورزی اشاره کرد که باعث شد تا عرضه کنندگان این محصولات از آزادی عمل کمتری برخوردار شده و نتوانند کالاهای مزبور را در تالار بورس کالا عرضه کنند.

پناهیان به اهم اقدامات در سال ۹۱ پرداخت و گفت: تصویب ضوابط اجرایی و تدوین دستورالعمل های مورد نیاز در خصوص فراهم کردن زمینه های قانونی و مقرراتی بورس از جمله، دستورالعمل بازار فرعی، دستورالعمل سلف موازی استاندارد، اصلاحیه دستورالعمل معاملات آتی، تصویب اقرارنامه و بیانیه ریسک معاملات آتی از اهم اقدامات بورس کالای ایران در سال گذشته است.

وی اظهار کرد: تدوین استاندارد برخی از کالاهای مهم از جمله سنگ آهن، کنسانتره مولیبدن، میلگردهای ساختمانی و تدوین امیدنامه‌ی قرارداد آتی برای دارایی‌هایی همچون میلگرد، ذرت، کنجاله سویا و زیره‌ی سبز در تعامل با تولیدکنندگان، معامله گران و ذی‌نفعان، از دیگر اقدامات مهم این بورس در سال ۹۱ بوده است.

توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات

مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار داشت: استقرار سامانه‌ی تسویه‌ الکترونیکی چندبانکی (ستاب) و ایجاد بستر های لازم برای اتصال بانک های متقاضی ارائه‌ خدمات الکترونیکی تسویه و پایاپای، جهت تسهیل فرآیند معاملات از جمله اقدامات حائز اهمیت در این حوزه بوده است.

وی افزود: الکترونیکی کردن بخش اعظمی از فرآیندهای معاملاتی از جمله کنترل تضامین و واریز جرایم، ثبت مجوز مشتریان از طریق تبادل اطلاعات سامانه‌ی ثبت سفارش بورس با سایت بهین‌یاب و نظارت بر معاملات قراردادهای آتی از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته است. علاوه بر این، وی از بسترسازی برای توسعه فعالیت کارگزاران در یک چارچوب نظام مند از طریق الکترونیکی نمودن ارتباطات وتبادل اطلاعات بورس با کارگزاران (ایجاد بستر WAN در بیش از ۶۰ نقطه شهر تهران از طریق خطوط MPLS و بیش از ۲۰ نقطه در بستر رادیویی) خبر داد.

پناهیان با اعلام اینکه موتور معاملاتی قرارداد‌های آتی با قابلیت انجام ۲۰۰،۰۰۰ معامله در ساعت، ارتقا و تغییر یافت تصریح کرد: از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه ایجاد زیرساخت های الکترونیکی و فرآیندی برای معاملات برخط است. مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: استقرار نظام پذیرش مشتری بر اساس ساز و کار جدید، ایجاد واحد نظارت بر بازار و استقرار نظام مبارزه با پولشویی در راستای قوانین و مقررات قانون مبارزه با پولشویی از موارد و اهم اقدامات سال ۹۱ بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اعلام این خبر که در سال گذشته تامین مالی سریع و کم هزینه تولیدکنندگان به ارزش ۱۸۰ هزار میلیارد ریال رسید خاطر نشان کرد: از تعداد ۳ میلیون و ۴۴۸ هزار قرارداد معاملاتی منعقده شده در سال ۱۳۹۱ تنها ۴ قرارداد به نکول منجر شده است.

توسعه مناسبات بین المللی

وی همچنین با اشاره به توسعه‌ مناسبات بین‌المللی از جمله انعقاد تفاهم‌نامه با بورس‌های مختلف افزود: دریافت و بومی سازی تجربیات نهادهای بین المللی در راستای ارتقاء عملکرد شرکت بورس کالا نیز صورت گرفته است. پناهیان همچنین به تعاملات داخلی بورس کالای ایران در سال گذشته کرد و تشریح کرد: توسعه و تعامل با نهادهای موثر داخلی از جمله اتاق های بازرگانی و تشکل‌های تخصصی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با فعالیت بورس کالای ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است.

پناهیان با بیان اینکه برقراری تعامل با نهادهای آموزشی، پژوهشی و دانشگاهی، در جهت بهره‌گیری از پتانسیل علمی موجود در راستای توسعه‌ بازار نیز صورت گرفته است گفت: تقویت بنیان‌های دانش محوری در شرکت با نهادینه کردن فرآیندهای علمی و ایجاد زیرساخت های جذب و حفظ نیروی انسانی کارآمد از دیگر اقدامات مهم در سال ۹۱ بوده است؛ لازم به ذکر است که ۱۱ هزار و ۳۷۲ نفرساعت آموزش برای ذینفعان بازار نیز برگزار شده است.

اجرای سند استراتژیک بورس کالا در سال ۹۲

پناهیان با بیان اینکه شرکت بورس کالای ایران در سال ۱۳۹۲ راهبردهای بلندمدت خود را در چارچوب سند استراتژیک که در سال گذشته طراحی و تدوین شده است، پی گیری خواهد کرد، به رویکردهای بورس کالای ایران در سال ۹۲ پرداخت و گفت: در سال جاری در جهت تعمیق کارکردهای اصلی بورس کالا در اقتصاد ملی همانند مقابله با نوسانات شدید قیمتی، مرجع کشف قیمت های پایه، توسعه بازارهای صادراتی، زمینه ساز پیوستن به سازمان تجارت جهانی، ارتقای سیاست های ملی اقتصاد و کشف راه‌حل‌های جدید برای رفع چالش‌های نوظهور گام بر خواهیم داشت.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به راه اندازی بازار سوم بورس کالا در سال ۹۲ گفت: راه اندازی بازار سوم بورس کالا یا همان بازار فرعی در حقیقت نقطه عطفی برای توسعه بازار سرمایه کشور به شمار می رود و فرصتی جدید برای افزایش نقش بازار سرمایه در اقتصاد ملی است. در این بازار بستر لازم برای معاملات گروه های جدیدی از کالاها در بورس فراهم خواهد شد که براساس دستور العمل مربوطه در مرحله نخست معاملات اموال غیرمنقول شامل املاک و مستغلات با کاربردهای گوناگون اعم از اداری،تجاری،مسکونی و اراضی زراعی و کالاهای تعلیق شده در بازار اول معامله خواهند شد.

پناهیان اظهار داشت: در مرحله بعدی امکان معامله دامنه وسیعی از کالاها در این بازار فراهم خواهد شد تا بتواند جانشین مناسبی برای فروش کالا از طریق مزایده باشد. به عبارت ساده تر کالاهایی که در حال حاضر به روش مزایده توسط شرکت ها، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی به فروش می رسند، امکان فروش در این بازار را خواهند داشت؛ در واقع در بازار سوم برخلاف بازار معاملات کالای فیزیکی که تداوم عرضه در آن جزو شرایط اصلی پذیرش کالاها می باشد این امکان را فراهم خواهد کرد تا کالاهایی که تداوم عرضه ندارد در بورس قابل معامله باشند.

وی راهبردهای ۸ گانه شرکت در قالب سند استراتژیک را اعلام و بیان کرد: اولین راهبرد شرکت تکمیل و استانداردسازی چرخه فعالیت بورس کالا در زنجیره ارزش است. مدیر عامل بورس کالای ایران با بیان اینکه توسعه کیفی و کمی پذیرش و عرضه‌ی کالاها و دارایی های پایه جدید از دیگر راهبردهای سند استراتژیک شرکت است توضیح داد: اهداف این راهبرد شامل، گسترش فعالیت های رینگ صادراتی و افزایش انگیزه حضور شرکت ها و افزایش عرضه و پذیرش کالاها با عملیاتی کردن الزامات ماده ۳۳ قانون بهره وری افزایش بخش کشاورزی در راستای عرضه‌ محصولات کشاورزی برای قیمت تضمینی در تعامل با وزارت جهاد کشاورزی، اتحادیه تعاونی های روستایی است.

پناهیان سومین راهبرد را ارتقاء شفافیت و امنیت فعالیت های معاملاتی و پشتیبانی از ارائه کیفی خدمات به مشتریان معرفی کرد. پناهیان در ادامه توسعه ابزارهای مالی جدید را از دیگر راهبردهای سند استراتژیک بورس کالای ایران معرفی کرد و اعلام کرد: راه اندازی و توسعه قراردادهای آتی بر روی دارائی های پایه جدید، راه اندازی و توسعه معاملات سلف موازی استاندارد برای کالاهای واجد شرایط از جمله میلگرد و افزایش سهم ابزارهای مالی جدید از معاملات بورس، از جمله اهداف در جهت توسعه ابزارهای مالی جدید است.

مدیرعامل بورس کالای ایران با تشریح راهبرد استراتژیک ترویج کارکردها و نقش بورس کالا در توسعه‌ی بازارهای مدرن گفت: شناسایی و آموزش گروه های مختلف ذی نفعان در مورد کارکردهای بورس کالا در بخش های مختلف صنعتی و کشاورزی، راه اندازی و توسعه پورتال جدید بورس کالای ایران و برگزاری همایش ها و سمینارهای تخصصی در خصوص ابزارها و کالاهای پذیرش شده از اهداف این راهبرد به شمار می رود.

ارتقای سطح تعامل با نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر

پناهیان ششمین راهبرد سند استراتژیک بورس کالای ایران را ارتقاء سطح تعامل با نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر معرفی کرد و با اشاره به اینکه راهبری، توسعه و ارتقاء بهره وری دارایی های فکری از دیگر راهبردهای سند استراتژیک بورس کالای ایران در سال ۹۲ است گفت: افزایش بهره مندی از فرصت ها در جذب و نگهداشت نیروهای متخصص، توسعه و بهبود توانمندی های منابع انسانی، ایجاد چرخه مدیریت دانش و بهبود مستمر شایستگی ها، ارزش های اخلاقی و شاخص های اجتماعی منابع انسانی از اهم اهدف راهبرد مذکور است.

وی آخرین راهبرد سند استراتژیک بورس کالای ایران را بازمهندسی فرآیندهای شرکت بورس کالای ایران معرفی کرد و توضیح داد: آسیب شناسی، بازنگری و بروزرسانی فرآیندهای شرکت بورس کالا، شناسایی نظامهای فرآیندی بورس های کالایی مشابه، طراحی الگوی سنجش ارزش افزوده هر یک از فرآیندهای شرکت و استقرار سیستم الکترونیکی ارزیابی عملکرد از اهداف این راهبرد است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×