اخبار فرش ماشینی

بازاریابی سنتی از موانع صادرات فرش ایرانی است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به ایجاد فضای رقابتی امروز باید بازاریابی نوین و راهبردی فرش در تمامی مراحل از مرحله تهیه مواد اولیه، بافت فرش تا عرضه به بازارهای جهانی موردتوجه بیشتری قرار گیرد.

فرش‌بافی از زمان‌های قدیم به‌عنوان شغل مطرح بود که با تغییر شیوه و سبک زندگی و تغییر معیشت مردم و رواج سریع کارخانه‌های فرش ماشینی به‌مرور کارگاه‌های فرش تعطیل شد.

سید محمدرضا سید نبوی گفت: امروزه کشورهای بسیاری شروع به تولید فرش کرده‌اند که باید با کاهش قیمت تمام‌شده، ارتقای کیفیت و نقوش زیبا همچنان در تولید فرش در دنیا حرف اول را بزنیم‌.

وی خاطرنشان کرد: بازاریابی سنتی یکی از مشکلات و موانع صادرات فرش ایران است که در صورت استمرار منجر به دستیابی بیش‌ازپیش بازار توسط رقبای خارجی و نزول سهم صادرات فرش ایران خواهد شد.
رئیس اتاق شهرکرد، نقشه و کیفیت فرش ایرانی را متمایز با دیگر تولیدات جهان دانست و گفت: قانون قالیبافی متمرکز باید مورد حمایت جدی دولت قرار گیرد تا تولید فرش در کشور سامان‌دهی شده و از حالت سنتی خارج شود.

تحریم‌های اقتصادی تولید فرش را با چالش مواجه کرد

استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: فرش‌بافی از زمان‌های قدیم به‌عنوان شغل مطرح بود که با تغییر شیوه و سبک زندگی و تغییر معیشت مردم و رواج سریع کارخانه‌های فرش ماشینی به‌مرور کارگاه‌های فرش تعطیل شد.

قاسم سلیمانی دشتکی اظهار کرد: در سال‌های گذشته تحریم‌های اقتصادی و قطع ارتباط با بازارهای جهانی و نبود گنجایش بازارهای داخلی، تولید فرش را در کشور با چالش مواجه کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی بابیان اینکه فرش ارزش‌افزوده بالایی دارد، تصریح کرد: فرش و کارگاه‌های فرش‌بافی در کشور و همسو با آن فرش چهارمحال و بختیاری باید احیا شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری توافق برجام و ارتقای روابط بین‌الملل را باعث رونق صادرات و بازرگانی در کشور دانست و ادامه داد: با تفکر غلط برخی افراد نمی‌توان ارتباطات بین‌المللی را محدود کرد و رونق تولید و رفع بیکاری تنها با ظرفیت‌های داخلی امکان‌پذیر نیست.

سلیمانی دشتکی افزود: برای رونق تولید و رسیدن به رشد اقتصادی باید تولیدات داخلی را صادر و نیازهای کشور که در داخل تولید نمی‌شود را وارد کرد.

وی گفت: بروکراسی اداری و سنگ‌اندازی از سوی برخی دستگاه‌های نظارتی مانع جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در این استان شده که نیازمند عزم استانی است.

بر اساس آمارها ۱۰۴ هزار بافنده فرش در این استان چهار محال و بختیاری شناسایی‌شده‌اند و هم‌اینک ۵۲ هزار دار قالی در قالب ۹ تعاونی فرش روستایی، ۲ تعاونی قالیبافی شهری و یک اتحادیه ساماندهی شده است.

خردادماه امسال با پیگیری‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، فرش دستباف چهارمحال و بختیاری در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) ثبت شد.

کاربرد رنگ‌های زیبا با استفاده از عصاره گل‌ها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی، شادابی و زنده‌بودن طرح‌ها و نقش‌های متنوع از عوامل تقاضای بالا برای خرید فرش چهارمحال و بختیاری است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×