اخبار نساجی

ایران پنجمین تولید کننده و دوازدهمین صادرکننده نفت جهان شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

  تازه‌ترین گزارش اوپک گرچه از کاهش ۴۲ درصدی صادرات نفت خام توسط ایران در سال ۲۰۱۳ حکایت دارد اما جایگاه پنجم را برای کشورمان در تولید جهانی طلای سیاه ارزیابی کرده است

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس بر اساس تازه‌ترین گزارش سالانه اوپک، ارزش صادرات ایران طی سال های گذشته با نوسانات بالایی روبرو بوده است به گونه ای که تولید ایران بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ از ۸۸.۳۲۶ میلیارد دلار به ۱۴۴.۸۷۴ میلیارد دلار افزایش یافته و این درحالی است که از آن سال تا کنون ایران کاهش ارزش صادرات را تجربه کرده است به گونه ای که ارزش صادرات ایران در سال ۲۰۱۳ به ۹۸.۸ میلیارد دلار کاهش یافته است و این به گونه ای است که ارزش کل صادرات نفت اعضای اوپک طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ با افزایش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری مواجه بوده است.

سهم ایران از ارزش کل صادرات نفت اوپک در سال ۲۰۱۳ بیش از ۶ درصد ارزیابی شده است و در این سال سهم امارات متحده عربی و عربستان بیش از دیگر کشورها بوده است به گونه ای که این دو کشور نزدیک به نیمی از ارزش کل صادرات نفت اوپک را در سال ۲۰۱۳ به خود اختصاص داده اند.

بر همین اساس ایران طی سه سال گذشته روزانه بیش از ۳.۵ میلیون بشکه نفت تولید کرده است که این شاخص در سال ۲۰۱۳ معادل ۳.۵۷۵۳ میلیون بشکه بوده است.

ایران از نظر درآمد نفتی در سال ۲۰۱۳ در رده پنجمین کشور عضو اوپک قرار داشته است و با تولید روزانه ۳.۵۷۵۳ میلیون بشکه نفت، پنجمین تولید کننده نفت جهان در سال ۲۰۱۳ محسوب می شود.

همچنین در این گزارش ایران با صادرات یک میلیون و ۲۱۵ هزار بشکه نفت خام در روز، به عنوان دوازدهمین صادرکننده نفت خام جهان معرفی شده است. حجم صادرات نفت خام ایران در این سال نسبت به سال ۲۰۱۲ که معادل ۲۱۰۲ بشکه در روز بود ۴۲.۲ درصد کاهش یافته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

همچنین در میان ۱۲ عضو اوپک،‌ ایران رتبه هشتم را از نظر میزان صادرات نفت به خود اختصاص داده است. پس از عربستان با صادرات روزانه ۷.۵ میلیون بشکه ای به ترتیب امارات با ۲.۷، عراق با ۲.۳۹، نیجریه با ۲.۱۹، کویت با ۲.۰۵، ونزوئلا با ۱.۹۳، آنگولا با ۱.۶۶، ایران با ۱.۲۱۵، الجزایر با ۰.۷۴۴، قطر با ۰.۵۹۹، لیبی با ۰.۵۸۹ و اکوادور با ۰.۳۸۸ میلیون بشکه در روز قرار گرفته‌اند.

از نظر کارشناسان اوپک، ایران از نظر تولید ناخالص داخلی در رتبه چهارمین کشور عضو اوپک قراردارد.

بر همین اساس، ارزش صادرات محصولات پتروشیمی نیز طی سال های اخیر الگویی مشابه صادرات نفت ایران را داشته است به گونه ای که ارزش صادرات پتروشیمی ایران از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ از ۵۵.۷۴۶ میلیارد دلار به ۱۱۴.۷۵۱ میلیارد دلار رسیده است و این در حالی است که این میزان صادرات در سال ۲۰۱۳ به ۶۱.۹۲۳ میلیارد دلار کاهش یافته است و سهم ایران از ارزش کل صادرات مواد پتروشیمی اعضای اوپک بیش از ۵ درصد بوده است.

ارزش واردات ایران اما طی سال های اخیر با نوسانات زیادی مواجه نبوده است به گونه ای که ایران طی سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ بین ۶۱.۲۷۲ میلیارد دلار تا ۷۷.۸۰۵ میلیارد دلار واردات را تجربه کرده است.

بر اساس گزارش سالانه اخیر منتشر شده توسط اوپک، ذخایر اثبات شده نفت ایران از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ از ۱۳۷.۰۱۰ میلیارد بشکه نفت به ۱۵۷.۸۰۰ میلیارد بشکه افزایش یافته است به گونه ای که بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ ذخایر اثبات شده نفت ایران ۰.۳ درصد افزایش داشته است.

ذخایر اثبات شده گاز ایران نیز طی سال های اخیر با افزایش قابل توجهی همراه بوده است به گونه ای که ذخایر ایران از ۲۹.۶۱۰ میلیارد مترمکعب گاز در سال ۲۰۰۹ به ۳۴.۰۲۰ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۱۳ افزایش یافته است که این افزایش تنها بین سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ بالغ بر ۰.۷ درصد افزایش داشته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×