اخبار نساجی

ایران سی‌امین صادرکننده بزرگ غذا در جهان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

اخبار اقتصادی :سازمان تجارت جهانی صادرات و واردات غذای ایران در سال ۲۰۱۰ را به ترتیب ۴.۷ و ۸ میلیارد دلار اعلام و این کشور را سی امین صادرکننده غذا در جهان معرفی کرد.

به گزارش اخبار اقتصادی سازمان تجارت جهانی در بخشی از گزارش خود موسوم به «آمار تجارت جهانی ۲۰۱۱» به بررسی میزان مبادلات مواد غذایی میان کشورهای جهان در سال ۲۰۱۰ پرداخته است.

بر اساس این گزارش ایران در سال ۲۰۱۰ حدود ۴.۷۳۸ میلیارد دلار مواد غذایی به جهان صادر کرده است. این رقم معادل ۴.۷ درصد کل صادرات ایران بوده است.صادرات غذای ایران در سال ۲۰۰۹ نیز بالغ بر ۳.۵۹۲ میلیارد دلار اعلام شده است.

بر این اساس ایران در میان ۶۰ کشور صادرکننده مهم غذا در جهان رتبه ۳۰ را بدست آورده است.

خالص واردات غذای ایران در سال ۲۰۱۰ کمتر از ۴ میلیارد دلار

خالص واردات غذای ایران در سال ۲۰۱۰ کمتر از ۴ میلیارد دلار بوده است. واردات مواد غذایی توسط ایران در سال ۲۰۱۰ نیز بالغ بر ۸.۱۵۶ میلیارد دلار اعلام شده است که این رقم معادل ۱۲.۵ درصد کل واردات ایران بوده است. واردات مواد غذایی ایران در این سال که نخستین سال اجرای هدفمندی یارانه ها بود نسبت به سال قبل از آن حدود یک میلیارد دلار کاهش داشته است. ایران در سال ۲۰۱۰ حدود ۹.۱۸۸ میلیارد دلار غذا وارد کرده بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بر این اساس، ایران در میان ۶۰ کشور بزرگ واردکننده مواد غذایی در سال ۲۰۱۰ رتبه ۲۱ را به خود اختصاص داده است.

صادرات جهانی غذا به مرز یک هزار میلیارد دلار رسید

بر اساس این گزارش، ارزش حجم کل غذای صادر شده در جهان در سال ۲۰۱۰ برابر با ۹۱۰ میلیارد دلار بوده است که اتحادیه اروپا با ۴۵۰ میلیارد دلار و افزایش ۵ درصدی نسبت به سال پیش از آن، آمریکا با ۱۱۲ میلیارد دلار و افزایش ۱۵ درصدی و برزیل با صادراتی به ارزش ۶۱ میلیارد دلار و افزایش ۱۷ درصدی رتبه‌های اول تا سوم بزرگترین صادرکنندگان غذا در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

.در گزارش سازمان تجارت جهانی پس از آمریکا، چین با صادراتی برابر با ۴۴ میلیارد دلار در جایگاه چهارم قرار دارد. کانادا با صادراتی به ارزش ۳۷ میلیارد دلار رتبه پنجم و آرژانتین با صادراتی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار جایگاه ششم را به خود اختصاص داده‌اند. این ۳ کشور به ترتیب با افزایش ۲۵، ۱۲، ۲۲ درصدی در افزایش صادرات خود نسبت به سال ۲۰۰۹ روبرو بوده‌اند.

رتبه‌های هفتم تا پانزدهم نیز به ترتیب به کشورهای اندونزی، تایلند، مالزی، استرالیا، هند، مکزیک، نیوزیلند، ترکیه و روسیه تعلق گرفته است.

بر این اساس، صادرات غذای اندونزی با ۲۸ درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن برابر با ۲۶ میلیارد دلار بوده است و ارزش صادرات تایلند نیز با افزایش ۱۳ درصدی به ۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

مالزی افزایش ۳۴ درصدی در صادرات غذا به ارزش ۲۴ میلیارد دلار و استرالیا افزایش ۱۰ درصدی برابر با ۲۲ میلیارد دلار را تجربه کرده‌اند.

صادرات هند با افزایش ۳۰ درصدی و مکزیک با افزایش ۱۲ درصدی برابر با ۱۸ میلیارد دلار بوده است. ارزش صادرات نیوزیلند نیز برابر با ۱۶ میلیارد دلار بوده است که افزایش ۲۵ درصدی را تجربه کرده است.
۲ کشور انتهای این گزارش یعنی ترکیه و روسیه نیز صادراتی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار داشته‌اند که ترکیه افزایش ۱۲ درصدی و روسیه کاهش ۱۱ درصدی را شاهد بودند.

عربستان یازدهمین واردکننده بزرگ غذا در جهان شناخته شد
در ادامه این گزارش ۱۵ کشور نخست واردکننده غذا به ترتیب اتحادیه اروپا، آمریکا، ژاپن، چین، روسیه، کانادا، مکزیک، کره، هنگ‌کنگ، مالزی، عربستان، هند، اندونزی، امارات، سوئیس عنوان شده است.

بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی، اتحادیه اروپا ۴۶۹ میلیارد دلار واردات غذا داشته که نسبت به سال ۲۰۰۹ با افزایش ۳ درصدی مواجه شده است. پس از آن آمریکا با افزایش ۱۲ درصدی و وارداتی برابر با ۹۷ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار گرفته است.

جایگاه سوم این گزارش از آن ژاپن با وارداتی به ارزش ۶۴ میلیارد دلار شده است که رشد ۱۱ درصدی را شاهد بوده است.

چین با وارداتی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار و رشد ۳۲ درصدی، روسیه با وارداتی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار و رشد ۲۶ درصدی و کانادا با رشد ۱۱ درصدی و وارداتی برابر با ۲۸ میلیارد دلار در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، ارزش واردات کره برابر با ۱۹ میلیارد دلار، هنگ‌کنگ برابر با ۱۸ میلیارد دلار و مالزی برابر با ۱۳ میلیارد دلار است که هر ۳ کشور به ترتیب افزایش ۲۰، ۱۸، ۲۹ درصدی را شاهد بوده‌اند.

واردات عربستان سعودی با رشد ۱۵ درصدی و هند با افزایش ۱۷ درصدی برابر با ۱۲ میلیارد دلار بوده است. اندونزی و امارات نیز وارداتی به ارزش ۱۱ میلیارد دلار و رشد ۳۳ و ۱۲ درصدی را تجربه کرده‌اند.

عربستان با جمعیت کمتر از ۲۰ میلیون نفر یازدهمین واردکننده بزرگ غذا در جهان شناخته شده و امارات در رتبه چهاردهم از این نظر قرار گرفته که البته بخش زیادی از واردات غذای امارات صادرات مجدد می شود.
واردات سوئیس افزایشی ۴ درصدی داشته و به ارزش ۱۰ میلیارد دلار رسیده است.
ارزش حجم کل واردات ۱۵ کشور نخست واردکننده غذا در جهان برابر با ۸۷۳ میلیارد دلار بوده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×