اخبار نساجی

ایران رتبه نخست تولید برق را در خاورمیانه دارد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ایران رتبه نخست تولید برق را در خاورمیانه دارد

مشاور مدیر عامل سازمان توسعه برق ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در تولید انرژی الکتریسیته رتبه نخست خاورمیانه و رتبه پانزدهم دنیا را به خود اختصاص داده است.

‘محمود دشت بزرگ’ یکشنبه شب در جریان بازدید از ‘نیروگاه سلطانیه’ در زنجان انرژی را یکی از شاخصهای توسعه هر کشور برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران هم اینک با برخورداری از ظرفیتهای مطلوب به تولید برق از انرژیهای برق آبی، حرارتی و تجدید پذیر پرداخته است.

وی در خصوص وضعیت نیروگاههای در دست ساخت توسط سازمان توسعه برق ایران نیز گفت: هم اینک سه سایت از نیروگاههای بخار در کشور در دست ساخت است که اجرای آن از پارسال آغاز شده و طی سه تا پنج سال به بهره برداری می رسد.

مشاور مدیر عامل سازمان توسعه برق ایران دو واحد ۳۲۵ مگاواتی در اهواز، دو واحد ۳۲۵ مگاواتی در اراک و دو واحد سیکلوبخار طبس را نیز از جمله نیروگاههای در دست ساخت برشمرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: نیروگاه اهواز بزرگترین نیروگاه بخار کشور ونیروگاه طبس نیز نخستین نیروگاه زغالسوز در ایران خواهند بود .

او در ادامه بازده نیروگاههای گازی با سوخت گاز و گازوییل را ۳۴ درصد ذکر و بیان کرد: برای افزایش این بازده به میزان ۵۰ درصد از سیکل ترکیبی گاز و بخار استفاده می شود.

دشت بزرگ گفت: با توجه به اینکه مقرر شده تا پایان برنامه پنجم توسعه سالانه یک درصد به بازده نیروگاهها افزوده شود استفاده از سیکل ترکیبی مورد توجه است.

مشاور مدیر عامل سازمان توسعه برق ایران همچنین به بهره برداری از نیروگاهها با سوخت گازوئیل اشاره و بیان کرد: مقرر شده تا سال ۹۲ امکان استفاده نیروگاهها از گازوییل به مدت ۴۵ روز در سال فراهم شود.

وی ادامه داد: هم اینک مدت استفاده از گازوییل به عنوان سوخت در نیروگاهها ۲۸ روز است که تا پایان امسال به ۳۹ روز افزایش خواهد یافت.

او گفت: همه نیروگاههای کشور مدرن هستند و در آنها فناوریهای نوین دنیا بومی سازی شده است.

وی افزود: هم اینک ۹۰ درصد از فناوری بکار رفته در نیروگاههای ایران حاصل تلاش متخصصان بومی است.

مشاور مدیر عامل سازمان توسعه برق ایران با اشاره به ساخت نیروگاههایی با ظرفیت ۱۶۲ مگاوات گفت: طرح ساخت نیروگاههایی با ظرفیت بالاتر در دست مطالعه است.

وی در ادامه همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران هم اینک در حال ساخت یک نیروگاه در کشور عراق است و آمادگی اجرای طرحهای نیروگاهی در سایر کشورها را نیز دارد.

مجری طرح های توسعه ای نیروگاه های گازی سازمان توسعه برق ایران نیز گفت: بهره برداری از نیروگاه سلطانیه مشکل کمبود برق زنجان و استان های همجوار را مرتفع می کند.

حبیب حاجی زاده با اشاره به موقعیت جغرافیایی این نیروگاه افزود: عملیات احداث این نیروگاه از سال ۸۸ در زمینی به مساحت ۴۴ هکتار آغاز شد و نخستین واحد آن پس از ۱۶ ماه به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه بهره برداری از نیروگاه سلطانیه چهار ماه پیش از موعد به بهره برداری رسیده است، اظهار کرد: بهره برداری از چنین پروژه بزرگی در منطقه سردسیری مانند زنجان رکورد استثنایی در داخل و خارج از کشور محسوب می شود.

مجری طرح های توسعه ای نیروگاه های گازی سازمان توسعه برق ایران ظرفیت فعلی این نیروگاه را ۶۴۸ مگا وات اعلام و اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز نیروگاه سلطانیه که از همه استانداردهای زیست محیطی دنیا برخوردار است توسط متخصصین ایرانی تامین شده است.

حاجی زاده خاطر نشان کرد: تامین سوخت نیروگاه سلطانیه توسط پنج دستگاه مخزن با ظرفیت ۱۰۰ متر مکعب انجام می شود که این میزان پاسخگوی مصرف ۴۵ روز نیروگاه می باشد.

وی یا دآور شد: ظرفیت ایستگاه گاز نیروگاه سلطانیه ۲۰۰هزار متر مکعب است که آماده بهره برداری می باشد.

مجری طرح های توسعه ای نیروگاه های گازی سازمان توسعه برق ایران کل سرمایه هزینه شده برای فاز اول نیروگاه سلطانیه را چهار هزارو ۵۰۰میلیارد ریال اعلام و ابراز کرد: با توسعه این نیروگاه ظرفیت آن به یک هزار مگا وات افزایش خواهد یافت.

حاجی زاده ضمن یادآوری این نکته که عملیات فاز گازی نیروگاه سلطانیه به اتمام رسیده است گفت: طرح توسعه ای فاز بخار این نیروگاه پس از واگذاری آن به بخش خصوصی عملیاتی خواهد شد.

وی به صرفه اقتصادی انتقال انرزی الکتریکی به کشورهای همجوار اشاره و اظهار کرد: درصدد مبادله انرزی با کشورهای همسایه هستیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×