اخبار فرش ماشینی

ایران به کدام کشورها پوشاک نانو صادر می‌کند؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دو کشور عراق و ترکیه هدف اصلی صادرات منسوجات نانویی ایرانی در سال ۱۳۹۴ بوده‌اند. جوراب و زیرپوش نانویی در زمره‌ی این منسوجات قرار دارد.

شرکت تولیدی پوشاک مهیار در سال ۱۳۹۴، محصولات خود را به عراق و ترکیه صادر کرده است. این شرکت از سال ۱۳۶۶ تاکنون در زمینه تولید جوراب فعالیت می‌کند و طی سال‌های اخیر محصولات دیگری از جمله دستکش و زیرپوش نیز تولید می‌کند.

پوشاک مهیار یکی از تولیدکنندگان مورد تأیید جوراب آنتی باکتریال در ایران است که با استفاده از فناوری نانو اقدام به تولید جوراب‌هایی با خاصیت ضد میکروب و ضد بو کرده است.
تولید پوشاک ضدباکتری با دو چالش مواجه است؛ اول اینکه مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی بادی‌ها و باکتری کش‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. دوم اینکه عامل‌های ضدباکتری متعارف معمولاً ماهیت محرک و سمی دارند. از این رو متخصصان حوزه بیومواد تحقیقات خود را بر ذرات نانومتری مانند نقره، مس و اکسید تیتانیم متمرکز کرده‌اند تا با استفاده از این موارد بتوانند پوشاک ضد باکتری تولید کنند.

 

نقره به عنوان عنصری با خاصیت ضدباکتری قوی در برابر بسیاری از باکتری‌ها و میکروارگانیزم‌ها شناخته می‌شود. امروزه به طور گسترده از نانوذرات نقره برای جلوگیری از بوی نامطلوب حاصل از باکتری‌ها در جوراب استفاده می‌شود. یون‌های نقره آزاد شده از نانوذرات برای باکتری‌ها سمی هستند و می‌توانند در گرما و رطوبت پا و جوراب عمل کنند. بنابراین باکتری‌ها در این جوراب‌ها از بین رفته و جوراب‌ها تمیز‌تر باقی می‌مانند.
یکی از چالش‌های پوشاک نانو در ایران، حجم بالای ادعاهای غیرواقعی در این زمینه است. بسیاری از بافندگی‌ها به‌خصوص جوراب‌باف‌ها مدعی استفاده از فناوری نانو در محصول خود هستند. این در حالی است که تاکنون فقط چند شرکت معدود تولید منسوجات، برای محصولات خود تأییدیه نانومقیاس دریافت کرده‌اند. فهرست این شرکت‌ها در سایت محصولات فناوری نانو به نشانی www.nanoproduct.ir قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×