اخبار نساجی

ایران برای تاسیس شرکت های مشترک تجاری با عراق اعلام آمادگی کرد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ایران برای تاسیس شرکت های مشترک تجاری با عراق اعلام آمادگی کرد

موضوع اعلام آمادگی ایران برای توسعه مناسبات تجاری وراه اندازی شرکتهای مشترک تجاری با عراق در دیدار وزیران تجارت عراق و صنعت ،معدن وتجارت ایران مطرح شد .

گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در روز جمعه حاکی است: ‘خیراله حسن بابکر ‘ وزیر تجارت عراق در ملاقلات با’ مهدی غضنفری’ در تهران ، وزیر ایرانی تشکیل کار گروه امضای موافقت نامه همکاریهای اقتصادی و بازرگانی دو کشور در اردیبهشت ماه سالجاری در تهران را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد مذاکرات فشرده سازنده کارشناسی دو کشور انجام تا هرچه زودتر این توافق ها نهایی شود.

وزیر صنعت ،معدن و تجارت کشورمان از جمله محورهایی که مورد بحث قرار داد : تکمیل زیر ساخت های مناسب از جمله امضای موافقتنامه های گمرکی ، استاندارد و تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری و آمادگی برای گسترش و کار اجرایی مناسب برای همکاری های بانکی و بیمه ای بین دو طرف بود.

غضنفری افزود: جمهوری اسلامی ایران به منظور تاسیس شرکت های مشترک در حوزه تجارت ، حمل ونقل ، بیمه و غیره به منظور تولید انواع کالاهای صنعتی و معدنی برای مصرف در کشور عراق آمادگی کامل دارد و معتقداست این راهکارها سطح مناسبات اقتصادی و تجاری را به اهداف مورد نظر دو کشور نزدیک کرده و موجب می شود رقم مبادلات دو طرف بسیار فراتر از رقم کنونی شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

عراق از همسایگان غربی کشورمان با ۴۳۸ هزار کیلومتر مربع بیش از ۳۰ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است ، مرز آبی این کشور با خلیج فارس ۵۸ کیلومتر است.

عراق ۹۵ درصد از درآمدهای خارجی خود را از طریق نفت تامین می کند.

همچنین نرخ‌ رشد تولید ناخالص‌ داخلی عراق ۳. ۴ درصد و سرانه تولید ناخالص‌ داخلی آن سه هزار و ۶۰۰ دلار -نرخ‌برابری‌ براساس‌ قدرت‌ خرید- است .

عمده ترین صنایع عراق شامل نفت، مواد شیمیایی، منسوجات و پارچه، تولید و فراوری چرم، صنایع غذایی، کالاهای ساختمانی، ترکیبات شیمیایی، صنایع فرآوری کود و فرآوری و ساخت فلزات می باشد ، همچنین در بخش معدن بدلیل مشکلات کنونی این کشور عملاً فعالیت ها متوقف شده اما فعالیت های محدودی برای استخراج فسفات، نمک و سولفور انجام شده است .

براساس آمارهای گمرک رقم مبادلات تجاری ایران و عراق کمتر از پنج میلیارد دلار می شود اما با در نظرگرفتن حجم ترانزیت و تبادلات انرژی رقم مبادلات افزون بر ۱۰ میلیارد دلار است.

درحال حاضر با توجه به شرایط بازسازی در عراق شرکتهای فنی و مهندسی ایرانی زمینه های فراوانی برای فعالیت در عراق دارند که از آن جمله می توان به امور آب ، نیرو ، برق ، جاده سازی ، سد سازی ، نفت و پتروشیمی ، ساختمان ، پل سازی اشاره کرد .

یادآور می شود : خودرو ، مواد غذایی ، لوازم خانگی ، آهن آلات ، فرش و موکت ، کولر ، خشکبار و ..از جمله اقلام صادراتی ایران به عراق است و در مقابل ضایعات وقراضه فلزات از این کشور وارد می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×