اخبار نساجی

ایران از حضور بخش خصوصی خارجی در توسعه صنایع پایین دستی نفت استقبال می کند

 

ایران از حضور بخش خصوصی خارجی در توسعه صنایع پایین دستی نفت استقبال می کند

    وزیر نفت با اشاره به استقبال ایران از حضور سرمایه گذاران خارجی در صنعت نفت، گفت: این وزارتخانه بعنوان یک رویکرد اقتصادی متعهد به تعامل همه جانبه با بخش های خصوصی داخلی و خارجی در جهت توسعه صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی است.
به گزارش ایرنا، بیژن نامدار زنگنه روز شنبه در یازدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی، اظهار داشت: ایران حمایت همه جانبه از توسعه صنایع پتروشیمی را جز اولویت های سیاست های اقتصادی خود قرار داده است.

وی افزود: دولت به بخش توسعه زنجیره های بالادستی و پایین دستی صنایع پتروشیمی آگاه بوده و آن را از عوامل محرک اقتصاد ملی می داند.

وی با بیان آنکه صنعت پتروشیمی نقش مهمی برای فناوری های پیشرفته و سرمایه گذاری های بخش خصوصی داخلی و خارجی دارد، خاطرنشان کرد: مهم ترین وضعیت رقابتی ما برای سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی دسترسی به خوراک مناسب یعنی گاز طبیعی اتان، نفتا و میعانات گازی است.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران با برخورداری از ۳۳.۶ تریلیون مترمکعب گاز دارای بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان است، گفت: در حال حاضر ظرفیت تصفیه و انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز وجود دارد که بزودی این میزان به یک هزار میلیون متر مکعب خواهد رسید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

زنگنه ادامه داد: با کامل شدن فازهای پارس جنوبی ۶۵۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی، ۶.۷ میلیون تن ال.پی.جی و ۴ میلیون تن اتان قابل دستیابی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت رقابتی دیگر ما دسترسی به نیروی کار ماهر، زیربناهای گسترده ارتباطی، موقعیت جغرافیای کشور و هم مرز بودن با ۱۵ کشور دیگر، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی، ارائه تسهیلات ویژه به سرمایه گذاران و برخورداری از وجود زنجیره ای از واحدهای فعال صنایع پتروشیمی است.

وزیر نفت گفت: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز فرصت دیگری برای توسعه این صنعت به شمار می رود.

وی با اشاره به استقبال ایران از سرمایه گذاری خارجی، اظهار داشت: وزارت نفت بعنوان یک رویکرد اقتصادی متعهد به تعامل همه جانبه با بخش های خصوصی داخلی و خارجی در جهت توسعه صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی است.

زنگنه با تاکید بر افزایش نقش بخش خصوصی در توسعه صنعت پتروشیمی، تصریح کرد که دولت به سمت جایگاه اصلی خود یعنی سیاستگذاری و اعمال وظایف حاکمیتی سوق یافته و بخش خصوصی را به سرمایه گذاری های سودآور تشویق می کند، ضمن آنکه زیربناهای لازم را فراهم و از اعطای رانت های غیرقانونی و ناصواب جلوگیری می کند.

وزیر نفت ادامه داد: صنایع پتروشیمی ایران نیاز به دسترسی به فناوری های نوین و منابع مالی با هدف افزایش حضور در بازارهای جهانی دارد.

وی افزود: ارزیابی ها نشان می دهد نیاز به ۷۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنایع بالادستی و پایین دستی وجود دارد که ۳۰ درصد از این مبلغ مربوط به صنایع پایین دستی به ویژه در انواع پلیمرها و صنایع تکمیلی زنجیره پروپیلن هستند.

زنگنه با بیان اینکه مصمم هستیم در بازارهای بین المللی جدید حضور فعال داشته باشیم، اظهار داشت: در ۲۵ سال گذشته ارزش فروش محصولات پتروشیمی ۳۶ برابر شده و از یک به بیش از دو میلیارد دلار رسیده است.

وزیر نفت با اشاره به روند روبه رشد تولید محصولات پتروشیمی، گفت: در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۲.۸ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۹.۹ میلیارد دلار به بازارهای جهانی صادر و ۱۴.۵ میلیون تن نیز در داخل عرضه شد.

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد این محصولات در بازار داخلی عرضه شده و باقیمانده در بازارهای جهانی به فروش می رسد.

زنگنه اضافه کرد: در حال حاضر محصولات پتروشیمی ایران به اقصی نقاط دنیا در آسیا، آفریقا، اروپا، آمریکا و اقیانوسیه صادر می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×