اسلاید شوجذاب‌ترین‌ها

ایرانی ها الهام بخش نوآوری های وندویل !!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

شرکت وندویل بلژیک یکی از معتبرترین سازندگان ماشین آلات بافندگی فرش ماشینی است که در بخش های دیگر صنعت نساجی نیز فعالیت دارد اما در ایران به دلیل وجود تعداد بسیار زیادی از ماشین آلات فرش بافی این شرکت، نام وندویل با فرش ماشینی عجین شده است. طی ماه های گذشته به دفعات درخواست های مبنی بر مصاحبه با مدیران وندویل بلژیک را از سوی خوانندگان محترم در دفتر تحریریه مجله دریافت کردیم که ما را بر آن داشت تا مصاحبه ای را با مدیران این شرکت انجام دهیم. در زیر مصاحبه ما  با مدیران شرکت وندویل را از نظر می گذرانید.

مصاحبه با وندویل بلژیک

◄در مورد بازار تولید فرش ماشینی در منطقه خاورمیانه چه نظری دارید؟ آیا تخمینی از میزان ماشین آلات موجود در منطقه دارید؟

به طور واضح باید بگوئیم که خاورمیانه یک بازار واقعاً مهم برای وندویل است. مردم منطقه خاورمیانه احترام و ارزش خاصی برای فرش قائل هستند و آنرا جزئی از شیوه زندگی خود می دانند. بنابراین تقاضا و تولید انواع فرش ماشینی و دستباف در منطقه خاورمیانه بسیار بالاست. در مورد حجم بازار نیز باید بگویم که در چند سال گذشته بیش از ۵۰ درصد بازار فروش ماشین آلات وندویل – به عنوان یکی از مهمترین تولیدکنندگان ماشین آلات و تجهیزات فرش بافی- منطقه خاورمیانه بوده است.

◄ اجازه بدهید کمی در مورد وندویل و آخرین تکنولوژی های ارائه شده در نمایشگاه ایتما صحبت کنیم.

همانطور که شما و تمامی تولیدکنندگان فرش ماشینی در ایران می دانید وندویل همواره در نوآوری و خلاقیت پیشرو بوده است. اگر بخواهیم در مورد تمام نوآوری ها صحبت کنیم امکان پذیر نخواهد بود؛ اما شما کافیست به کیفیت و تنوع فرش های بافته شده loop pile، cut loop، شگی و هندلوک از شانه ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ توجه کنید. این طیف وسیع بافت و کیفیت های بی نظیر فرش تولیدی از ماشین آلات وندویل وجه تمایز ما در بازار است و نشاندهنده توجه ما به نوآوری و تحقیق و توسعه می باشد. شاید تا دهه پیش فعالان صنعت نساجی و فرش هر ۴ سال یکبار در نمایشگاه ایتما منتظر این نوآوری های جدید و جذاب بودند؛ اما به جرات می توانم بگویم امروزه دیگر مشتریان ما لازم نیست برای دیدن نوآوری ها و محصولات جدید وندویل ۴ سال صبر کنند؛ چرا که دوره زمانی نوآوری ها و پیشنهادات جدید ما به بازار بسیار کوتاه تر شده است. اما به هر حال در اینکه ایتما نمایشگاهی فوق العاده و محل جمع شدن همه چیزهای جدید در صنعت نساجی دنیاست، شکی نخواهد بود. ما در نمایشگاه امسال همه را شگفت زده خواهیم کرد و در بخش های مختلف مانند بافندگی فرش ماشینی، ماشین آلات تافتینگ، ماشین آلات هیت ست و اکستروژن ها، سورپرایزهای زیادی برای مشتریان داریم. انقلابی که در دانش و فناوری اتفاق افتاده موجب خلق دور تازه ای از توسعه ماشین آلات در وندویل شده است. همچنین مشتریان ما می توانند نسل جدیدی از ژاکاردهای بوناس و ماشین آلات مخمل بافی ما را نیز بازدید کنند. کسانی که به غرفه ما بیایند پشیمان نخواهند شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

◄ در مورد بازار فرش ماشینی در ایران چه نظری دارید؟

همانطور که در ابتدا گفته شد مردم خاورمیانه ارزش بالایی برای فرش قائل هستند در ایران این ارزش و احترام و عجین شدن طرز زندگی با فرش بسیار پیچیده تر و عمیق تر است. از طرف دیگر فرهنگ بالای فرش و فرش بافی در ایران موجب شده تا خریداران و تولیدکنندگان به مسئله کیفیت فرش بسیار دقیق تر و حساس تر باشند. طراحی غنی فرش در ایران هم نقطه قدرت دیگری است که نباید از آن غافل شد. در سال های گذشته اغلب ماشین آلاتی که در ایران نصب کردیم ماشین آلات باکیفیت شانه ۷۰۰، شانه ۱۰۰۰ و شانه ۱۲۰۰ بوده است که نشاندهنده جهت گیری بازار ایرانی ها به سمت فرش های با تراکم و با کیفیت بالاست.

◄ نظر شما در مورد  افزایش مداوم شانه و تراکم در فرش ماشینی چیست؟ آیا محدودیتی برای این افزایش وجود دارد؟

تمایل بازار ایران به ماشین آلات با شانه و تراکم بافت بالا قطعاً یکی از مشوق ها و محرک های اصلی ما در تولید و ابداع ماشین آلات با شانه بالاتر بوده است. همچنین آنچه ما از ایرانی ها یاد گرفتیم و توجه ما را به خود جلب کرد توجه بیشتر به ظرافت و تمیزی پشت فرش بود که ما را به سمت تولید ماشین آلات فرش بافی با بهره وری بالا و سه راپیری هندلوک سوق داد و یک موفقیت واقعی برای ما در بازار بود. در کنار تراکم بالا و رفتن به سمت شانه های بالاتر مسئله تعداد رنگ هم بسیار اساسی است. تعداد رنگ های موجود در فرش نیز یکی از موارد مورد توجه ماست. افرادی هم هستند که در عین حال به افزایش هر دو این آیتم ها در یک ماشین فکر می کنند.
آنچه شما از آن به عنوان محدودیت یاد کردید را می توان از جنبه های مختلف بررسی کرد اما آنچه بیش از همه مطرح خواهد بود شرایط نخ فرش است. همانطور که می دانید شانه زیاد و تراکم بالا به معنی استفاده از نخهای فرش ظریفتر است و از آنجایی که فرش های باتراکم به طور مداوم باید در معرض شست و شو و تماس با مواد شوینده و مکانیزم های فیزیکی شست و شو قرار بگیرند، هنوز جای بررسی دارد که آیا نخهای به کار رفته در فرش با نازک تر شدن همچنان می توانند نیازهای ما را برطرف کنند یا نه؟

مصاحبه با وندویل بلژیک
مصاحبه با وندویل بلژیک

◄ وندویل سالانه چند ماشین بافندگی تولید می کند؟ آیا می توانید آمار دقیقی از تعداد ماشین آلات ۱۰۰۰ شانه در جهان بدهید؟

به نظر می رسد اعلام یک رقم دقیق در این رابطه چندان آسان نباشد؛ چرا که ماشین آلات تولیدی ما بستگی به پارامترهای زیادی از جمله شرایط بازارهای مختلف در دنیا دارد. خطوط تولید و تجهیزات به کار گرفته شده در وندویل به گونه ای است که توانایی بسیار بالایی در تولید انواع ماشین آلات بافندگی فیس تو فیس، ماشین آلات بافت آکسمینستر، ژاکاردهای بافندگی، ماشین آلات مخمل بافی و… داریم. سال گذشته ما با ظرفیت ۱۰۰ درصد خود مشغول فعالیت بوده ایم و این یک آمار فوق العاده است.
در مورد ماشین آلات ۱۰۰۰ شانه نیز باید گفت اغلب ماشین آلات ۱۰۰۰ شانه تولید ما روانه بازار ایران شده است هر چند که در کشورهای بلژیک، ترکیه، عربستان و چین نیز شرکت های علاقمند به خرید این دستگاه و یا ماشین آلات نصب شده ما وجود دارد.

◄ یکی از مشکلات شرکت های ایرانی تامین قطعات یدکی وندویل است که به دلایل مختلف دسترسی آسانی به قطعات یدکی ندارند. در این مورد چه نظری دارید؟

خوشبختانه اغلب شرکت های ایرانی و مشتریان ما، ماشین آلات جدید و به روزی دارند که تمامی قطعات یدکی و لوازم مورد نیاز آن به وفور در دسترس خواهد بود. ما قادریم به طور ۱۰۰ درصد پشتیبانی قطعات یدکی را انجام دهیم. ما برای قطعات یدکی ارائه شده به مشتریان گارانتی طول مدت مصرف را ارائه می کنیم به طوری که قطعه یدکی با کیفیت قطعه اصل دقیقاً برابر است. ما به هیچ وجه استفاده از قطعات یدکی کپی در بازار را توصیه نمی کنیم. این قطعات یدکی متفرقه در بازار به دو دلیل موجب ضرر بیشتر مشتریان می شود. در درجه اول به دلیل عمر بسیار پایین این قطعات، زمان توقف ماشین به جهت تعویض مداوم قطعات بسیار بالا می رود و در درجه دوم استفاده از قطعات یدکی کپی موجب آسیب رسیدن به سایر بخش های ماشین و تحمیل هزینه های سنگین دیگر به بافندگان می شود.
مهمتر از همه این است که برای کاهش زمان توقف ماشین بافندگی فرش، شرکت ها از ذخیره قطعات یدکی پر مصرف در انبار خود اطمینان داشته باشند و قبل از موعد و در زمان مناسب اقدام به تهیه و نگهداری قطعات یدکی پر مصرف کنند.
همچنین ما در ایران تیم فنی و نیز امکانات خوبی از نظر قطعه یدکی داریم. در موارد خاصی نیز در کمترین زمان ممکن از طریق پست اکسپرس توانایی ارسال قطعات یدکی برای مشتریان خود به طور مستقیم از بلژیک به تهران، کاشان و سایر شهرها را داریم.

◄در مورد روابط کاری خود با ایران و شرایط بازار ایران بعد از رفع تحریم ها چه نظری دارید؟

در درجه اول ما از رفع تحریم ها برای مردم ایران بسیار خوشحال هستیم؛ چرا که مردم ایران اولین کسانی هستند که زندگی راحت تری را تجربه خواهند کرد. در مورد روابط کاری وندویل بلژیک با ایران نیز قطعاً اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد که رشد بازار و تولید و عادی شدن نقل و انتقالات بانکی و گشایش اعتبارات بین المللی از مهمترین آن خواهد بود.

◄ در مورد بازارهای دیگر وندویل در دنیا توضیح دهید.

مسلماً ما در کنار استراتژی های منطقه ای، استراتژی های کلان خود در سطح بازار جهانی را نیز دنبال می کنیم؛ چرا که ما در کشورهای مختلف جهان محصولات خود را به فروش می رسانیم. همچنین با تحقیق و توسعه در کنار خلاقیت و نوآوری در ماشین آلات موجود به دنبال بازارهای دیگر نیز هستیم. مثلاً با رشد منسوجات فنی در جهان ما هم پیشنهادهای قابل توجهی را پیگیری و به بازار عرضه می کنیم.

◄ اگر در پایان مطلب مهم دیگری دارید اضافه کنید.

در انتها ضمن تشکر از مجله کهن به عنوان تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و صنایع وابسته در ایران، فکر می کنم تولیدکنندگان ایرانی نباید خود را به فروش فرش در بازار ایران محدود کنند. آنها تجربه بسیار خوب، امکانات بالا و دسترسی به طرح های فوق العاده دارند تولیدکنندگان ایرانی می توانند با توجه به سایر آیتم های مهم در بازار رقابت جهانی محصولات خود را به طور گسترده صادر کنند.

 

مجله نساجی کهن
شماره ۳۲ – دوره جدید
اشتراک ۰۲۱۷۷۲۴۵۷۸۰

 

نظرات خود در رابطه با این مطلب را در فرم دیدگاه های زیر برای ما ارسال کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×